مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش میکنیم براساس نظام جامع تا 4-5 سال آینده از مشاوران در تمام مقاطع تحصیلی استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار سرویس «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکترابوالقاسم عیسیمراد در نشست خبری که امروز درخصوص آزمون علمی تخصصی و حرفهای مشاوران در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: ضرورت دارد که از مشاوران در همه مقاطع تحصیلی بهره ببریم، براساس استاندارد بینالمللی به ازای هر 12 تا 15 دانشآموز باید یک مشاور وجود داشته باشد، البته معیارهای بومی خود را نیز لحاظ میکنیم.
وی تاکید کرد: تلاش میکنیم مشاوران از گردونه فعالیت خارج نشوند و در حوزه تخصصی خود فعالیت کنند. ما مطالعه تطبیقی درباره 20 کشور انجام دادیم و رویکردهای بومی خود را نیز در برنامهریزیها لحاظ میکنیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: از سال آینده قرار است در مقطع متوسطه اول و ابتدایی سرویس مشاوره ارائه دهیم؛ در مقطع متوسطه دوم در این زمینه مشکل جدی نداریم. در حال حاضر در حال اجرای طرح آزمایشی در مقطع متوسطه اول در زمینه ارائه مشاوره هستیم.
عیسیمراد در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت به عنوان یکی از نظامهای تعریف در نظام بینالمللی شناخته میشود که پرداختن به آن یک اصل مهم در آموزش و پرورش است. توصیه میکنیم در آموزش و پرورش بحث تحول بنیادین به تناسب فرهنگ جمهوری اسلامی ایران تعریف شود، راهبردها و راهکارهایی را نیز در سند تحول بنیادین براساس ویژگیهای بومی اسلامی و به تناسب فرهنگ کشورمان تعریف کردهایم.
وی با بیان اینکه مشاوره میتواند نقش اساسی در حوزه تعلیم و تربیت دانشآموزان ایفا کند، گفت: وزیر آموزش و پرورش به این دغدغهها و چالشها به طور اساسی پرداخته است. یکی از پنج سیاستی که وزیر به آن اشاره کرده، بهسازی نیروی انسانی است.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: ابتدا باید به دانشآموزان، سپس به متولیان دانشآموزان بپردازیم. لازم است مشاوران به تناسب موقعیت، آموزش ببینند. مشاور باید با هدایت شغلی، تحصیلی و آسیبشناسی آشنا باشد تا بتواند متناسب با نیازهای دانشآموزان به ارائه خدمات بپردازد.
به گزارش ایسنا، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره اهداف برگزاری آزمون علمی تخصصی مشاوران مدارس اظهار کرد: فراهمسازی اطلاعات برنامهریزی مطلوب برای آینده، تدوین چارچوبی علمی و منطقی برای ارزیابی و سنجش اجرای برنامههای توانمندسازی نیروی انسانی، تشخیص و شناسایی ضعفها و نیازهای آموزشی نیروی انسانی مشاوره رشد و توسعه سازمانی و استفاده بهینه از منابع انسانی از جمله اهداف برگزاری این آزمون است.
وی افزود: داوطلبان باید پیش از آزمون خود را آماده کنند و هنگام آزمون تلاش خود را عملیاتی و پس از آزمون اطلاعات خود را به روز کنند.
عیسیمراد با بیان اینکه از چند ماه قبل اطلاعرسانی درباره آزمون علمی تخصصی و حرفهای مشاوران مدارس را آغاز کردهایم، اظهار کرد: این آزمون در هفت فصل برگزار میشود. 30 بهمنماه به طور همزمان در سراسر کشور برگزار میشود و بیش از 65 درصد از پرسشها علمی تخصصی و بخش دیگر اجرایی و عملیاتی است. تاکنون بیش از 90 درصد از مشاوران برای شرکت در آن ثبتنام کردهاند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعداد مشاوران مدارس در کشور گفت: حدود 18 هزار مشاور داریم که 11 هزار نفر آنها زن و 7000 نفر مرد هستند. از میان مشاوران حدود 100 نفر در مقطع دکتری، بیش از 6000 نفر در مقطع کارشناسی ارشد فارغالتحصیل و عدهای دانشجوی کارشناسی ارشد هستند. این افراد در مقطع متوسطه دوم به ارائه خدمات مشاوره میپردازند.
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه استفاده از دانشگاه فرهنگیان به منظور آموزش مشاوران اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در زمینه آموزش نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش فعالیت میکنند اما به تنهایی پاسخگوی نیازهای ما نیست بنابراین با دانشگاههای معتبر وارد مذاکره شدهایم و قرار است مشاوران با اولویت تحصیلات تکمیلی از طریق آزمون جذب شوند. ما اعلام نیاز میکنیم ولی جذب نیرو نیازمند فراهم شدن شرایط دیگری مانند بودجه مناسب است. افراد پس از آزمون طبقهبندی میشوند و قرار نیست مدرکی به آنها بدهیم.
عیسیمراد با بیان اینکه فضای مجازی یک مساله است گفت: گاهی اوقات این فضا را جدی نمیگیریم و دانشآموزان در مدارس موضوعات بیشتری از یکدیگر درباره این فضا میآموزند بنابراین باید به تناسب خانواده، دانشآموزان و متولیان دانشآموزان به مشاوران آموزش بدهیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره علت بیاعتمادی دانشآموزان به مشاوران مدارس و استفاده از مشاوران بخش خصوصی اظهار کرد: بسیاری از معلمان، مشاوران مورد اعتماد خانوادهها هستند. در حال حاضر 32 مرکز خدمات روانشناختی در استانها فعالیت میکنند و 700 هسته مشاوره داریم البته بضاعت ما کافی نیست. برخی اوقات نیز به علت وقتگیر بودن ارائه خدمات تشخیصی به دانشآموزان آنها به مشاوران خارج از مدارس مراجعه میکنند.
وی درباره طرح همیار مشاور گفت: در حال اجرای آموزشهایی هستیم و علاوه بر مشاوران، مدیران و معلمانی نیز میتوانند به دانشآموزان کمک کنند. طرح همیار مشاور تقریبا در کل مدارس متوسطه اول و دوم اجرا میشود و در سالهای آینده دامنه اجرای این طرح را افزایش میدهیم. در حال حاضر آییننامه و شیوه اجرا را نوشتهایم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پایان درباره مزایای شرکتکنندگان مشاور در آزمون گفت: ساماندهی مشاوران در مدارس، هستهها و مراکز منوط به کسب امتیاز لازم در این آزمون است. صدور کارت تخصصی متناسب با حیطههای شغلی مشاور مدرسه، انتخاب مدرسان استانی، منطقهای و مدرسهای براساس نتایج آزمون و انتخاب و به کارگیری برترین آزمون در هستهها، مراکز و برنامههای خاص از مزایای شرکت در این آزمون است.
انتهای پیام