رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی:

برای کسی دعوتنامه نفرستادیم

«دنیل توماتس پاتس با دیدن فراخوان، برای حضور در سیزدهمین گردهمایی سالانه‌ باستان‌شناسی ایران ابراز تمایل کرد، ما اسمش را به وزارتخانه فرستادیم و آن‌ها تائید کردند، ما از کسی دعوت نکردیم.»

«دنیل توماتس پاتس با دیدن فراخوان، برای حضور در سیزدهمین گردهمایی سالانه‌ باستان‌شناسی ایران ابراز تمایل کرد، ما اسمش را به وزارتخانه فرستادیم و آن‌ها تائید کردند، ما از کسی دعوت نکردیم.»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، این صحبت‌ها، توضیحات حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی است که در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی زمزمه‌های دعوت این پژوهشگاه از «پاتس» - باستان‌شناس استرالیایی که تا کنون در چند مقاله‌ خود نامی معجول به «خلیج‌فارس» داده است - مطرح شد.

او با تاکید بر این‌که این پژوهشگاه کسی را برای حضور در گردهمایی سالانه‌ باستان‌شناسی دعوت نکرده افزود: ما به همه‌ دنیا فراخوان دادیم. فراخوان را در سایت اعلام کردیم و هرکس تمایل داشت، درخواست خود برای حضور در این گردهمایی اعلام کرد و ما برای تائید صدور ویزای آن‌ها، اسامی را به وزارتخانه فرستادیم و ویزای این باستان‌شناس آمد. اما ویزای خیلی از باستان‌شناسان خارجی دیگر نیامد.

وی با بیان این نکته که صدور ویزا در صلاحیت سازمان میراث فرهنگی یا پژوهشگاه میراث فرهنگی نیست، اضافه کرد: برای انجام این کار حتما مصالح مملکتی در نظر گرفته می‌شود.

چوبک افزود: به صورت کل برنامه‌ پژوهشگاه این است که آقای «پاتس» با همان قلمی که این نام مجعول را نوشته، باید نام «خلیج‌فارس» را بنویسد تا نه تنها ایران، بلکه همه‌ دنیا بفهمند که او یک اشتباه علمی و اخلاقی کرده است.

او با تاکید برلزوم انجام برخوردی شدید با این باستان‌شناس به دلیل اشتباهی که انجام داده است، گفت: اسنادش موجود است. ما به او نسبت به عملکردش اعتراض کردیم، اکنون هیچ چیز موردداری وجود ندارد، در دولت تدبیر و امید همه‌ی مسئولان حواس‌شان به خط قرمزها و معیارهای کشور است که منافع ملی را به خطر نیندازند، تنها مشکل ما در این زمینه، کم‌کاری است.

* سمینار خلیج‌فارس برگزار می‌کنیم

وی برگزاری سمینار بین‌المللی «خلیج‌فارس» در بندر سیراف را یکی از برنامه‌های در دست تدوین این پژوهشکده دانست و افزود:‌ هشت اردیبهشت سال آینده قصد داریم سمینار بین‌المللی خلیج‌فارس را در سیراف برگزار کنیم،‌ این سیاست ما برای پرداختن به اسناد هویتی خلیج‌فارس است.

او تاکید کرد: وقتی ما حرکتی نمی‌کنیم، کشورهای پول‌دار و عرب منطقه حرکت کرده و برای رسیدن به خواسته‌های خود پول خرج می‌کنند، ما کم‌کاری کردیم‌ و وظیفه‌مان را انجام ندادیم. وقتی وظیفه‌مان را انجام ندهیم، این اتفاقات می‌افتد. در واقع با این اتفاقات ما سیراف را نیز از دست دادیم. حالا باید همه‌ی تلاش‌مان را دراین زمینه انجام دهیم.

چوبک ادامه داد:‌ چطور می‌شود که ما «سیراف» را به عنوان سند خلیج‌فارس به حال خود رها کنیم و کاری نکنیم؟ حتی شاید بسیاری از کسانی که خلیج‌ "ع ر ب ی" نوشته‌اند را دعوت کنیم تا این‌بار با ایمان خود «خلیج‌فارس» بنویسند. این تنها کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم. البته ما به هیچ‌کس در این زمینه پول نمی‌دهیم، اما موضع ما کاملا مشخص است.

* پاتس چند ماه پیش عذرخواهی کرده

وی افزود:‌ امثال آقای پاتس بدانند که باید مقاله‌ای درباره‌ی خلیج‌فارس بنویسند و از همه‌ی مردم ایران عذرخواهی کنند. همه‌ این‌ها برنامه‌ای است تا در جایگاهی قرار بگیرند که از ملت ایران عذرخواهی کنند.

چوبک در ادامه با اشاره به انجام عذرخواهی مجدد پاتس در چند ماه گذشته اظهار کرد: او چند ماه پیش به ایران آمد، ما با او صحبت و همه‌ نفرت و اعتراض باستان‌شناسان را به او ابراز کردیم و قرار است در موقع مناسب رسانه‌ای شود،‌ و احتمالا در یک فرصت مناسبی که شاید سمینار خلیج فارس خواهد بود، او عذرخواهی می‌کند.

او تاکید کرد: دنیل پاتس در این همایش یک مدعو است و کاری به او سپرده نشده، او حتی سخنرانی هم ندارد، چون هرکس باستان‌شناسی که تمایل به سخنرانی داشته اما کارش در سمپوزیوم نبوده، به وی فرصت داده‌ایم، ‌باید این مشکل به گونه‌ای رفع شود، چون احساسات ما را جریحه‌دار کرده‌اند، ما به صراحت به او اعلام کردیم که برای کشورمان خط‌های قرمزی وجود دارد که او شکسته است،‌ با کار او به تمام ایرانیان توهین شده است.

وی ادامه داد: پاتس در توپیح کارش به ما گفت که این کار را نکرده است و این روال بوده که او ادیتور مطالب بوده است و نویسنده نبوده تا اجازه‌ی ادیت‌ مقالات را داشته باشد، با این وجود ما باز این توضیح را نپذیرفتیم و گفتیم که باید به گونه‌ای این کار را جبران کرده و از ملت ایران عذرخواهی کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93121207345
  • خبرنگار : 71191