علاقه مندان به سینما در حالی که مراسم افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر از تلویزیون هم زنده پخش نشد، شامگاه گذشته خود را به اخباری سپردند که در برخی از آنها، صحت و دقت خبر، فدای سرعت شده بود.
به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر، طبق اعلام قبلی، محمد علی کشاورز مورد تقدیر قرار گرفت اما خبرنگارانی که دیر رسیدن هنرمند پیشکسوت کشورمان به مراسم را به هرگز نیامدن تلقی کردند، در مطلبی اشتباه، از امتناع محمدعلی کشاورز برای حضور در مراسم تقدیرش در جریان افتتاحیه جشنواره فیلم فجر خبر دادند!
عصر شنبه، همچنین برخی رسانهها که برای انتشار اولین خبر از مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با هم در رقابت بودند، بدون توجه به اینکه مراسم هنوز آغاز نشده است، با ارسال پیامکهایی، به اشتباه از آغاز مراسم خبر دادند!
اشتباهاتی از این دست تنها مختص به اخبار جشنواره فیلم فجر نمیشود و این رسانهها هم تنها رسانههایی نیستند که صحت خبر را فدای سرعت کردهاند.
این روزها اشتباههایی از این دست خصوصا با افزایش تعداد رسانهها و همچنین پیوستن شبکههای اجتماعی در زمره رسانههای تاثیرگذار که اخبار را در کمترین فوت وقت منتشر میکنند، بیشتر مشاهده میشود.
این اتفاقها در رسانههای رسمی کشور در حالی به وقوع میپیوندد که استادان ارتباطات بارها نسبت به کاهش اعتماد مخاطب به رسانه در صورت تکرار اشتباهاتی از این دست هشدار دادهاند.
در همین ارتباط، محمد مهدی فرقانی - استاد علوم ارتباطات اجتماعی - سرمایه هر رسانه را اعتماد مخاطب میداند و میگوید: هر قدر موارد اشتباه رسانهای بیشتر شود، از اعتبارش کاسته میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه از نظر اصول حرفهای و اخلاقی هیچ خبرنگاری تا زمانی که از صحت خبری اطمینان پیدا نکرده، نباید دست به انتشار آن بزند، به ایسنا میگوید: وظیفه خبرنگار یا روزنامهنگار اول آگاهی از صحت و سقم و سپس انتشار خبر است.
وی در عین حال میافزاید: البته تمامی این موارد در مباحث نظری مطرح میشود و در عمل نمیتوان انتظار داشت چنین اتفاقی بیفتد؛ چراکه رسانهها به خاطر ذاتشان به دنبال اخبار جدید هستند و برای استقبال بیشتر مخاطب سعی در اولین بودن دارند.
او با برشمردن سه اصل مهم در حوزه خبر - یعنی حق جواب، حق تصحیح و حق تکذیب - یکی از بدیهیترین اصول روزنامهنگاری را عذرخواهی کردن رسانه در پی انتشار خبر نادرست عنوان میکند.
علیرضا دهقان نیری، مدرس دانشگاه هم بررسی صحت اخبار پیش از انتشار در رسانهها را ضروری میداند و میگوید: خبرگزاریها باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.
او با بیان اینکه هر خبری پیش از انتشار باید به طور دقیقی وارسی شود، ادامه میدهد: انتشار شایعات کار روزنامههای زرد است و متاسفانه سایتهای خبری نیز به خاطر عدم احساس مسئولیت به این کار میپردازند.
دهقان نیری همچنین احتمال داد این شگرد برای این رسانهها، محاسبهای کوتاه مدت باشد و در گفتوگویی با ایسنا میافزاید: امکان اینکه با گذشت زمان همان رسانه به جلب اعتماد عمومی بپردازد نیز وجود دارد اما بهتر است از همان ابتدا سنجیده کار کند.
اکبر نصراللهی - دیگر مدرس دانشگاه - هم در گفتوگو با ایسنا درباره اینکه خبرنگاران چگونه میتوانند ضمن حفظ سرعت، اخباری با صحت و دقت کافی منتشر کنند؟ اظهار میکند: صحت، سرعت، دقت و جامعیت از اصول ابتدایی و مبانی خبر است و باید به همه این اصول توجه کرد. اگر میخواهیم سریعتر خبری را انتشار دهیم، باید به این فکر کنیم که چرا سرعت برایمان مهم است. قطعا هدف ما از سرعت، حفظ مخاطبان فعلی، جذب مخاطبان جدید و اعتبارافزایی است، اما اگر فقط به فکر سرعت باشیم و به صحت خبر توجه نکنیم، همه اینها را از دست میدهیم؛ اعتبار رسانه ما کاهش مییابد، مخاطبان فعلی از دست میروند و مخاطبان جدید هم جذب رسانه ما نخواهند شد.
او ادامه میدهد: هنر رسانه و خبرنگار این است که در عین توجه به درستی خبر، سریعتر از دیگران خبر را منتشر کند. اگر هم خبر سریع منتشر شود اما غلط باشد، آنچه را که به دنبالش هستیم، از دست میدهیم.
انتهای پیام