جلسه مشترک سازمان ملل با ایران، افغانستان و پاکستان در ماه آینده

رییس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران گفت: برای حل مشکلات موجود قرار است ماه آینده جلسه‌ مشترکی با نمایندگان کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران و کمیساریای عالی برگزار کنیم.

رییس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران گفت: برای حل مشکلات موجود قرار است ماه آینده جلسه‌ مشترکی با نمایندگان کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران و کمیساریای عالی برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیوانکا داناپالا در نشست خبری مشترک خود با محمدی‌فر مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور افزود: به مسئولان ایران درخصوص راه یافتن به هیات اجرایی امور زنان سازمان ملل متحد تبریک می‌گویم. من اخیرا با اتباع افغان در ایران صحبت کردم و یکی از آنان به من مراجعه کرد و در زمینه سرنوشت فرزند اتباع دارای کارت آمایش با افراد فاقد این کارت از من پرسید. ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مایل نیستند کودکی که به دنیا می‌آید فاقد اسناد هویتی باشد؛ چرا که دراین شرایط نمی‌تواند به خدمات در حوزه‌هایی مانند سلامت دسترسی داشته باشد. ما با اداره اتباع جمهوری اسلامی ایران برای حل این مشکل همفکری می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان آن نرسیده که پناهندگان افغانی به کشور خود بازگردند اظهار کرد: از وجود دموکراسی و دولت دموکراتیکی که در افغانستان قدرت را به دست گرفته است دلگرم شده‌ایم و امیدواریم که سیاست‌های ما بهتر اجرایی شود. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و اداره اتباع وزارت کشور با وزیر امور مهاجران و پناهندگان افغانستان دیداری داشته‌اند. وزیر جدید فردی بسیار فعال و پرانرژی است و ما به اقدامات او در کشور افغانستان امید بسته‌ایم.

رییس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران اضافه کرد: از دیدگاه اقتصادی، ایران مشکلات خاص خود را دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم. در سراسر جهان عملیات کمک‌رسانی به پناهجویان با مشکلاتی مواجه شده است؛ اما وظیفه انسانی ما حکم می‌کند که به پناهجویان خدمات ارائه دهیم و در ایران عمده‌ترین پناهجویان افغانی‌ها هستند.

وی تصریح کرد: ما واقعیت‌های موجود را باور داریم و وضعیت قدری بهتر شده است. با این حال مشکلات امنیتی هنوز در افغانستان وجود دارد. به عنوان نمونه در چند روز گذشته دو انفجار بزرگ در جلال‌آباد رخ داد. از سوی دیگر کشور افغانستان با مشکل توسعه نیافتگی مواجه است. علاوه بر آن خدمات سلامت، بهداشت و آموزش نیز در این کشور ناچیز است. ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان باید شرایطی فراهم کنند که بازگشت افغانی‌ها تسهیل شود و امنیت و توسعه دو ملاحظه مهم به شمار می‌آید.

داناپالا اضافه کرد: باید تلاش شود که افغانی‌ها به صورت داوطلبانه به کشور خود بازگردند. البته در حال حاضر نیزعده‌ای داوطلب انجام این کار هستند. سال گذشته به علت نامشخص بودن سرنوشت انتخابات، داوطلبان زیادی در این زمینه وجود نداشتند؛ اما امیدواریم تعداد آن‌ها در سال جاری افزایش یابد و این روند افزایشی در سال‌های 2016 و 2017 ادامه پیدا کند. ما تلاش‌های خود را بیشتر داخل کشور افغانستان متمرکز می‌کنیم.

وی با اشاره به تعریف پناهندگی، آوارگی و مهاجرت گفت: تعاریف پناهندگان بر اساس کنوانسیون سال 1951 و پروتکل 1967 ارائه می‌شود و پناهنده شخصی است که کشور خود را به علت خطرهای جانی ترک کرده است؛ اما آوارگان به علت بلایای طبیعی و جنگ است که از کشور خود خارج می‌شوند و مهاجران نیز برای یافتن شغل به کشور دیگری می‌روند.

رییس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران اضافه کرد: پناهجو شخصی است که به دنبال یافتن پناه است. در دنیای امروز شاهد تلفیق دو مفهوم پناهجو و مهاجر هستیم. عده‌ای از این افراد با قایق به صورت غیر قانونی وارد کشوری می‌شوند و قاچاقچیان انسان برای انتقال آنان پول هنگفتی را طلب می‌کنند.

وی اضافه کرد: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان حافظ کنوانسیون 1951 است و باید کشورهایی که این کنوانسیون را امضاء کرده‌اند، مفاد آن را اجرا کنند و در صورت نقص آن، ما عملکرد آنان را به شدت دنبال می‌کنیم. در حال حاضر کشورهایی که این کنوانسیون را امضاء نکرده‌اند نیز بر اساس عرف بین‌المللی آن را رعایت می‌کنند. در صورت تخلف این کشورها نیز به سراغ آن‌ها می‌رویم و وظایف‌شان را گوشزد می‌کنیم.

وی درباره ضرورت دریافت نامه از سوی اتباع افغانی به منظور تردد میان شهرها اظهارکرد: برخی از پناهجویان به ما گفتند که در صورت بهبود وضعیت افغانستان به کشور خود بازمی‌گردند. ما با نمایندگان ایران و افغانستان جلسه‌ای داشتیم و این موضوع مطرح شد که هیاتی از جمعیت افغانی‌های مقیم ایران به افغانستان سفر و شرایط را بررسی کنند و پس از بازگشت درباره آن به هم‌وطنان خود توضیحاتی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران پروژه‌های زیادی دارد اظهار کرد: این پروژه‌ها با همکاری اداره اتباع وزارت کشور انجام می‌شود. در زمینه تامین سلامت مهاجران افغانی با اداره اتباع و وزارت بهداشت مذاکراتی داشته‌ایم. البته این مورد تنها به بیمه سلامت محدود نمی‌شود. هرچند که بیشتر توان ما در آینده نزدیک صرف برخورداری اتباع از این بیمه می‌شود.

داناپالا تاکید کرد: اگر قرار باشد کسی شغلی داشته باشد باید از آموزش برخوردار شود. فرزندان افغانی می‌توانند در مدارس ثبت نام کنند و حتی خانواده‌هایی نیز که منتظر بازگشت به کشور خود هستند می‌توانند فرزندان‌شان را به مدارس ابتدایی بفرستند. ما کمک‌های کوچکی برای راه‌اندازی دبستان این دانش‌آموزان به وزارت آموزش و پرورش کرده‌ایم. علاوه بر آن کلاس سواد آموزی برای بزرگسالان دارندگان کارت آمایش را برگزار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اتباعی که قصد بازگشت به کشور خود را دارند، در صورت برخورداری از اطلاعات صحیح، می‌توانند تصمیم بهتری در این زمینه بگیرند.

رییس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران در ادامه گفت: بعضا دستگاه‌ها و ابزارهایی را برای افغانی‌ها فراهم کرده‌ایم. به عنوان نمونه به صندوقی می‌توان اشاره کرد که سرمایه اولیه را در اختیار اتباع افغانی برای شروع کار قرار می‌دهد. همچنین تلاش کرده‌ایم کارآفرینان داخل افغانستان را با افغانی‌های دارای مشاغل در ایران مرتبط کنیم و به همین منظور چند کارگاه آموزشی مشاغل را در مشهد و تهران برگزار کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 94020201305
  • خبرنگار : 71078