معاون بررسیهای راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه آمارهای کشور ما نشان میدهد در مقطع ابتدایی به عدالت جنسیتی دست یافتهایم، گفت: از مقطع راهنمایی تا دانشگاه نیازمند توجه بیشتر هستیم. متاسفانه تعداد دختران بازمانده از تحصیل در مقطع متوسطه اول بالاست که ازدواج های زودهنگام و بعدمسافت محل سکونت تا مدرسه از جمله دلایل آن است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باستانی در نشست آموزش برای توسعه پایدار که امروز شنبه در وزارت آموزش و پرورش با حضور نمایندگان 18 دستگاه و نهاد کشوری برگزار شد، با بیان اینکه توانافزایی و ارتقای کیفیت زندگی زنان و تحکیم بنیان خانواده از اهداف معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است، افزود: در این میان آموزش برای ما حائز اهمیت است.
وی افزود: فعالیتهای آموزشی معاونت امور زنان ریاست جمهوری معطوف به دو استراتژی است که استراتژی نخست طراحی و حمایت از دورههای آموزشی و استراتژی دوم ایفای نقش هماهنگی و استفاده از ظرفیتهای آموزشی دیگر دستگاههاست.
معاون بررسیهای راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه زنان خانهدار، زنان شاغل، کارگر، سرپرست خانوار و دختران فارغالتحصیل دانشگاهها گروههای هدف ما در این زمینه هستند، گفت: توجه به ساختار خانواده، بهبود دانش اقتصادی، توجه ویژه به نیاز دختران و ... از جمله ضرورتهای برگزاری دورههای آموزشی در این معاونت است و آموزش سلامت، بهداشت، ورزش، سیاست و تامین معیشت از جمله محورهای آموزشی این دورهها هستند که در طول سال به فراخور شرایط در سراسر کشور برگزار میشود.
باستانی افزود: طرح آموزش مطلع مهر، طرح آموزشی رحمت، آموزش های ویژه کارکنان دولت، آموزش بهبود وضعیت سلامت، توسعه مشارکت زنان، آموزشهایی برای توانمندسازی دختران روستایی و همچنین بهبود دانش اقتصادی از جمله دورههایی است که تا کنون برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه شاخص عدالت جنسیتی بر اساس تعاریف یونسکو بین 0.97 تا 1.07 تعریف می شود، گفت: آمارهای کشور ما نشان میدهد در مقطع ابتدایی به عدالت جنسیتی دست یافتهایم که این شاخص در متوسطه اول 0.75 است. بنابراین از مقطع راهنمایی تا دانشگاه نیازمند توجه بیشتر هستیم. متاسفانه تعداد دختران بازمانده از تحصیل در مقطع متوسطه اول بالاست که ازدواج های زودهنگام و بعد مسافت محل سکونت تا مدرسه از جمله دلایل آن است.
به گزارش ایسنا، مهناز مظاهری معاون آموزشی و پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست اظهار کرد: باید مسائل مربوط به محیط زیست را از ابتدا به دانشآموزان یاد دهیم.
وی افزود: محیط زیست در دانشگاهها هم مورد غفلت قرار گرفته است و به همین خاطر طی تفاهم نامهای که با دکتر فرهادی داشتیم از وزارت علوم درخواست کردیم دو واحد درسی محیط زیست را برای تمام رشته ها ایجاد کند.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اقدامات آموزش و پرورش قابل تقدیر است عنوان کرد: همکاری هایی را با آموزش و پرورش آغاز کردهایم و اکنون ایجاد متون درسی که بتواند در آموزش های همگانی ما، واقعیات زیست محیطی ، اقتصاد مقاومتی، مشاغل سبز، کارآفرینی سبز و ... را ایجاد کند نیاز است.
به گزارش ایسنا، کورش پرند رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه این سازمان دارای 700 مرکز دولتی و 14 هزار آموزشگاه آزاد است و بیش از دو میلیون نفر در کشور را طی سال تحت آموزش قرار میدهد گفت: در خصوص منابع درسی، پنج هزار استاندارد آموزشی وجود دارد که مطابق با نیاز بازار کار و استانداردهای بینالمللی است و آموزش برای دانشآموزان، دانشجویان، سربازان، زندانیان و عشایر را در برمیگیرد.
وی افزود: ما الگوهای آموزشی مختلفی به کار می گیریم و یک سند راهبردی مهارت داریم. بر این اساس بحث توسعه پایدار و مادامالعمر جزو سندهای ماست. اکنون شعار "دیپلماسی مهارت" که در آن آموزشهای فنی و حرفهای ارائه میشود و ابزار قدرت نرم برای جمهوری اسلامی است، را دنبال میکنیم و در حال حاضر و در شرایط کنونی تحریم باید به مشاغل خرد، کسب و کارهای مشاغل خانوادگی و دانشبنیان توجه شود.
انتهای پیام