بررسی آخرین وضعیت صادرات گاز ایران

سهم 1.5 درصدی دارنده بزرگترین ذخایر از بازار جهانی گاز

در حالی که ایران رتبه اول را از نظر ذخایر اثبات شده گازی در دنیا به خود اختصاص داده است، اما در تجارت جهانی گاز فقط 1.5 درصد سهم دارد و این در حالی است که طبق سند چشم انداز این میزان در سال 1404 باید به 10 درصد برسد.

در حالی که ایران رتبه اول را از نظر ذخایر اثبات شده گازی در دنیا به خود اختصاص داده است، اما در تجارت جهانی گاز فقط 1.5 درصد سهم دارد و این در حالی است که طبق سند چشم انداز این میزان در سال 1404 باید به 10 درصد برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طبق جدیدترین آمار موجود در سال 2014 میلادی مجموع صادرات گاز ایران 9 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب و میزان واردات شش میلیارد و 328 میلیون متر مکعب بوده و در نتیجه تراز تجاری گاز ایران در سال گذشته سه میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بوده است.

بر این اساس نگاهی به وضعیت صادرات گاز ایران نشان می دهد که ایران در حال حاضر روزانه حدود 25 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند.

همچنین در مقابل صادرات گاز به ارمنستان برق دریافت و با آذربایجان نیز سوآپ گاز انجام می دهد اما در مقابل این حجم صادرات، روزانه 38 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد می کند و آنطور که مدیرعامل شرکت ملی گاز عنوان کرده ترکمنستان اعلام کرده که اگر ایران بخواهد می تواند حجم گاز وارداتی به ایران را افزایش دهد.

در این راستا با توجه به عزم وزارت نفت برای توسعه فازهای میدان گازی مشترک پارس جنوبی، برنامه هایی برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی گاز در دست انجام است به طوری که از اردیبهشت ماه سال آینده عملیات صادرات گاز به عراق با روزانه چهار میلیون متر مکعب در روزآغاز می شود و در نهایت به 25 میلیون متر مکعب می رسد و آنطور که اعلام شده تا 35 میلیون متر مکعب در فصول گرم قابل افزایش است.

به علاوه مذاکراتی نیز به منظور صادرات گاز به بصره به میزان روزانه 25 تا 35میلیون متر مکعب انجام شده است.

در مورد عمان نیز مذاکرات اولیه انجام و تفاهم نامه امضا شده است که در این راستا، نحوه طراحی خط و مطالعه آن در حال انجام است که اگر به نتیجه برسد قرارداد صادرات گاز به عمان به میزان روزانه 28 تا 30 میلیون متر مکعب منعقد می شود.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت ملی گاز به تازگی از وجود ظرفیت برای صادرات گاز به افغانستان خبر داده و گفته که افغانستان بازار بالقوه ای برای صادرات گاز ایران بشمار می رود و امکان تبدیل این کشور به یک مشتری بالفعل گاز ایران وجود دارد و در این زمینه بخش خصوصی نیز مایل به سرمایه‌گذاری است.

به گفته عراقی، تاکنون مذاکره دولتی برای صادرات گاز ایران به افغانستان انجام نشده اما تاکنون چند شرکت خصوصی برای تامین گاز شهرهای مرزی افغانستان وارد مذاکره شده اند.

اما به جز ترکیه که اکنون از ایران گاز دریافت می کند و عراق که در صورت تحقق برنامه ها و عملیات اجرایی از اردیبهشت ماه از ایران گاز دریافت خواهد کرد،سایر برنامه ها در حد مذاکره ،پیشنهاد و تفاهم نامه است و مشخص نیست که چه زمانی عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93112011575
  • خبرنگار :