استفاده از واقعیت افزوده در فضا برای تمرین پیاده‌روی فضایی

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از فناوری واقعیت افزوده برای تمرین پیاده‌روی‌ فضایی استفاده می‌کنند.

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از فناوری واقعیت افزوده برای تمرین پیاده‌روی‌ فضایی استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، ناسا از شرایط گرانش صفر در ایستگاه فضایی برای ارائه نوعی راهکار فناورانه بهره برده است که در آن، فضانوردان به جای استفاده از هدست‌های مخصوص واقعیت افزوده، از لپ‌تاپ برای آموزش‌دیدن جهت انجام پیاده‌روی‌ فضایی استفاده می‌کنند.

در این روش با استفاده از یک محفظه مخصوص، صورت فضانورد به صفحه لپ‌تاپ که در هوا شناور است، متصل می‌شود؛ فضانوردان از این سیستم واقعیت افزوده برای بررسی پیاده‌روی‌ فضایی آتی و عملیات بازوی رباتیک، پیش از اجرای واقعی این مأموریت‌ها استفاده می‌کنند.

این برنامه همچنین در طول عملیات‌های رباتیک و برای ارائه دانش موقعیتی به فضانورد درباره بازوی متحرک عمل می‌کند. بازوهای گرافیکی موجود در این برنامه نرم‌افزار مجازی، توسط داده‌های واقعی بازوی واقعی و در طول عملیات‌های واقعی هدایت می‌شوند تا به اپراتور، دیدگاهی از آنچه خارج از ایستگاه می‌گذرد، ارائه دهد.

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی از این وسیله برای آموزش دیدن پیاده‌روی فضایی با استفاده از جلیقه نجاتی موسوم به SAFER استفاده می‌کنند؛ این جت‌پک در صورت بروز هرگونه سانحه در زمان پیاده‌روی فضایی می‌تواند برای بازگرداندن فضانورد بداخل ایستگاه مورد استفاده قرار گیرد.

جت‌پک SAFER در پیاده‌روی‌های فضایی در نقش یک امدادگر نجات برای فضانورد عمل می‌کند؛ این سیستم نوعی واحد مانوردهی خودکفاست که مانند یک کوله‌پشتی پوشیده می‌شود.

فناوری مزبور به پیشرانه‌های نیتروژن-جت کوچکی متکی است که به فضانوردان امکان حرکت در فضا را می‌دهد؛ همچنین اندازه نسبتا کوچک و وزن پایین این جت‌پک امکان ذخیره‌سازی مناسب ابزار را فراهم می‌کند.

با این حال اندازه این واحد، میزان پیشرانه‌ را محدود می‌کند و فقط برای زمان محدودی کاربرد دارد؛ به همین دلیل جت‌پک SAFER برای وضعیت‌های امداد در مواقع اضطراری به کار می‌رود و نمی‌تواند به عنوان جایگزینی برای ابزارهایی مانند بندهای ایمنی معمول (جهت حرکت‌کردن در اطراف ایستگاه) استفاده شود.

فضانوردان با استفاده از یک کنترلر دستی متصل به قسمت جلوی لباس‌ فضایی، جت‌پک SAFER را کنترل می‌کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93120301253
  • خبرنگار : 71456