بهبود اختلال حافظه با تزریق سلول‌های مغز

محققان آمریکا به تازگی دریافته اند که تزریق سلول‌های مغز برای جبران سلول‌های از دست رفته در اثر پرتو درمانی، مشکل اختلال حافظه و کاهش یادگیری ناشی از این درمان سخت را حل می‌کند.

محققان آمریکا به تازگی دریافته اند که تزریق سلول‌های مغز برای جبران سلول‌های از دست رفته در اثر پرتو درمانی، مشکل اختلال حافظه و کاهش یادگیری ناشی از این درمان سخت را حل می‌کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه علوم پزشکی تهران، پرتودرمانی به درمان بسیاری از انواع مختلف سرطانی به ویژه تومورهای مغز و ریه کمک می‌کند؛ اگرچه این روش برای درمان سرطان موثر است، اما منجر به از دست دادن حافظه، اختلال در یادگیری و حافظه - به عنوان عوارض جانبی - می‌شود.

محققان مرکز سرطان‌شناسی اسلون- کترینگ در تحقیقات خود نشان دادند که تزریق هسته سلول انسانی گرفته شده از مغز می‌تواند سلول‌های عصبی در موش‌ها را تحریک کند تا بازسازی آنها با موفقیت انجام شده و پیام‌ها را انتقال دهند.

محققان از سلول‌های بنیادی جنینی انسان به عنوان فاکتورهای سیگنال‌دهنده استفاده کردند تا این سلول‌ها را متمایز کنند و در دسته‌ای از سلول‌های مغزی قرار دهند که اغلب توسط پرتودرمانی از بین می‌روند؛ به این سلول‌ها الیگودندروسیت گفته می‌شود. این سلول‌ها ماده‌ای را تولید می‌کنند که سلول‌های عصبی را می‌پوشاند.

«ویان تابار» سرپرستی تیم تحقیقاتی تأکید کرد: زمانی که الیگو دندروسیت‌ها می‌میرند، اختلال روانی بروز می‌کند و این مشکلی است که به طور مشخص افرادی که از سرطان در دوران کودکی نجات یافته‌اند، با آن درگیر هستند. این افراد اغلب در دوران کودکی دچار عقب‌ماندگی از مدرسه و کاهش بهره‌هوشی در بزرگسالی می‌شوند.

برخی بیماران سرطانی که تحت درمان‌هایی مانند پرتودرمانی مغز قرار می‌گیرند، مشکلاتی در هوش و ادراک مانند اختلال در یادگیری یا تجزیه و تحلیل مسائل را تجربه می‌کنند که کاهش سطح مهارت‌ها یکی از پیامدهای آن است. گاهی نمی‌توان از پرتودرمانی به ویژه در کودکان استفاده کرد، زیرا عوارض جانبی‌ این روش بسیار شدید است.

این تیم تحقیقاتی برای اثبات این ادعا مبنی براینکه می‌توان هسته‌های آسیب دیده سلول را درمان کرد، الیگو دندروسیت‌های طراحی شده را به 18 نقطه مختلف مغز موش‌هایی که پرتودرمانی شده بودند، تزریق کردند. سپس حافظه و مهارت‌ یادگیری آنها را آزمایش و میزان گسترش سلول‌ها را تصویربرداری کردند.

پس از 10 هفته مشخص شد، موش‌هایی که سلول‌های جدید دریافت کرده بودند، عملکرد بهتری داشتند. تزریق سلول به داخل مخچه که موتور کنترل‌کننده مغز به حساب می‌آید، باعث شد موش‌ها تعادل بهتری را در حرکت‌های چرخشی داشته باشند.

تزریق سلول به قسمت جلویی مغز این موش‌ها در تشخیص بهتر اشیاء جدید و درک بهتر چیزهایی که از جعبه آنها برداشته می‌شد، تاثیر داشت؛ در واقع تزریق الیگودندروسیت‌ها، آسیب‌های فیزیکی را ترمیم و به موش‌ها کمک کرد تا عملکرد مغزی در یادگیری و حفظ تعادل را بهبود دهند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93112916402
  • خبرنگار :