رونمایی از راهبرد‌، ماموریت و برنامه‌های تدوین شده پژوهشگاه صنعت نفت در آینده نزدیک

راهبرد، ماموریت، چشم‌انداز و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت پژوهشگاه صنعت نفت با صرف زمان و وقت کافی بطور کارشناسی، تدوین شده و در پایان سال گذشته به تایید هیئت امنا رسیده است که در آینده نزدیک جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

راهبرد، ماموریت، چشم‌انداز و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت پژوهشگاه صنعت نفت با صرف زمان و وقت کافی بطور کارشناسی، تدوین شده و در پایان سال گذشته به تایید هیئت امنا رسیده است که در آینده نزدیک جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر حمیدرضا کاتوزیان، رییس پژوهشگاه صنعت نفت با ارایه گزارشی درخصوص دستاوردهای پژوهشگاه در سال گذشته اظهار داشت: در روزهای پایانی سال 93 توانستیم گزارشی جامع را به حضور هیئت امنا ارایه دهیم و به اذعان برخی از مدیران ارشد وزارت نفت، هیچ مجموعه پژوهشی و تحقیقاتی در کشور در تدوین برنامه‌ها، تعیین راهبردها همانند این مرکز با دقت و شفافیت نگاه تخصصی عمل نکرده است.

وی افزود: پژوهشگاه درصدد ارایه برنامه‌های نمایشی نیست به همین دلیل آنچه که در برنامه‌های این مرکز آمده و توسط هیئت امنا به تصویب رسیده است باید به سمت اجرایی شدن پیش رود.

این مقام مسئول شفاف‌سازی راهبردهای پژوهشی پردیس‌، ارتباط با مشتریان داخلی و خارجی، مدیریت دانش، مدیریت سبد پروژه‌ها، تکمیل زنجیره تجاری‌سازی پروژه‌ها و توانمند‌سازی منابع انسانی را از مهم‌ترین اهداف بلندمدت پژوهشگاه دانست.

وی در ادامه با اشاره به روز 29 اسفند، روز ملی شدن صنعت نفت افزود: این روز یادآور پایمردی ملت ایران با محوریت مرحوم دکتر مصدق است که اجازه نداد حقوق ملت ایران توسط استعمار و دیکتاتور دست نشانده‌اش ضایع شود.

پایش مستمر سیستم برای بهبود و ارتقاء سازمان

رییس پژوهشگاه در ادامه با اشاره به لزوم پایش مستمر سیستم گفت: سازمان پویا باید به طور مداوم فرآیندها را بررسی کرده و بازخورد بگیرد تا به تدریج با رفع اصلاحات به حالت ایده آل نزدیک شویم.

وی از دیگر اهداف پژوهشگاه را تشکیل کانون ارزیابی برشمرد و گفت: این کانون در توسعه افراد، انتصاب مدیران شایسته و جانشین پروری، توسعه و طراحی مسیرهای شغلی و پرورش و ارتقاء شایستگی مدیریتی افراد نقش بسزایی خواهد داشت.

دکتر کاتوزیان با اشاره به اجرای ارزیابی 360 درجه در سال گذشته گفت: این ارزیابی به صورت پایلوت اجرا شد و نتایجی از آن به دست آمد اما برای کامل‌تر شدن این ارزیابی می بایست فرهنگ سازی و نحوه آشنایی افراد با روش‌های این ارزیابی شفاف‌تر شود.

وی استقرار نظام پیشنهادات توسط معاونت برنامه ریزی را که موجب ارتقاء عملکرد و فرهنگ سازمانی و تشکیل بانک اطلاعاتی که در آینده قابل بهره برداری است را از مهم‌ترین فعالیت‌های سال گذشته برشمرد.

دکتر کاتوزیان عدم تطابق وظایف و اختیارات مدیران سیستم و مسئولان پروژه‌ها را از نکاتی برشمرد که مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته است و افزود: خوشبختانه پس از تجزیه و تحلیل فرایندها سعی شد مسئولیت‌ها با پاسخگویی‌ها تناسب داشته باشند تا جایی که 12 فرآیند بررسی و شکل جدیدی به خود گرفت.

وی تصریح کرد: خرید مواد اولیه، تجهیزات، معاملات کوچک، متوسط و بزرگ، استفاده از نیروی کار معین و برنامه‌های آموزشی داخلی و خارجی فرآیندهای پیچیده‌ای داشت که پیشرفت و پیگیری پروژه و فرد مسئول را در پاسخگویی دچار مشکل می‌کرد.

دکتر کاتوزیان با اشاره به پیشنهاد 190 میلیارد تومانی پروژه به کارفرمایان در سال گذشته گفت: حجم قراردادهای سال 93 حدود 60 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و در همکاری با بخش خصوصی نیز موفق‌تر عمل کرده‌ایم.

رییس پژوهشگاه با بیان این‌ که ما به دنبال فعالیت‌های کیفی هستیم و تعداد تفاهم‌نامه‌ها ملاک سنجش عملکرد این مجموعه نیست، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل شده است و سمت و سوی آن‌ها در جهت رفع معضلات واحد‌های عملیاتی و بهره‌بردار است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خالی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: طی بررسی‌هایی که در سال گذشته انجام شده پژوهشگاه توان اخذ پروژه به میزان 2/5 برابر وضعیت فعلی را دارا است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: تفاهم نامه‌هایی که در سال گذشته با مراکز آموزشی و پژوهشی منعقد شده است 23 مورد است که از این میان 9 مورد در بالادستی، 11 مورد پایین دستی و 3 مورد میان رشته‌ای بوده است.

وی با اشاره به ابلاغیه دولت درخصوص صیانت از سلامت اداری گفت: باید تلاش کنیم فعالیت‌های مالی و اداری به صورت کاملا شفاف و به دور از ابهام انجام شود.

ایجاد و راه‌اندازی مرکز رشد در پژوهشگاه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

رییس پژوهشگاه با اشاره به مستقر شدن دفاتر شرکت‌های اقماری ( دانش بنیان) در پژوهشگاه گفت: به زودی در کنار این شرکت‌ها مرکز رشدی شکل خواهند گرفت که نخبگان دارای ایده و علاقه‌مند به تجاری‌سازی می‌توانند از این طریق یافته‌های خود را عملیاتی کنند.

دکتر کاتوزیان تلاش برای راه‌اندازی شهرک پژوهشی و فناوری صنعت نفت و نقش محوری پژوهشگاه در تشکیل آن را از دیگر زمینه‌های فعالیت آتی پژوهشگاه دانست.

رییس پژوهشگاه با اشاره به ضرورت خودکفایی اقتصادی پژوهشگاه گفت: طبق نظر مسئولان وزارت نفت مجموعه‌هایی همانند پژوهشگاه باید به سمت خودکفایی حرکت کرده و ما نباید وابسته به بودجه شرکت ملی نفت نباشیم.

وی در خصوص اصلاح ساختار و جابه جایی مدیران گفت: باید با نگاه باز و به دور از تصلب با تغییرات سازمانی برخورد کرد، چرا که در سازمانی متشکل از نخبگان، همه بر مبنای شایستگی به کار گرفته می شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 94011704317
  • خبرنگار :