معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران از ممنوعیت تردد تاکسیهای پیکان از سال آینده در پایتخت خبر داد.
به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس سیدجعفر تشکریهاشمی صبح امروز در مراسم تعویض کاتالیست تاکسیهای شهر تهران گفت: امروزه دوره زیاد حرف زدن و کم عمل کردن گذشته است و متاسفانه شعار در کشور ما در برخی از موضوعات زیاد داده شده و این در حالی است که مردم از ما مسوولان مدیریت شهری توقع زندگی بهتر با هوای بهتر را دارند.
وی با بیان اینکه طی یک سال 17 هزار میلیارد تومان هزینه در اثر پوشش ناهنجاریهای ترافیک ایجاد میشود، گفت: در دهه 80، 241 هزار و 236 نفر تنها در تصادفات کشته شدهاند و این تنها مدل کوچکی از میزان هزینههایی است که ترافیک، خودرو و تصادف در مجموعه مدیریت کشور و شهر تحمیل میکنند.
به گفته معاون حمل و نقل شهرداری تهران، به ازای هرکیلومتر پیمایش 45 گرم آلودگی در هوای تهران ایجاد میشود و این آلودگی به راحتی از بین نخواهد رفت.
تردد 6900 دستگاه تاکسی با موتور پیکان در تهران
تشکری با بیان اینکه در تهران 6900 دستگاه تاکسی با موتور پیکان تردد میکنند، گفت: ما به دنبال آن هستیم که آلودگی را از منشاء تولید کنترل کنیم نه اینکه حرفهایی بزنیم که جنبه عملی ندارد.
معاون شهردار تهران با اشاره به مصوبات شورای عالی ترافیک تهران گفت: 6900 تاکسی پیکان در تهران تردد دارد که حداکثر تا دی ماه سال 94 این خودروها باید تبدیل به خودروی استاندارد دیگری شود.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران منابع لازم را در اختیار رانندگان تاکسی قرار خواهد داد تا دیگر تاکسی پیکانی در تهران تردد نکند، گفت: اگر رانندهای تمایل ندارد که پیکان خودرو را اسقاط و خودروی دیگری تحویل گیرد، باید یا این خودرو را به عنوان عتیقه در پارکینگ خود نگه دارد و یا از محدوده شهر تهران خارج کند.
تشکری همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سنگین همچون وانتبار، کامیون، کامیونت و تریلر خبر داد و گفت: این خودروهای فرسوده مشکلات ایمنی را نیز به همراه دارند و حداکثر باید ظرف مدت یک سال جایگزین خودروی ایمن شوند.
تقسیمبندی رنگی خودروهای پایتخت به قرمز، زرد ، سبز و آبی
معاون حمل و نقل شهرداری تهران همچنین با اشاره به تقسیمبندی خودروهای پایتخت به گروههای مختلف رنگی گفت: خودروهای تهران به صورت مجازی به چند رنگ تقسیم میشوند که براین اساس خودروهای قرمز شامل خودروهایی میشوند که به سن فرسودگی رسیده، کاربراتوری هستند و توان اخذ معاینه فنی را ندارند که این دسته از خودروها امکان فعالیت در تهران را ندارند.
وی همچنین در مورد ویژگی خودروهای زرد گفت: این خودروها به سن فرسودگی نزدیک هستند و استاندارد آنها پایینتر از یورو2 است و قطعا محدودیتهایی را در زمان آلودگی هوا برای تردد در هسته مرکزی و محدوده طرح ترافیک برای آنها در نظر خواهیم گرفت.
تشکری در مورد خودروهای سبز نیز گفت: این خودروها استاندارد بیش از یورو2 دارند و در شرایط اضطرار آلودگی هوا، برای تردد آنها محدودیتهایی در نظر گرفته خواهد شد.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد خودروهایی که جزء رنگ آبی قرار میگیرند، گفت: این خودروها برقی و دارای استاندارد بیش از یورو5 هستند که محدودیت کمی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.
پیشنهاد شهرداری برای عدم شمارهگذاری موتورسیکلتهای بنزینی
وی با انتقاد از افزایش محدوده زوج و فرد گفت: پلاک خودرو منشاء آلودگی نیست که با افزایش آلایندگی هوا تردد خودروها را زوج و فرد میکنیم.
تشکری همچنین از بسته حمایتی شهرداری برای افزایش خودروهای گروه آبی در پایتخت خبر داد و بار دیگر موتورسیکلتها را منبع بزرگ آلودگی هوا در شهر تهران قلمداد کردو همچنین از پیشنهاد شهرداری به دولت برای ترویج فرهنگ استفاده از موتورسیکلت برقی و همچنین پیشنهاد عدم شمارهگذاری موتورسیکلتهای بنزینی خبر داد.
14 الی 15 هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد
تشکری هاشمی همچنین در ادامه با بیان اینکه 14 الی 15 هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد، گفت: خوشبختانه بانک شهر به همراه بانک صادرات پوشش نوسازی تاکسیهای فرسوده را پذیرفته است و در حال حاضر سرعت نوسازی به حد قابل قبولی رسیده.
ویه مچنین در مورد طرح تعویض کاتالیستهای تاکسیها نیز گفت: بر اساس استانداردهای جهانی هر یک سال و نیم یکبار باید کاتالیست خودروها تغییر کند که هر تغییر کاتالیست 600 هزار تومان هزینه در بر دارد که شهرداری تهران این مبلغ را بلاعوض و به صورت رایگان تقبل کرده است.
وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود از خودروسازان درخواست کرد که ارتقای کیفیت خودروها را در دستور کار قرار داده و گفت: اگر خودروسازان به کیفیت توجه نکنند به زودی خودروهای خارجی جای خودروهای داخلی را خواهند گرفت و این علاوه بر لطمه زدن به تولید ملی به نگاه ملی نیز ضربه میزند.
انتهای پیام