معکوس‌ شدن اختلال اوتیسم‌ در موش‌ها با داروی صدساله

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو با استفاده از نوعی داروی یکصدساله موفق به معکوس‌کردن علائم شبه‌اوتیسم‌ در موش‌ها شدند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو با استفاده از نوعی داروی یکصدساله موفق به معکوس‌کردن علائم شبه‌اوتیسم‌ در موش‌ها شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، «اختلالات طیف اوتیسم» (ASD) بر یک تا دو درصد کودکان امریکایی اثر می‌گذارد و تاکنون صدها مولفه محیطی و ژنتیکی کشف شده‌اند که بر این اختلالات اثر می‌گذارند.

محققان مدرسه پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند نوعی دارو که یک قرن پیش برای درمان trypanosomiasis یا بیماری مرتبط با خواب به کار رفته، علائم اوتیسم‌مانند محیطی را در موش‌ها معکوس کرده است. آن‌ها به تازگی اعلام کرده‌اند می‌توان با این دارو شکل ژنتیکی علائم اوتیسم‌مانند در موش‌ها را نیز درمان کرد.

به گفته «روبرت کی ناویوو»، بازرس ارشد این بررسی و پروفسور پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو، ساز و کار حاضر در پس اختلالات طیف اوتیسم، پدیده‌ای به نام «واکنش خطر سلولی» (CDR) است. زمانی که سلول‌ها در معرض شکلی از ویروس، عفونت، سم یا حتی جهش‌های ژنتیکی خاصی قرار می‌گیرند، به صورت دفاعی واکنش نشان می‌دهند و فعالیت‌های معمول‌شان را متوقف می‌کنند تا موانعی را علیه تهدید احساس‌شده ایجاد کنند.

یکی از پیامدهای چنین موضوعی آن است که ارتباط بین سلول‌ها کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند در رشد و فعالیت مغز مداخله کرده و منجر به بروز اختلالات اوتیسم شود. دانشمندان حاضر در این تحقیق، مدل موش ژنتیکی Fragile X را با suramin درمان کردند که این دارو مدت‌های طولانی برای درمان بیماری‌های مرتبط با خواب به کار رفته است.

رویکرد اعمال‌شده محققان دانشگاه کالیفرنیا سیگنال‌دهی فرآیند «واکنش خطر سلولی» را مسدود کرده و به سلول‌ها امکان بازیابی ارتباطات عادی و معکوس‌کردن علائم اختلالات اوتیسم را داد. داده‌های تیم علمی نشان می‌دهد درمان جدید بیماری اختلالات اوتیسم را در مدل‌های موش متوقف کرد و علائم آن را در هر دو مدل‌های موش ژنتیکی و محیطی به طور کامل یا تقریبا کامل معکوس کرد.

جزئیات این دستاورد پزشکی در نشریه Molecular Autism قابل‌مشاهده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93102916008
  • خبرنگار : 71456