از شمال تا جنوب تاریخ ایران در یک روز

در دومین روز از سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران، محوطه‌های باستانی شمال تا جنوب کشور توسط باستان‌شناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

در دومین روز از سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران، محوطه‌های باستانی شمال تا جنوب کشور توسط باستان‌شناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،‌ در دومین روز از سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران‌ که از یکشنبه - دهم اسفند - در موزه ملی ایران آغاز به کار کرده،کار خود را صبح امروز (دوشنبه 11 اسفند) با ارائه‌ی نتایج فصل دوم کاوش در محوطه باستانی «چلو» در حوزه رود کالشور توسط علی اکبر وحدتی و رافائل بیشونه آغاز شد.

پس از آن اکبر عابدی نتایج دومین فصل گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری محوطه «کول‌تپه» در هادیشهر را ارائه داد و سپس کمال‌الدین نیکنامی دومین فصل کاوش باستان شناختی تپه‌ی «زردخانه اهر» را تحلیل کرد.

هیات ریسه نخستین پنل برعهده‌ی میرعابدین کابلی، علیرضا هژبری نوبری،‌ حمید خطیب شهیدی و صادق نقشینه بود.

در پنل دوم نیز علیرضا عسگری چاوردی و «پی‌یر فرانچسکو کالییری» به ارائه نتایج کاوش باستان‌شناسی شهر پارسه تخت‌جمشید «تل‌آجری» پرداختند و سپس یعقوب محمدی‌فر‌ نتایج کاوش تپه «ده‌برزن» را تحلیل کرد و در آحرین نشست این پنل نیز احمد آزادی نتایج کاوش نجات بخشی در محدوده آبگیر سدکوهرنگ را ارائه داد.

در این پنل نیز آرمان شیشه‌گر، حسین توفیقیان‌، محمد رحیم صراف‌، بهمن فیروزمندی‌ و شاهرخ رزمجو به عنوان اعضای هیات ریسه پنل انتخاب شده بودند.

به گزارش ایسنا، بعد از ظهر امروز نیز قرار است جعفر مهرکیان و دکتر مسینا ششمین فصل کاوش در «کل‌چندار» را ارائه می‌کنند و سپس سید عبدالرسول سیدین بروجنی به ارائه نتایج کاوش محوطه «برزقواله »1 می‌پردازد. آخرین سخنرانی این پنل که هیات رییسه‌ی آن را ناصر نوروززاده چگینی، لیلی نیاکان‌، سید مهدی موسوی کوهپر و سیمین لک‌پور برعهده خواهند داشت، توسط غلامرضا کرمیان برگزار می‌شود که نتایج فصل دوم کاوش تپه «برز قواله» را ارائه می‌دهد.

در آخرین نشست تخصصی باستان شناسی در دومین روز از سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران نیز که هیات رییسه آن را سید محمود موسوی ، سید رسول موسوی حاجی ‌، کاظم عرب‌، هایده لاله و علی صدرایی برعهده دارند قرار است جبرئیل نوکنده ارائه نتایج گمانه زنی اضطراری پل تاریخی آق‌قلا را انجام دهد و سپس حمیده چوبک به ارائه نتایج سیزدهمین فصل کاوش دژ حسن صباح الموت بپردازد. در پایان نیز دکتر شهریار عدل و لیلا فاضل بررسی و شناسایی مقدماتی قلاع موجود در محدوده منظر و محور فرهنگی بم را ارائه می‌کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93121106416
  • خبرنگار : 71191