غارت شن و ماسه سواحل سنگاچین

رییس یک موسسه حافظ محیط زیست گیلان گفت: برداشت غیراصولی و غیرقانونی از سواحل سنگاچین انزلی صورت می‌گیرد.

رییس یک موسسه حافظ محیط زیست گیلان گفت: برداشت غیراصولی و غیرقانونی از سواحل سنگاچین انزلی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه گیلان، یکی از معضلات اصلی محیط‌زیست گیلان برداشت بی‌رویه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها است، افزایش بی حد و مرز برداشت این منابع، موضوع دردناکی است که دل هر انسان دوست‌دار طبیعت به درد می‌آورد.

برخی از بستر رودخانه‌های استان به عنوان مسیر اصلی راه‌اندازی کارخانجات شن و ماسه و برداشت منابع محسوب می‌شود و این در حالی است که در دنیا برداشت معادن از بستر و حریم رودخانه‌ها ممنوع است و عدم رعایت این قانون به دلیل اشراف نداشتن به اثرات منفی این برداشت‌ها، همچنان در شهرستان‌های مختلف استان گیلان ادامه دارد.

برداشت منابع از بستر رودخانه نسبت به منابع کوهی آسان است

برداشت منابع از بستر رودخانه نسبت به منابع کوهی و تپه‌ای، کیفیت بالای این منابع، آب کافی در مجاورت رودخانه‌ها، شتاب عملیات پروژه‌های عمرانی و صنعتی و گاها سودآوری فراوان منجر به افزایش تخلفات در این حوزه می‌شود.

اینگونه دخالت‌های انسانی و عدم اعمال محدودیت در برداشت بی‌رویه منابع شن و ماسه و صدور مجوزهای غیر کارشناسی به دلیل سود جویی تعدادی خاص، خسارات جبران ناپذیری به طبیعت زیبای ما وارد ساخته که برخی خسارت سالیان بعد آشکار می‌شود.

تخریب اجتماعات جانوری اولین اثر این غارت طبیعت است

تخریب اجتماعات گیاهی و جانوری اولین اثر این غارت طبیعت است دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه و تغییرات منفی ناشی از برداشت شن و ماسه به محل برداشت محدود نمی‌شود، بلکه کیلومترها بالاتر و پایین‌تر از محل برداشت مشهود است.

در اثر این برداشت‌های بی‌رویه، آب آلوده شده و ترکیب لایه‌ای و لجنی در طبقات زیرین و ناپایدار بستر رودخانه سبب می‌شود که جمعیت گیاهان آبزی نظیر جلبک‌ها و فیتوپلانکتون‌ها کاهش یابد و جمعیت جانوری نیز به لحاظ از بین رفتن آب و منابع غذایی رو به نابودی بروند.

برداشت بی رویه شن و ماسه از منطقه ساحلی سنگاچین

یکی از مکان‌هایی که در گیلان تخلفات برداشت شن و ماسه رخ داده و مورد اعتراض طبیعت دوستان استان قرار گرفته است در منطقه ساحلی سنگاچین از توابع شهرستان انزلی است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا این برداشت های غیر اصولی و غیر قانونی همچنان ادامه دارد. یکی از موسسه‌های مردم نهاد این شهرستان در نامه‌ای که امضای چندین سازمان مردم نهاد دیگر استان در آن دیده می‌شود، برای دکتر معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده است.

در این نامه آمده است:"سازمان‌های متولی همچون محیط‌زیست از این تخلف آشکار چشمپوشی می‌کنند و هیچ‌گونه اقدام قانونی انجام نداده اند".

طبیعت دوستان گیلان خواستار جلوگیری از برداشت شن و ماسه در منطقه سنگاچین انزلی

در ادامه این نامه چنین نوشته شده است، بر اساس ماده 11قانون اراضی مستحدث و ساحلی هر کس به قصد تصرف به اراضی ساحلی متعلق به دولت و حریم دریا، دریاچه و تالاب‌های کشور تجاوز کند یا از اراضی مزبور برداشت کند و ماسه و خاک تخریب کند به حبس تا سه سال و خلع ید محکوم خواهدشد.لذا در خواست می‌شود تا جهت جلوگیری از عوارض زیست محیطی ناشی از برداشت شن و ماسه در منطقه سنگاچین شهرستان انزلی اقدامات لازم مبذول شود.

حفاظت از مناطق ساحلی رو به جلو نیست

محمدیان رییس موسسه پیشگامان محیط زیست گیلان نیز نامه ای به دکتر آقایی معاون قضایی–اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان نوشت و در نامه آورده است، از آنجایی که که کره زمین با تهدیدات زیست محیطی، نابودی حیات وحش – تخریب جنگلها و تالاب‌ها و فرسایش مواجه است همه کشورها ازجمله ایران باید تا سال 2020 هفده درصد از مناطق خشکی و 10 درصد از مناطق ساحلی را حفاظت کنند.

وی اضافه کرده است: متاسفانه در ایران این مساله حرکت رو به جلویی نداشته است بلکه نتیجه معکوس داشته است.

وی با بیان اینکه اخیرا یکی از نهاده های نظامی در منطقه ساحلی سنگاچین از توابع شهرستان انزلی اقدام به برداشت غیرمجاز شن و ماسه در ساحل کرده، خبرداد: این برداشت غیر اصولی و غیر قانونی (تا5متر) کماکان ادامه دارد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 93121408500
  • خبرنگار :