"هما" تجدیدساختار و سپس واگذار می‌شود

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) از اصلاح اساسنامه این شرکت خبر داد و گفت: با توجه به فعالیت بیش از پنج دهه هواپیمایی هما در عرصه بین‌المللی، مقرر شد ساختار شرکت با توجه به زیرساخت قدیمی بازسازی و بعد از نوسازی و تجهیز ناوگان شرایط برای واگذاری بر اساس الزامات مصوبه هیأت وزیران فراهم شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) از اصلاح اساسنامه این شرکت خبر داد و گفت: با توجه به فعالیت بیش از پنج دهه هواپیمایی هما در عرصه بین‌المللی، مقرر شد ساختار شرکت با توجه به زیرساخت قدیمی بازسازی و بعد از نوسازی و تجهیز ناوگان شرایط برای واگذاری بر اساس الزامات مصوبه هیأت وزیران فراهم شود.

به گزارش ایسنا، فرهاد پرورش درباره آخرین وضعیت تدوین "لایحه دولتی ماندن شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما)" گفت: با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مصوبه‌ای در آخرین جلسه هیئت وزیران در سال گذشته و در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۳ در مورد شرکت هواپیمایی هما به تصویب رسید. در این مصوبه قید شده شرکت هما به دلیل بازسازی ساختاری فعلا از لیست واگذاری‌ها خارج شود. بر اساس این مصوبه علاوه بر اینکه اساسنامه شرکت هواپیمایی هما باید اصلاح شود، شخصیت حقوقی شرکت نیز به سهامی عام تبدیل شود. همچنین موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان این شرکت که هزینه زیادی برای هواپیمایی هما در بر دارد ساماندهی و تعیین تکلیف می‌شود و در نهایت بعد از سوددهی و فراهم شدن شرایط واگذاری، در جهت خصوصی سازی شرکت اقدام می‌شود. بنابراین شرکت هواپبمابی جمهوری اسلامی با شرایط مصوبه جدید هیات وزیران همچنان مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی است.

وی افزود: لایحه‌ای در همین رابطه تهیه شده که پس از طی مراحل در دولت، برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

پرورش با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران، وزارت راه و شهرسازی و سازمان خصوصی سازی مکلفند گزارش نحوه بازسازی ساختاری را ظرف یک سال به هیأت عالی واگذاری ارائه کنند، درباره تعیین این زمان‌بندی گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از سال ۱۳۸۶ مشمول واگذاری بود که از آن زمان همواره حالت دوگانه داشته است به طوریکه هم مشمول واگذاری به بخش خصوصی بود و از طرفی شرایط واگذاری برای آن فراهم نمی شد و دولتی مانده بود. این حالت دوگانه شرایط شرکت را دشوار کرده و شرکت نمی توانست از امکانات دولتی و همچنین امکانات بخش خصوصی استفاده کند. هر زمان که قرار بود به عنوان یک شرکت دولتی از امکانات دولت استفاده کند به دلیل اینکه شرکت مشمول واگذاری به بخش خصوصی بود قانون اجازه استفاده از امکانات دولتی را نمی داد؛ در مقابل هر گاه قرار بود شرکت از امکانات قانون تجارت و بخش خصوصی استفاده کند مکرر اعلام می کردند شرکت هنوز واگذار نشده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از اصلاح اساسنامه شرکت هما خبر داد و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: البته این اساسنامه هنوز به ثبت نرسیده زیرا اساسنامه آن در گذشته توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و طبق نظر مسوولان ذیربط، ثبت اساسنامه نیازمند نظر مجلس است. البته فرایند واگذاری هما یکبار از طرف سازمان خصوصی سازی انجام شده اما در زمان عرضه به دلیل مشکلات تحریم و همچنین مشکلات جنبی در فراخوان خریدار نداشت.

وی گفت: با نظر مثبت وزیر راه و شهرسازی نسبت به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به عنوان شرکت حامل پرچم جمهوری اسلامی، بر اساس تحلیل ها و گزارش‌هایی که در این زمینه در وزارت راه و شهرسازی انجام شد و با توجه به فعالیت بیش از پنج دهه هواپیمایی هما در عرصه بین‌المللی مقرر شد ساختار شرکت با توجه به زیرساخت قدیمی بازسازی و سپس بعد از نوسازی و تجهیز ناوگان شرایط واگذاری به بخش خصوصی بر اساس الزامات مصوبه هیأت وزیران فراهم شود؛ چراکه در حالت زیاندهی طبیعی است که هیچ اقبالی برای خرید از سوی هیچ سرمایه گذاری وجود ندارد؛ به همین دلیل با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد و دارایی پیشنهاد توقف واگذاری هما به بخش خصوصی به هیئت وزیران ارائه شد که به تصویب رسید تا پس از بازسازی ساختار و الزامات مصوبه هیئت وزیران، شرکت هما به بخش خصوصی واگذار شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 94012911269
  • خبرنگار :