مرگ بی‌صدای گونه‌های نادر در حاشیه جاده‌ها

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان سمنان با اشاره به برخی تصادفات جاده‌ای و تلف شدن برخی گونه‌های جانوری در این تصادفات گفت: هنگام ایجاد جاده‌های ترانزیتی باید یک گذرگاه سبز برای عبور حیات وحش ایجاد کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان سمنان با اشاره به برخی تصادفات جاده‌ای و تلف شدن برخی گونه‌های جانوری در این تصادفات گفت: هنگام ایجاد جاده‌های ترانزیتی باید یک گذرگاه سبز برای عبور حیات وحش ایجاد کنیم.

دکتر بهرامعلی ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با بیان این‌که در حین ایجاد جاده‌های ترانزیتی و راه‌های مواصلاتی باید ملاحظات زیست محیطی را در نظر گرفت، افزود: محیط زیست مخالف ایجاد راه‌های مواصلاتی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نیست، اما چون ساخت این راه‌ها سبب جداسازی یک زیستگاه می‌شود لذا باید در این پروسه به حیات وحش نیز توجه داشت و برای عبور آنها از یک زیستگاه به زیستگاه دیگر یک جاده سبز احداث کرد تا از تصادفات جاده‌ای و تلف شدن گونه‌های جانوری نادر جلوگیری کرد.

مرگ دو یوز ماده در تصادفات جاده‌ای امسال

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امسال در استان سمنان تصادفات جاده‌ای حیات وحش صورت گرفته است یا خیر؟ به ایسنا گفت: متاسفانه به دلایلی که در بالا ذکر شد و به علت فقدان جاده‌ای برای عبور گونه‌های جانوری و از جمله یوزپلنگ، امسال در جاده ترانزیتی عباس آباد دو قلاده یوز ماده تلف شد که با توجه به تعداد کم این گونه نادر در خطر انقراض کشور ، این اتفاق یک فاجعه محسوب می‌شود.

ظاهری تصریح کرد: این دو یوز که هر دو نیز ماده بودند در سال آینده می‌توانستند بارور شده و تولید مثل کنند و سبب غنای بیشتر این گونه شوند، اما متاسفانه به علت عدم توجه به موضوع مهم حیات وحش هر بار شاهد اتفاقاتی از این دست در مورد حیات وحش هستیم.

مهم‌ترین چالشی که استان در حال حاضربا آن مواجه است، تخریب زیستگاه است

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان هم‌چنین گفت: مهم‌ترین چالشی که استان سمنان در حال حاضر با آن مواجه است تخریب زیستگاه‌های حیات وحش این استان است.

وی با بیان این که تخریب زیستگاه حیات وحش می‌تواند اثرات منفی بسیاری داشته باشد، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری ناپایدار از معادن، تعلیف غیرمجاز و مازاد بر ظرفیت دام‌ها از مرتع، انجام پروژه‌های عمرانی و ساخت راه‌های مواصلاتی و... از جمله مواردی است که سبب تخریب زیستگاه حیات وحش می‌شود و باید در این خصوص توجه بیشتری شود که محیط زندگی برای حیات وحش به ویژه گونه‌های نادر ناامن نشود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93121207060
  • خبرنگار :