شمس لنگرودی گفت: بعد از سی، چهل سال فعالیت در عرصه ادبیات از نظر جسمی خیلی خسته شده بودم اما به هیچ وجه خستگی ، ناامیدی و بطالت را دوست ندارم و به همین دلیل به سینما آمدم.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، این شاعر که در عرصه بازیگری هم تجربیاتی دارد و امسال با فیلم «احتمال باران اسیدی» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد روز 14 بهمن ماه در نشست پرسش و پاسخ این فیلم در برج میلاد در سخنانی مطرح کرد: با احتیاط به سینما آمدم، خوشبختانه بعد از دیدن فیلم احساس کردم بار سنگینی از دوشم برداشته شده است، این فیلم مرا وارد فضای دیگری کرد که با آن فضای خسته کننده خیلی متفاوت است.
شمس لنگرودی گفت: دوست دارم حالا که زندهایم زندگی کنیم به همین دلیل تلاش کردم از فرصت و فضای جدیدی که سینما برایم فراهم کرد، استفاده کنم.
او با اشاره به حضورش در عرصه بازیگری در دهه 50 متذکر شد: آمدنم به بازیگری ناگهانی نبود چرا که 22 سالگی در یک فیلم کوتاه بازی کرده بودم و دهه 50 نیز در کلاسهای بازیگری اسکوییها شرکت داشتم اما بعد از انقلاب به دنبال شعر رفتم و همیشه مشغله اصلیام شعر بود.
او ادامه داد: البته در کنار شعر به موسیقی و سینما هم علاقهمند بودم اما نمیشود همه اینها را با هم پیش برد.
لنگرودی که پیش از این در فیلم دیگری با نام «فلامینگوی شماره 13 » بازی کرده بود آن تجربه را تجربهای خوشایند دانست و افزود: در آن فیلم با گروهی خوب همکاری داشتم که اهل ادبیات بودند و همین گروه مرا به ادامه کار در سینما علاقهمند کرد.
او ادامه داد: امیدوارم آنچه را که در شعر به دنبالش بودم، بتوانم در سینما هم ادامه بدهم. به هر حال زندگی خیلی سخت است و برایم آرزو است که بتوانم باری هرچند کوچک از دوش آدمها بردارم و این کار را گاهی با شعر انجام میدهم و گاه با سینما.
در این نشست بهتاش صناعیها کارگردان فیلم «احتمال باران اسیدی» در پاسخ به پرسشی درباره سوء استفاده از حضور شمس لنگرودی در فیلمش و بالا بردن فیلمش با استفاده از حضور این شاعر گفت: اگر هر بازیگر سوپر استاری را برای این نقش انتخاب میکردیم به همین مساله متهم میشدیم. آقای شمس برای فیلم ما بسیار گزینه مناسبی بود. ایشان به شدت با استعداد است و هرچند در ادبیات سوپر استار است وقتی به سینما آمد نمیخواست به پیشینه ادبیاش توجه کند.
وی در عین حال گفت: البته پیشینه ادبی ایشان و شهرتشان برای فیلم ما غنیمت است اما قرار نیست با ایشان فیلم خود را بالا ببریم.
صناعیها در ادامه صحبتش یادآور شد: سینمای ما به نفسهای تازه نیاز دارد. فیلمهای متفاوت میتواند جان دوبارهای به سینمای ما ببخشد. خوب است از فیلمهای شعاری که نق میزنند فاصله بگیریم همچنان که ما هم در فیلممان تلخیها را نمایش میدهیم اما با یک زبان جدید این کار را میکنیم.
او در پاسخ به بعضی از پرسشها توضیحاتی درباره انتخاب نام فیلم و موسیقی این اثر نیز ارائه کرد.
صناعیها با ارائه توضیحاتی درباره روند شکلگیری این فیلم یادآور شد: هدف ما پرداختن به تنهایی آدمها بود.
همچنین کامبوزیا پرتوی دیگر هنرمند فیلمساز که به عنوان مشاور کارگردان با ساخت این فیلم همکاری داشته است، با اشاره به دوستیاش با بهتاش صناعیها و مریم مقدم (یکی از فیلمنامه نویسان و بازیگر فیلم) گفت: بچهها از دوستان قدیمی من هستند و دوست داشتم برای ساخت فیلمشان هرکمکی میتوانم انجام بدهم.
پرتوی که شمس لنگرودی را برای بازی در این فیلم پیشنهاد کرده است، اضافه کرد: مونتاژ یک فیلم به من سپرده شده بود و اتفاقا آقای لنگرودی یکی از بازیگران آن بود و من متوجه استعداد ایشان شدم و فکر میکردم چگونه میتوان ایشان را در سینما نگه داشت و از این عرصه فراریاش نداد.
پوریا رحیمیفر یکی دیگر از بازیگران فیلم که پیشینه تئاتری هم دارد، در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در این اثر سینمایی گفت: خوشحالم که این فیلم پیشنهادات تازهای به لحاظ روایت و ریتم ارائه میدهد.
او اضافه کرد: ما با بودجهای این فیلم را ساختهایم که باور کردنی نیست و وقتی به رقم بودجهامان فکر میکنم چیزی جز خدا به ذهنم نمیآید. ساخت این فیلم خبر خوبی است برای بسیاری مشتاقان فیلمسازی که پشت درماندهاند.
این بازیگر جوان که در دو فیلم دیگر هم در جشنواره امسال حضور دارد اضافه کرد: اگر کارگردانهای سینما به بازیگران تئاتر اعتماد کنند، خواهند دید که سینما چگونه متحول میشود. همچنان که بهترینهای بازیگری ما در شهرستانها هستند اما خیلی مسائل باعث میشود دیده نشوند.
همچنین مریم مقدم که در کنار بهتاش صناعیها فیلمنامه این فیلم را نوشته و یکی از نقشهای اصلی آن را بازی میکند گفت: حضور همزمان به عنوان فیلمنامه نویس و بازیگر هم مسئولیت آدم را بیشتر میکند اما به نوعی کار را راحتتر میکند.
وی اضافه کرد: بسیاری کارگردانها به بازیگر اجازه نمیدهند که در کارهای خلاقه گروه سهیم باشند. شاید چون خودشان هم از ابتدا نمیدانند چه میخواهند اما خوشبختانه در این فیلم چنین شرایطی نبود.
او ابراز امیدواری کرد: فیلم «احتمال باران اسیدی» باعث شود تا کمی عادتهای مخاطبان درمورد فیلمها تغییر کند.
ایرج رامینفر هنرمند پیشکسوت که طراحی صحنه این فیلم را برعهده دارد گفت: پیش از این از بهتاش پیشزمینهای نداشتم و با شک و تردید تصمیم گرفتم با او همکاری کنم اما بعد از خواندن فیلمنامه پیشنهاد همکاریاش را پذیرفتم.
او با ابراز تاسف از جایگاه طراحی صحنه در سینما افزود: در حال حاضر طراحی صحنه در بعضی فیلمها هیچ موجودیتی ندارد.
رامین فر توضیحاتی درباره طراحی صحنهاش در این فیلم ارائه و اضافه کرد: نمیخواستیم طراحی صحنه توی ذوق بزند و خود را به بازیگران تحمیل کند.
به گزارش ایسنا، سمیرا برادری که با مشارکت پدرش تهیه کنندگی این فیلم را برعهده داشته است، در سخنان کوتاهی گفت: من بیش از پدرم فیلمنامه را دوست داشتم و مطمئن بودم در اجرا برایش اتفاق خوبی میافتد.
این جلسه با اجرای سحر عصرآزاد برگزار شد.
انتهای پیام