سوار بر ارابه‌های مرگ + فیلم

پیاده‌رو، خط ویژه، چراغ سبز و قرمز، کوچه و خیابان برایشان هیچ فرقی با هم ندارند. هرجا که بشود دو چرخ موتور را روی آن انداخت و پیش رفت، برایشان کافیست. جهتش هم خیلی مهم نیست، چه خلاف جمعیت و جهت تابلوهای راهنمایی رانندگی باشد و چه نباشد. مهم این است که با سرعت به مقصد برسند.

پیاده‌رو، خط ویژه، چراغ سبز و قرمز، کوچه و خیابان برایشان هیچ فرقی با هم ندارند. هرجا که بشود دو چرخ موتور را روی آن انداخت و پیش رفت، برایشان کافیست. جهتش هم خیلی مهم نیست، چه خلاف جمعیت و جهت تابلوهای راهنمایی رانندگی باشد و چه نباشد. مهم این است که با سرعت به مقصد برسند.

حتماً همه شما با وضعیت موتورسواری بویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران آشنا هستید. آنهایی که همه‌جا هستند و در عین حال خود را مشمول هیچ قانونی نمی‌دانند. پیش آمده که در پیاده‌رویی شلوغ در حالی که به کندی جلو می‌روید، موتورسواری هم خود را وسط جمعیت بیندازد و انتظار داشته باشد جمعیت به سرعت راه را برای او باز کنند. یا اینکه وقتی با اطمینان از رد نشدن ماشینی، در حال عبور از خیابان هستید به ناگاه موتورسواری با سرعت زیاد از جهت مخالفِ عبور و مرور ماشین‌ها از کنارتان عبور کند و از ترس همانجا خشکتان بزند.

گاهی نحوه عبور آنها در خط ویژه که مخصوص عبور اتوبوس‌های پرسرعت در نظر گرفته شده، باورنکردنی و هیجان‌انگیز است و بیشتر به بازی مرگ می‌ماند؛ بویژه زمانی که پهلو به پهلوی اتوبوس‌های پرسرعت می‌شوند و سرنشینانش را از بیم وقوع آنیِ حادثه‌ای به وحشت می‌اندازند.

اغلب موتورسوارها در شهر تهران رفته رفته تبدیل به کسانی شده‌اند که هیچ‌گاه هیچ چراغی برایشان قرمز نیست، هیچ‌جا نباید منتظر شوند؛ نه برای احترام به پیاده‌ها و سواره‌ها و نه به احترام قانون.

برای خیلی‌ها استفاده از موتور در شهر شلوغی مانند تهران اجتناب‌ناپذیر است، بویژه زمانی که بخواهند خود یا بارِ خود را سریع‌تر به مقصد برسانند. آن وقت اگر موتورسوار حرفه‌ای نبوده باشید و گذرتان به یکی از همان موتورسوارانی بیفتد که مدعی‌اند با سرعت نور تو را به مقصد می‌رسانند دو - سه روزی باید استخوان‌درد و کمردرد ناشی از ویراژ‌های پشت هم با همان «سرعت نور» را هم تحمل کنید.

خیابان‌های شلوغ، در کنار محدودیت‌های ترافیکی و در عین حال ضرورت‌ها برای جابجایی ‌سریع در شهر، موتور را تبدیل به تنها وسیله‌ای کرده است که می‌تواند جابجایی‌ها را سریع‌تر کند، اما همین ضرورت‌ها توجیهی شده برای رفتار قریب به اتفاق راکبانش که متوقعانه نظم و آرامش خیابان‌ها را برهم بزنند.

بی‌قانونی یا عبور از قوانین، اولین موضوعی است که در مشخصه موتور و موتورسواران تعریف شده است. همین موضوع باعث شده 25 درصد از آمار مرگ و میر در قسمت تصادف‌ها را موتورسواران تشکیل ‌دهند. بنابراین بیراه نیست که گاهی به «ارابه‌های مرگ» تشبیه می‌شوند.

علاوه بر آن، گفته می‌شود موتورها شش برابر خودرو آلودگی هوایی و دو برابر آن، آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند.

اسماعیل گلرخ، خبرنگار ایسنا، از نحوه عبور و مرور موتورسواران در چند نقطه از شهر تهران فیلمبرداری کرده است. در این تصاویر، نحوه حرکت موتورسواران و برخورد آنها با قوانین را به خوبی مشاهده خواهید کرد. شما هم پس از دیدن فیلم زیر، مشاهدات، تجربیات و نظراتتان را درباره «موتورسواری»های شهرتان برای ما بنویسید.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 93112916501
  • خبرنگار :