معاون سازمان ملی استاندارد اعلام کرد

اعلام اسامی 10 کالای غیر استاندارد/ تا 34 روز دیگر وانت پیکان به موزه می‌رود

معاون سازمان ملی استاندارد ضمن اعلام توقف شماره‌گذاری وانت پیکان و به موزه رفتن این خودرو از ابتدای سال آینده، اکتان بنزین‌های موجود در جایگاه‌ها را نزدیک به 95 و کیفیت آن را مناسب اعلام کرد.

معاون سازمان ملی استاندارد ضمن اعلام توقف شماره‌گذاری وانت پیکان و به موزه رفتن این خودرو از ابتدای سال آینده، اکتان بنزین‌های موجود در جایگاه‌ها را نزدیک به 95 و کیفیت آن را مناسب اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وحید مرندی مقدم امروز - یکشنبه - در نشستی با بیان این‌که بنزین‌های موجود در جایگاه‌ها مخلوطی از تولید داخل و وارداتی است، گفت: بعضا اکتان بنزین‌های وارداتی به بیش از 95 می‌رسد و اکتان بنزین جایگاه‌ها به 95 بسیار نزدیک شده است.

وی با بیان این‌که تاکنون در شش کلان‌شهر کشور بنزین یورو 4 توزیع می‌شود، اظهار کرد: وزارت نفت قول داده تا پایان سال در هشت کلان‌شهر بنزین یورو 4 ارائه کند که تنها شیراز و قم باقی مانده‌اند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که گزارش کیفیت بنزین آماده و به صورت محرمانه برای مسوولان ارسال شده است، ادامه داد: وزارت نفت براساس مصوبه هیات دولت موظف شده بود تا پایان سال جاری توزیع بنزین یورو 4 را در هشت کلان شهر شامل تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، اراک، قم، مشهد و ... انجام دهد که در حال حاضر شش مورد از آن محقق شده است.

مرندی مقدم با بیان این‌که در توزیع بنزین یورو 4 زحمات زیادی کشیده شده است، گفت: آماده سازی این بنزین نیازمند نوسازی و بهسازی پالایشگاه‌ها بود اما به هر حال هنوز نسبت به دنیا عقب هستیم چراکه الان در اروپا بنزین از یورو 5 در حال تغییر به یورو 6 است. البته اختلاف زیادی بین بنزین های یورو 4 با این دو بنزین وجود ندارد.

وی با اشاره به تکمیل آزمایشگاه بنزین بندرعباس افزود: آزمایشگاه خوزستان نیز برای کنترل بنزین‌های وارداتی مقداری نواقص دارد که در حال تکمیل است. از سوی دیگر یک آزمایشگاه دیگر در حال خریداری است.

معاون سازمان ملی استاندارد درباره کنترل بنزین های وارداتی توسط این سازمان اظهار کرد: پیشنهاد برای شورای عالی استاندارد ارسال کرده ایم و منتظریم در این خصوص تشکیل جلسه دهند که یکی از دستور جلسات این شورا در همین مورد است.

مرندی مقدم با اشاره به تفاوت های بنزین یورو 4 و یورو 2 گفت: از جمله موارد مهم در این زمینه تفاوت در اکتان و بنزن است که در بنزین یورو 4 اکتان 87 به 95 می رسد و بنزن از پنج به یک کاهش پیدا می‌کند. همچنین برخی مواد اکسیژن دار نیز در بنزین یورو 4 اضافه شده است.

توقف شماره‌گذاری وانت پیکان از ابتدای سال آینده

وی همچنین از توقف شماره گذاری وانت پیکان از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: شماره گذاری وانت پیکان نیز مانند خودروی پیکان از ابتدای سال 1394 متوقف می‌شود و این خودرو نیز به موزه می رود.

معاون سازمان ملی استاندارد در ادامه درباره بازنگری در برخی استانداردهای خودرو اظهار کرد: بازنگری در استانداردهای همه کالاها جزو وظایف ذاتی این سازمان است. در مورد خودرو نیز برخی استانداردها جدید و استانداردهای روز اروپاست که نیاز به بازنگری ندارد اما برخی از استانداردها قدیمی است که نیاز به بازنگری دارد و در دستور بازنگری قرار گرفته‌ و در کمیته برنامه ریزی در حال طرح است.

مرندی مقدم بیان این‌که تمامی خودروهای مسافربری عمومی براساس استاندارد 4160 باید آزمون واژگونی را بگذرانند، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ کدام از خودروسازان این استاندارد را ندارند، چرا که به تازگی مطرح شده است. بنابراین امیدواریم تا پایان امسال خودروسازان بتوانند این مجوز را کسب کنند.

معاون سازمان ملی استاندارد همچنین درباره استاندارد قطعات یدکی خودرو گفت: خودرو قطعات زیادی دارد که تنها برخی از آن‌ها که در زمینه مباحث ایمنی مشمول استاندارد اجباری می‌شود. همچنین روی قطعات وارداتی نیز آزمون استاندارد را انجام می دهیم اما روی قطعات وارداتی آرم استاندارد درج نمی شود و تنها با مجوز اقدام به فعالیت می کنند.

مرندی مقدم در پاسخ به سوالی درباره این که با وجود استاندارد قطعات، چرا خودروها همچنان نمره‌های منفی می گیرند؟ گفت: بحث نمره‌های منفی با استاندارد متفاوت است، چرا که وزارت صنعت، معدن و تجارت یک شرکت بازرسی دارد که شاخص‌هایی را متفاوت از استاندارد در دستور کار خود قرار می‌دهد که این شاخص‌ها شامل بحث‌های رفاهی نیز می‌شود و مشمول استاندارد اجباری نیست.

وی افزود: در برخی زمینه‌ها ما حتی از اروپا نیز سخت‌گیرانه تر عمل می کنیم؛ برای مثال در اروپا ایربگ و کپسول آتش نشانی در خودرو اجباری نیست اما ما استفاده از این موارد را اجباری کرده ایم.

معاون سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که در مجموع 55 مورد در خودرو مشمول استاندارد اجباری می‌شود، گفت: بقیه موارد در بازار و براساس رقابت بین تولیدکنندگان انجام می‌شود. در عین حال که تصور می کنیم تمام کالاها و قطعات خودرو باید استاندارد اجباری داشته باشند در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست. البته از 55 مورد 51 مورد مربوط به سازمان ملی استاندارد و چهار مورد مربوط به بحث‌های آلایندگی و محیط زیست می‌شود.

مرندی مقدم همچنین با بیان این‌که در 10 ماهه نخست امسال 112 هزار مورد بازرسی از مراکز عرضه کالا و مواد غذایی از جمله سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز عمده فروش و محلی صورت گرفته است، گفت: به غیر از این موارد 17 هزار مورد نیز خریداری نمونه انجام شده که این اقلام به رغم داشتن علامت استاندارد خریداری شده و در آزمایشگاه‌های سازمان ملی استاندارد از لحاظ کیفیت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

معاون سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که از مجموع این بازرسی‌ها 4053 مورد توقیف کالا داشته‌ایم، اظهار کرد:‌ این موارد جعل آرم استاندارد، عدم کیفیت مناسب یا نبود علامت استاندارد بوده اند که از این تعداد 1998 مورد به مراجع قضایی ارجاع داده شده اند که احکام برخی صادر شده و برخی نیز منتظر حکم هستند.

مرندی مقدم افزود: همچنین ماشین‌آلات 88 مورد از واحدهای زیر پله‌ای و فاقد آرم استاندارد نیز پلمپ و به دادگاه معرفی شده‌اند.

وی با بیان این‌که در این مدت 198 مورد جعل علامت استاندارد کشف شده است، ادامه داد: در این تعداد استفاده غیر مجاز از علامت استاندارد وجود دارد یعنی واحدهایی که از قبل علامت استاندارد داشته اند اما مدت پروانه آن ها تمام یا تعلیق شده اما هنوز از آرم استفاده می کنند.

اعلام اسامی 10 کالای غیر استاندارد

معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به اسامی برخی واحدهای جاعل آرم استاندارد گفت: صنایع شیمیایی "دیودنتز" شامل شامپو بدن، شامپو ضد شوره و شامپو بدن بچه در چهارمحال بختیاری، مربای "آغبال" در استان آذربایجان شرقی با تولید در تهران، عایق رطوبتی "چراغی" در ایلام، سیم برق " هادی الکتریک" در اصفهان، خرمای بدون هسته با مغز گردوی " ایواند" در تهران با تولید در فارس، نوشیدنی پرتقالی بدون گاز یخمک "هم نوش"، خیار شور" آیدان" در فارس، رب گوجه فرنگی "سدکیس" در گلستان با تولید در شیراز، کباب پز خانگی "شهاب گاز" در قزوین با تولید در تهران و فرآورده های گوشتی سوسیس و کالباس "گلتاب" در اسلام آباد غرب کالاهایی جاعل آرم استاندارد و فاقد کیفیت مناسب هستند که تمامی آن‌ها پلمب شده اند.

وی افزود: در مورد کارخانه سوسیس و کالباس "گلتاب" نیز کل حجم تولیدی سه تن بوده که همه آن با حکم قضایی معدوم شده‌اند.

مرندی مقدم همچنین با اشاره به برخی دیگر فرآورده‌های گوشتی غیر استاندارد اظهار کرد: سه مورد از فرآورده‌های گوشتی نیز در استان قم فاقد کیفیت بودند که البته بحث جعل علامت در آن ها مطرح نبوده است که این سه واحد با نام‌های مشاهیر قم، شوکا و طعام و پارس گلبیز در محصولات خود از بافت‌های غیر مجاز یعنی خمیر مرغ استفاده کرده اند.

معاون سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال استفاده مردم از کالاها و مواد غذایی آماده از جمله سوسیس و کالباس بیشتر می شود، ادامه داد: با ارسال نامه ای به انجمن‌ها و واحدهای خوب تولیدی درخواست کرده‌ایم که برای کمک به جلوگیری از فعالیت واحدهای تولیدی فاقد استاندارد دست به دست هم داده و خود نیز کمک کنند.

برنج‌های وارداتی استاندارد هستند

وی درباره بحث استاندارد برنج و غلات از جمله گندم اظهار کرد: در این گونه موارد تنها بر واردات آن‌ها نظارت می کنیم که نظارت در حوزه کنترل فلزات سنگین و برخی سموم باقی مانده در این مواد است و از لحاظ کیفیت، وزارت بهداشت متولی این قضیه است.

مرندی مقدم با بیان این‌که تمام برنج‌های وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند دارای استانداردهای لازم هستند، گفت: ما در بحث گندم قاچاق نداریم در برنج نیز بسیار محدود است چرا که حجم این مواد بالا است.

چگونگی اطلاع مردم از صحت استاندارد یک کالا

وی درباره چگونگی اطلاع مردم از استاندارد بودن یک ماده اظهار کرد: در زیر علامت استاندارد روی کالاها یک کد 10 رقمی ردیابی درج شده که مردم می توانند با ارسال این کد به سامانه پیامکی 10001517 از صحت استاندارد آن کالا مطلع شوند.

معاون سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که در حال حاضر در بحث کدینگ در کشور با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: باید مشکل کدینگ را حل کنیم که اگر این اتفاق بیفتد امکان شناسایی تمامی این موارد استاندارد وجود دارد که از جمله مهمترین این بحث‌ها کدینگ کالاهای وارداتی است.

مرندی مقدم با بیان این‌که بازرسی سازمان استاندارد از مراکز عرضه به صورت مستمر در طول سال انجام می‌شود، اظهار کرد: پیش از این معمولا ماهی یک بار یا دو ماه یکبار بازرسان استاندارد به واحدهای تولیدی مراجعه می کردند اما این روش نقاط ضعفی داشت؛ اول این که واحد تولیدی می دانست که پس از مراجعه بازرس تا یک ماه دیگر بازرسی وجود ندارد و دیگر این که بازرسان سازمان استاندارد تنها در شیفت‌های صبح برای بازرسی سرکشی می کردند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93112614018
  • خبرنگار : 71448