عضو ارشد دومای روسیه:

توافق هسته‌ای ایران، قیمت نفت را کاهش نمی‌دهد

رئیس کمیته امور بین‌الملل سنای روسیه معتقد است که موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران موجب کاهش قیمت نفت نخواهد شد.

رئیس کمیته امور بین‌الملل سنای روسیه معتقد است که موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران موجب کاهش قیمت نفت نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، الکسی پوشکوف، عضو ارشد مجلس دومای ملی روسیه تاکید کرد که توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 و در پی آن لغو تحریم‌های ضد ایرانی، موجب کاهش قیمت نفت نمی‌شود.

بوشکوف با اشاره به آنکه عوامل قدرتمندی در بازار ایجاد شده‌اند که موجب افزایش قیمت نفت می‌شوند، گفت: معتقدم که مساله ایران به روند کاهشی قیمت نفت کمک می‌کند اما قادر به ایجاد یک تاثیر غالب نیست و عوامل دیگری موجب کاهش تاثیر آن می‌شوند.

رئیس کمیته امور بین‌الملل سنای روسیه در تشریح دلایل خود توضیح داد: بی‌ثباتی در لیبی، یکی از عواملی است که روند کاهشی قیمت نفت ناشی از توافق هسته‌ای ایران را معکوس می‌کند. در واقع اگر بی‌ثباتی‌ها تشدید شود، لیبی از جمع تامین کنندگان قابل اطمینان نفت خارج می‌شود.

پوشکوف افزود: اگر بحران یمن نیز ادامه یابد، صادرات نفت خاورمیانه از پایانه‌های این کشور نیز متوقف می‌شود و این مسئله نیز عامل دیگری برای افزایش قیمت‌هاست. از سوی دیگر، ذخایر اساسی نفت عربستان سعودی نیز جنوب غربی این کشور و در همسایگی با یمن قرار دارند. در نتیجه هرگونه عملیات نظامی، قطعاً تهدیدها علیه این ذخایر را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که پیش از این برخی کارشناسان تاکید کرده بودند که اگر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 به نتیجه نهایی برسد و تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، روزانه 1 تا 1.5 میلیون بشکه به عرضه نفت به بازارهای جهانی افزوده می‌شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94011503041
  • خبرنگار : 71121