جزئیات اقتصادی شدن تولید محتوا در کشور

اجرایی شدن طرح تلویزیون تعاملی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات و جذابیت در شبکه‌های اجتماعی داخلی و در نهایت آنچه که به عنوان ابزارهای ایجابی برای دست‌یابی به اینترنت پاک مطرح می‌شود همگی در گرو تولید محتوای متناسب با شاخص‌های بومی و فرهنگی است و می‌تواند سهم فناوری اطلاعات را در اقتصاد کشور افزایش دهد.

اجرایی شدن طرح تلویزیون تعاملی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات و جذابیت در شبکه‌های اجتماعی داخلی و در نهایت آنچه که به عنوان ابزارهای ایجابی برای دست‌یابی به اینترنت پاک مطرح می‌شود همگی در گرو تولید محتوای متناسب با شاخص‌های بومی و فرهنگی است و می‌تواند سهم فناوری اطلاعات را در اقتصاد کشور افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ‌رییس جمهوری نیز با آگاهی از نقش مهم فناوری اطلاعات در زمینه‌های اقتصادی در کشور با تأکید بر این که شبکه ملی ارتباطات علاوه بر درآمدزا بودن می‌تواند در کشور ایجاد اشتغال کند، بر لزوم مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی در تولید محتوا برای شبکه ملی ارتباطات تاکید کرد.

وزیر ارتباطات نیز بارها بر لزوم تولید محتوا در اینترنت و به خصوص شبکه‌های اجتماعی تاکید کرده و فضای مجازی را به فضای واقعی جامعه تشبیه کرده بود که می توان با ایجاد محتوای سالم در آن از ورود محتوای ناسالم جلوگیری کرد.

با وجود تمام این تاکیدات، اوضاع محتوای فارسی در کشور چندان رضایت بخش به نظر نمی‌رسد؛ در این باره دبیر شورای عالی فضای مجازی، با اشاره به اینکه زبان فارسی تنها 0.8 درصد از محتوای وب را در اختیار دارد تصریح کرد که در صورتی که هویت خود را نتوانیم در فضای مجازی ترویج دهیم با چالش روبرو خواهیم شد.

اهمیت تولید محتوا و توجه به آن تا آن جا پیش رفت که سعید مهدیون - معاون شورای عالی فضای مجازی - در مهر ماه سال جاری اعلام کرد که قرار است تولید محتوا در دستور جلسه رسمی این شورا قرار گیرد، اما این امر محقق نشد.

بحران موجود در زمینه تولید محتوای بومی و با زبان فارسی باعث شده که کارشناسان بر این عقیده باشند که محتوای فارسی در حال حاضر در اینترنت تولید می‌شود، اما کمیت و کیفیت این محتوا، تناسب زیادی با بزرگی جامعه‌ی استفاده‌کننده از اینترنت ندارد.

اما مهمترین حوزه‌ای که بحث لزوم تولید محتوا در آن به چشم می‌خورد، مسئله شبکه ملی اینترنت یا همان اینترانت است که سال ها با چالش تولید محتوا مواجه بوده و وزیر ارتباطات نیز در این باره با اشاره به ظرفیتهای اینترانت برای سازمانهای مختلف اظهار کرده بود که نهضت ملی تولید محتوا و برنامه‌های نرم‌افزاری در دستور کار این وزارتخانه است.

وی در راستای آنچه که نهضت تولید محتوا معرفی کرده بود اعلام کرد که این وزارتخانه برنامه‌ریزی کرده است با حمایت بخش خصوصی و افزایش پهنای باند داخلی، این رقم را به 50 درصد برساند.

بررسی وضعیت محتوای بومی در شبکه اینترنت و راهکارهایی برای تولید محتوا اما سابقه‌ای چند ساله در وزارت ارتباطات دارد

اما در شرایط فعلی و با طرح موضوع اقتصاد مقاومتی و با توجه به شباهتهای فرهنگی و زبانی ایران با کشورهای همسایه، نقش تولید محتوای داخلی در اقتصاد امری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

بنابراین سازمان فناوری اطلاعات نیز چندی پیش از تلاش این سازمان برای اقتصادی کردن تولید محتوا خبر داد. نصرالله جهانگرد در این باره با اشاره به آمادگی ایران برای اقتصادی کردن تولید محتوا و میزبانی اطلاعات در داخل و همچنین ارائه سرویس مناسب به فعالان در این حوزه، اعلام کرد که این سازمان در تلاش برای فراهم آوردن زمینه تامین محتوای مورد نیاز جامعه است.

وی تصریح کرد: استراتژی دولت و وزارت ارتباطات، تولید و توزیع منابع و محتواهای مورد نیاز کشور در داخل است و برهمین اساس اقدام‌های قانونی مورد نیاز پیش‌بینی شده و به زودی از سوی مراجع ذی صلاح ابلاغ خواهد شد.

جهانگرد پیش از این نیز بر لزوم ایجاد مدل اقتصادی جذاب برای تولیدکنندگان محتوا تاکید و اعلام کرد که در حال حاضر، بسترها برای ارائه سرویس‌دهی از سوی اپراتورها فراهم شده به زودی و در کوتاه ترین زمان، با بررسی‌های کارشناسی، زمینه افزایش درآمد تولیدکنندگان نرم افزار، محتوا و سرویس‌ها به منظور ایجاد بازاری پویا و جذاب فراهم می شود.

با در نظر گرفتن نقش تولید محتوا در جنبه‌های مختلف فرهنگی و ارتباطی اهمیت این امر مشخص می شود، اما آنچه که امروز بیش از پیش مورد توجه مسوولان این حوزه قرار گرفته است، نقش تولید محتوا در زمینه‌های اقتصادی و جایگاه ایران به عنوان میزبان محتوا در منطقه است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 93110301088
  • خبرنگار :