نابودی مراتع زیر پای بوته‌کَنان

رشته کوه الوند، یکی از جاذبه‌های طبیعی استان همدان است که در جنوب شهر همدان و شمال شهر تویسرکان واقع شده است.

رشته کوه الوند، یکی از جاذبه‌های طبیعی استان همدان است که در جنوب شهر همدان و شمال شهر تویسرکان واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، این کوهستان با دره‌های عمیق و سرسبز، چشمه سارها، چمن‌زارها، قله‌ها و پوشش گیاهی میعادگاه هزاران انسان شیفته طبیعت است.

همدان از قدیم‌الایام قطب وجود سبزیجات و گیاهان مختلف دارویی و خوراکی بوده و با فرا رسیدن فصل بهار دامنه‌های الوند شاهد رویش گیاهان و سبزیجات زیادی از جمله شنگ، بنفشه، گزنه، بابونه، غازیاغی، گیلاخه، کنگر و کاسنی است.

در سال‌های اخیر و در فصل بهار همزمان با رشد گیاهان و سبز شدن گونه‌های گیاهی مختلف در این مناطق برخی افراد اقدام به برداشت‌های غیراصولی گیاهان این منطقه می‌کنند.

این افراد با هجوم و سرازیر شدن به دامنه‌های کوهستان‌های همدان و پرکردن کیسه‌های خود از گیاهان و سبزیجات کوهی آن هم به صورت ریشه کن کردن آنها و با برداشت بی‌رویه و بدون رعایت شرایط خاص رشد این گیاهان به تخریب عرصه‌های زیستی این گیاهان می‌پردازند.

طبیعت همدان ذخیره گاه گیاهان دارویی و مرتعی زیادی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به خبرنگار ایسنا گفت: استان همدان طبیعت زیبا و منحصر به فردی دارد که ذخیرگاه گیاهان علوفه ای، مرتعی و دارویی زیادی است.

"محمدرضا همتی" اظهار کرد: 300 گونه گیاهی دارویی، صنعتی و غذایی در استان همدان شناسایی شده که در وی با بیان اینکه برداشت از این گیاهان کوهی باید به صورت اصولی انجام شود، تصریح کرد: در فصل بهار گیاهانی همچون تره کوهی، ریواس، موسیر، سیر، بابونه، ختمی و سایر گیاهان در مراتع همدان رشد می‌کنند که برخی منشاء دارویی و برخی مصرف غذایی دارند بنابراین باید طوری برداشت شوند که این گیاهان بتوانند تجدید نسل کنند.

وی ادامه داد: در خصوص برداشت گیاهان دارویی نگرانی زیادی وجود ندارد چرا که برداشت این گیاهان توسط افراد آگاه صورت می‌گیرد.

همتی با اظهار نگرانی از کاهش پوشش گیاهی در استان، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر چرای دام و حرکت دام‌ها در مراتع باعث کوبیدگی خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی شده و البته خشکسالی نیز بر جمعیت گیاهان دارویی تاثیر گذاشته است.

برداشت کتیرا از مراتع استان همدان ممنوع است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به اینکه پوشش گیاهی مراتع استان به سمت قهقرایی می‌رود، اظهار کرد: سعی منابع طبیعی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی است به طوری که به علت خشکسالی مجوز برداشت کتیرا صادر نشده و در حال حاضر برداشت کتیرا از مراتع استان ممنوع است و با برداشت کنندگان کتیرا برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از گونه‌های گیاهی محدودیت برداشت دارند، خاطرنشان کرد: کتیرا که در دامنه‌های شمالی و جنوبی الوند، تویسرکان، خانگرمز، گنجنامه، بهار و وهنان رویش دارد و موسیر و سماق نهاوند و تویسرکان تحت نظارت هستند چرا که جمعیت آنها در حال کاهش است.

همتی یادآور شد: گیاه توتیا یکی دیگر از گیاهان دارویی همدان بوده که جمعیت آن رو به کاهش است و برداشت آن محدودیت دارد.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی برای گونه‌هایی که جمعیت آن با کاهش روبرو است بذرکاری مصنوعی انجام می‌دهد و برخی مناطق را قرق می‌کند اما به علت وسیع بودن عرصه‌های منابع طبیعی، تنوع بالای گیاهان مرتعی و برداشت و چرای بیش از حد این اقدامات کارساز نیست.

وی اظهار کرد: در برخی گونه‌های گیاهان دارویی مانند باریجه، سنبل‌الطیب، زعفران، ختمی و گل گاوزبان را با مشارکت مردم در عرصه‌های منابع طبیعی کشت می‌شود به طوری‌که سال گذشته 200 هکتار از این عرصه‌ها با مشارکت مردم کشت شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیاهان دارویی، صنعتی و غذایی را جزئی از ذخایر ژنتیکی و میراث طبیعی هر استان دانست و اظهار کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی قابل جبران نخواهد بود بنابراین مردم باید بخشی از گیاهان را برای سال‌های آینده حفظ کنند تا طبیعت دچار تخریب نشود.

60 گونه ذخایر توارثی در مرکز تحقیقات کشاورزی حفظ شده است

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و سرپرست آموزشی شهید مدنی جهاد کشاورزی استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: 60 گونه ذخایر توارثی در مرکز تحقیقات کشاورزی حفظ شده است تا بتوانیم آنها را به طبیعت بازگردانیم.

سیدحسین صباغ‌پور افزود: گیاهانی از جمله بنفشه، بنفشه معطر، موسیر، مسراع، ثعلب و گلپر از جمله گیاهانی هستند که به صورت ذخایر توارثی حفظ شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: گیاه مسراع جزء گیاهان کمیاب استان همدان است که در منطقه الوند رشد می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: در استان همدان 59 گیاه مرتعی،70 گیاه زراعی،20 نوع گیاه پیازی و 60 نوع گیاه درختچه‌ای رویش دارد.

انجام 20 طرح تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی

صباغ‌پور با اشاره به طرح‌های انجام شده در مرکز تحقیقات کشاورزی استان، اظهار کرد: 20 طرح تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، موسیر و سنبل‌الطیب در این مرکز صورت گرفته همچنین جمع‌آوری بذور گیاهان دارویی همچون آویشن در بانک ژن انجام شده است.

به گزارش ایسنا، همدان دارای مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی در دامنه‌های الوند، سراب‌های نهاوند و اسدآباد، کوه‌های بقاطی و لشکر در رزن به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی ارزشمندی از گیاهان دارویی کشور است.

گزارش از: بنت‌الهدا نوری خبرنگار ایسنا منطقه‌ی همدان

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 94011905674
  • خبرنگار :