کلباسی:

در قبال رفتار عربستان عکس‌العمل مناسبی داشته باشیم

قائم مقام سابق ستاد اقامه نماز گفت: ما به کشور عربستان اجازه توهین و تجاوز به حریممان را نمی‌دهیم و در مقابل آن‌ها می‌ایستیم و اگر لازم باشد این عمل مستحبی را ترک می‌کنیم تا امور بر طبق آن چیزی که اصل است برگردد و درست شود.

قائم مقام سابق ستاد اقامه نماز گفت: ما به کشور عربستان اجازه توهین و تجاوز به حریممان را نمی‌دهیم و در مقابل آن‌ها می‌ایستیم و اگر لازم باشد این عمل مستحبی را ترک می‌کنیم تا امور بر طبق آن چیزی که اصل است برگردد و درست شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رابطه با اقدام شنیع عربستان در رابطه با دو نوجوان ایرانی اظهار کرد: دولت عربستان و مامورین آن‌جا بنا به یک سری زمینه‌های فرهنگی، اعتقادی، اخلاقی و تربیتی که دارند از بدرفتارترین ماموران حکومتی دنیا هستند به ویژه آن‌هایی که در امور مربوط به مسائل مذهبی و زیارتی متصدی امر هستند.

وی گفت: این کج‌خلقی‌ها جزء عادت‌های ماموران عربستانی است. کشور عربستان در طول تاریخ به‌دلیل موقعیتی که داشته و خانه خدا و حرم رسول الله در آنجا قرار دارد مورد توجه بسیاری از مردم و به‌خصوص مسلمانان است و مردم هر رنجی و سختی را چه در گذشته و چه امروز تحمل می‌کنند تا به این مکان مقدس و عظیم بروند و همین امر باعث شده که ماموران عربستان سعودی رفتارهای خشن و سوء‌خلق داشته باشند.

قائم مقام سابق ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: ما از گذشته تا به امروز شاهد این چنین حرکت‌های ناصحیحی بوده‌ایم و بنا به شرایطی افزایش و یا کاهش داشته است. اکنون به نظر می‌رسد با توجه به حمله‌ عربستان به یمن و تبلیغاتی که آن‌ها در کشور خودشان علیه ایران انجام می‌دهند و آن حرف‌های نادرست صدام ملعون را در قالب‌های دیگری تکرار می‌کنند سبب اینگونه رفتارها شده است.

کلباسی ادامه داد: البته ما نمی‌توانیم اینگونه رفتارهای نادرست را به کل مردم آنجا اطلاق بدهیم. تمام آن‌ها این چنین نیستند ولی مصداق‌های آن‌ها در سوء‌رفتار بسیار زیاد است و سبب می‌شود که فکر ما هم به سمتی دیگر برود.

وی در ادامه با بیان این‌که «ما باید در قبال این عملکردها عکس‌العملی نشان بدهیم» گفت: یک زمانی در رابطه با بدرفتاری‌های عقیده‌ای مشکل داریم مثلا آن‌ها می‌گویند که نباید به اینجا دست بکشی و کتاب دعا بیاوری. شاید بشود این مسائل اعتقادی را نادیده گرفت ولی در مواردی که مسائل این‌چنینی به وجود می‌آید و مربوط به اخلاقیات است و با هیچ منطق و قانون و قاعده‌ای سازگار نیست نمی‌توانیم این بدرفتاری‌ها را نادیده بگیرم و مسئولین هم نباید از این مسئله بگذرند و یا آن را فراموش کنند.

قائم مقام سابق ستاد اقامه نماز گفت:‌ اگر ما در این رابطه عکس‌العمل مناسبی نداشته باشیم و خطوط خود را روشن نکنیم ممکن است باز هم شاهد اینگونه رفتارها باشیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۷:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94012307452
  • خبرنگار : 71461