عادل فرهنگی:

استرداد اموال فرهنگی‌مان، استراتژی می‌خواهد

یک کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی گفت: پس از بازگرداندن هر کدام از آثار تاریخی‌مان از کشورهای دیگر، البته در شرایط کنونی، بیشتر نگران این می‌شوم که باید تمهیدات مناسبی را بیاندیشیم تا این آثار به خوبی عرضه و معرفی شوند، که البته خوشبختانه در حال حاضر روی این قضیه کار می‌شود و این جای خوشحالی دارد.

یک کارشناس پیشکسوت میراث فرهنگی گفت: پس از بازگرداندن هر کدام از آثار تاریخی‌مان از کشورهای دیگر، البته در شرایط کنونی، بیشتر نگران این می‌شوم که باید تمهیدات مناسبی را بیاندیشیم تا این آثار به خوبی عرضه و معرفی شوند، که البته خوشبختانه در حال حاضر روی این قضیه کار می‌شود و این جای خوشحالی دارد.

«عادل فرهنگی» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی ایسنا، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را یک نهاد وسیع و گسترده دانست و تأکید کرد: با توجه به چندعملکردی بودن فقط بخش میراث فرهنگی، باید در درون سازمان فکر و برنامه‌ریزی کرد تا این‌گونه اتفاقات در چند سال آینده به یک نتیجه و عملکرد مناسب برسند و با یک استراتژی خاص در هر زمینه از میراث فرهنگی جلو بروند.

او با تاکید بر لزوم اتخاذ یک افق و چشم‌انداز مناسب در این زمینه اظهار کرد: هنوز شاهد این قضیه نبوده‌ایم که با یک برنامه‌ریزی چنین اقداماتی رخ دهد، بلکه تا کنون بیشتر تصادف‌ها،‌ رخدادها و رویدادهای مثبت یا منفی در این زمینه تعیین‌کننده بوده‌اند، هر چند در زیرمجموعه‌ی سازمان میراث فرهنگی تلاش زیادی برای این کار می‌شود، اما هنوز فکری که به یک برنامه برسد و آن را توضیح دهد و در معرض نقد کارشناسان این حوزه قرار گیرد، نبوده است.

به اعتقاد فرهنگی، استفاده از نیروهای داخل جامعه می‌تواند راهکاری باشد تا به این اقدام سرعت و غنا ببخشد.

او تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با وجود نیروهای کنونی خود قادر نیست و نخواهد بود که به سرعت و شتاب مناسب حجم مورد نظر کارهایش را انجام دهد، بلکه باید با استفاده از نیروهای داخل جامعه به این‌گونه اقدامات سرعت و غنا بخشید و از آن در حوزه‌ی راهبردها و راهکارها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: در نزدیک به یک دهه‌ گذشته، فشارهای زیادی به سازمان میراث فرهنگی وارد شده که باعث کم شدن انگیزه‌ی نیروها شده است. فشارهایی که سرپا کردن سازمان را برای مسئولان و کارمندان آن مشکل کرده است، بنابراین باید از نیروهای دیگر هم در این زمینه کمک گرفته شود.

این پیشکسوت میراث فرهنگی افزایش انگیزه‌های درونی برای حفظ میراث فرهنگی را عاملی موثر در این زمینه دانست و افزود: با نیرو بخشیدن به مردم و دستگاه‌های دیگر در درون‌شان، خود به خود می‌توانیم در معرفی فرهنگ کشور نیز موفق باشیم.

او جامعه را عاملی دانست که پشت‌صحنه‌ حفاظت از میراث فرهنگی قرار دارد و گفت:‌ افراد عادی زیادی در جامعه هستند که حاضرند به صورت داوطلبانه برای حفظ میراث فرهنگی کمک کنند. معتقدم این افراد تأثیر بیشتری دارند که اگر از آن‌ها استفاده کنیم در این کار موفق‌تر خواهیم بود.

فرهنگی گفت: اگر 20 سال گذشته در مدرسه‌ها به خصوص در دوران ابتدایی و در بحث میراث فرهنگی روی دانش‌آموزان‌مان کار می‌کردیم، در حال حاضر، نیروهای نوجوان و جوان زیادی را داشتیم که اکنون پشتوانه‌ی میراث فرهنگی بودند و در حال حاضر هرکدام از آن‌ها یک نیروی علاقه‌مند و متخصص در این حوزه بودند، استفاده نکردن از این پتانسیل در بلندمدت به میراث فرهنگی صدمه می‌زند.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی استفاده از توان دستگاه‌های دیگر در مباحثی مانند استرداد اموال فرهنگی و تاریخی کشور از نقاط دیگر دنیا را یکی از اهداف راهبردی سازمان میراث فرهنگی دانست که باید به آن توجه شود و تأکید کرد: در حال حاضر این دستگاه‌ها با دیدگاه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، در جامعه ریشه دارند و تا این‌ها با یکدیگر برای اهداف راهبردی کشور هماهنگ شوند زمان می‌برد، بنابراین طبیعی است که در شرایط کنونی این اتفاقات رخ دهد، امیدواریم تا چند سال دیگر این هم کاملا برطرف شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93110703974
  • خبرنگار : 71191