معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی خبر داد

ایران در معرض 32 مخاطره زمین شناختی

به گفته معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور وضعیت زمین‌شناسی خاص کشورمان موجب پتانسیل معدنی بالا در کنار مخاطرات طبیعی گسترده شده که توجه و بررسی این موضوع در کنار یکدیگر به عهده سازمان است.

به گفته معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور وضعیت زمین‌شناسی خاص کشورمان موجب پتانسیل معدنی بالا در کنار مخاطرات طبیعی گسترده شده که توجه و بررسی این موضوع در کنار یکدیگر به عهده سازمان است.

به گزارش ایسنا، دکتر جلیل قلمقاش در مراسم افتتاحیه سی و سومین گردهمایی ملی علوم‌ زمین که صبح امروز در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور آغاز به کار کرد در سخنرانی خود به اهم عملکردها و برنامه‌های سازمان متبوع پرداخت و گفت: ایران روی کمربند آلپ-هیمالیا قرار دارد که همین امر موجب وضعیت معدنی خاص و همچنین بروز مخاطرات طبیعی در این کشور شده است.

وی با اشاره به وضعیت زمین‌شناسی خاص و تکتونیک فعال ایران افزود: این امر موجب بروز 32 مورد مخاطرات زمین‌شناختی در ایران و دستیابی به رتبه سوم در دنیا و قرارگرفتن در فهرست کشورهای دارای بحران آب شده است.

قلمقاش در ادامه وجود ذخایر ارزشمند معدنی را به عنوان یکی از مزایای قرارگیری کشورمان در این کمربند خاص یاد کرد و گفت: این ویژگی ماموریت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور را در تهیه اطلاعات پایه زمین‌شناسی برای فعالیت‌های عمرانی و تصمیم‌گیری مسوولان کشور دوچندان می‌کند.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور از تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی در مقیاس یک بیست و پنج هزارم به عنوان یکی از وظایف اصلی سازمان متبوع خود یاد کرد و گفت: این نقشه‌ها طی چند سال اخیر در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در حال تهیه و تکمیل است و همزمان با آنها تکمیل نقشه‌های یکصدهزارم مناطق باقی مانده را نیز در دست داریم.

به گفته قلمقاش طی 18 ماه گذشته 130 برگ نقشه یک بیست و پنج هزارم، 10 برگ نقشه یکصدهزارم به همراه گزارش‌ها و نقشه‌های زمین‌شناسی و مهندسی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور تهیه و چاپ شده است.

وی همچنین از تهیه اطلس کاملی از نقشه‌های یک دویست و پنجاه‌هزارم طی سال جاری خبر داد و گفت: حاصل پنجاه سال فعالیت علمی و تحقیقاتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در امر تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی به صورت یکپارچه و در قالب اطلسی مجلد در اختیاز علاقه‌مندان قرار گرفته است.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، ضمن اشاره مجدد به موضوع مخاطرات زمین‌شناختی در ایران شناسایی مناطق پرخطر و گسل‌های فعال را از دیگر وظایف مجموعه خود یاد کرد و تصریح کرد: به کمک روش‌های دیرینه لرزه‌شناختی و ابزار پیشرفته و پیش‌نشانگرها سعی در مطالعه و بررسی زمین‌لرزه‌های کشور داریم که این امر همکاری بیشتر دانشگاه‌ها را طلب می‌کند.

قلمقاش، تهیه و چاپ 20 اطلس لرزه‌خیزی، نقشه لرزه زمین‌ساخت در مقیاس یک‌ میلیونیم، تهیه نقشه پهنه‌بندی سیلاب به صورت استانی و ملی، تهیه نقشه مخاطرات دامنه یی در مقیاس یکصد هزارم را از دیگر برنامه‌ها و اهداف آتی معاونت زمین‌شناسی معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور تا پایان سال جاری عنوان کرد.

به گفته وی، توجه به پتانسیل معدنی پهنه‌های آبی کشور نیز از دیگر برنامه‌های معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور است که بر همین اساس نقشه‌های ژئومورفولوژی و پراکنش رسوبات مناطق ساحلی دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای مکران تهیه شده است.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور ضمن اشاره به موضوع بحران کمبود آب در سطح جهان و ایران گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور طرح‌های مطالعاتی ویژه‌ای را در ماه‌های اخیر جهت شناخت وضعیت موجود و ارائه راهکاری احتمالی به اجرا گذشته که این طرح‌ها شامل مروری بر وضعیت منابع آب زیرزمینی، مخاطرات حاصل از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی (فرونشست زمین و ریزگردها)، راهارهای مواجه با بحران کم‌آبی از نگاه زمین‌شناسی و شناسایی و توسعه منابع آب جدید با دیدگاه زمین‌شناسی است

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93120301703
  • خبرنگار :