خبر بروز رسانی شده است

آرامش شکننده در صنعا/ انصارالله: اقدامات امروز برای جلوگیری از کودتا بود

درگیری‌های امروز (دوشنبه) میان نیروهای گارد ریاست جمهوری و گروه انصارالله یمن در اطراف کاخ ریاست جمهوری در حالی به وقوع پیوست که برخی منابع نزدیک به رئیس جمهوری و مسئولانی از حوثی‌ها از رسیدن به توافق برای توقف درگیری‌ها خبر دادند.

درگیری‌های امروز (دوشنبه) میان نیروهای گارد ریاست جمهوری و گروه انصارالله یمن در اطراف کاخ ریاست جمهوری در حالی به وقوع پیوست که برخی منابع نزدیک به رئیس جمهوری و مسئولانی از حوثی‌ها از رسیدن به توافق برای توقف درگیری‌ها خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، درگیری‌ها بین گارد ریاست جمهوری یمن و گروه انصارالله وابسته به حوثی‌های این کشور بود که به گفته منابع یمنی در اطراف کاخ ریاست جمهوری و برخی خیابان‌های منتهی به آن رخ داد.

در همین حال، وزیر اطلاع‌رسانی یمن اعلام کرد که نیروهای انصارالله ساختمان تلویزیون یمن را تحت کنترل خود درآوردند. حوثی‌ها می‌گویند هدف آنها از بازداشت رئیس دفتر رئیس جمهور و اقدامات امروز جلوگیری از کودتا بوده است. افراد وابسته به علی عبدالله صالح نیز بخش‌هایی از صنعا پایتخت را به کنترل خود درآورده‌اند. هنوز برخی از فرماندهان گارد ریاست جمهوری یمن نسبت به عبدالله صالح حرف‌شنوی دارند.

همزمان،‌ پایگاه‌های خبری در یمن گزارش دادند که سفارت‌خانه‌های خارجی امروز (دوشنبه) درهای خود را به دلیل نابسمانان شدن اوضاع امنیتی بستند.

یک منبع در نهاد ریاست جمهوری یمن گفت که پس از چند ساعت درگیری میان دو طرف، آرامش به مناطق اطراف کاخ ریاست جمهوری بازگشته و درگیری‌ها متوقف شده اما وضعیت شکننده‌ای در صنعاء حاکم است.

معاون منصور هادی تاکید کرده است که رئیس جمهور با تمام اختیارات خود در حال اداره کشور است و مذاکراتی با حوثی‌ها انجام داده است.

سخنگوی جنبش انصارالله نیز تاکید کرده که مذاکرات با نهاد ریاست جمهوری برای رسیدن به یک توافق جامع در جریان است.

بنابراین گزارش، حوثی‌ها خیابان‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری را بسته‌اند و در مناطق مختلف این خیابان‌ها ایست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند.

گفته می‌شود که ارتش و نیروهای امنیتی در درگیری‌های اخیر اعلام بی‌طرفی کرده‌اند و درگیری تنها میان نیروهای گارد ریاست جمهوری و انصارالله است.

مسئولانی در نهاد ریاست جمهوری یمن نیز گفته‌اند که انصارالله خیابان‌های منتهی به خانه عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن در خیابان ستین را نیز بسته‌اند و عملا این منطقه در محاصره حوثی‌هاست.

تنش بین حوثی‌ها و نهاد ریاست جمهوری یمن بعد از آن آغاز شد که گروه انصارالله رئیس دفتر رئیس جمهوری یمن را به دلیل برخی اقدامات این فرد که حوثی‌ها آن را مخالف قانون می‌دانستند، دستگیر کرد.

بنابراین گزارش، رئیس جمهوری یمن در خانه‌اش که توسط تعداد زیادی از نیروهای گارد ریاست جمهوری محافظت می‌شود در محاصره قرار گرفت و چندین تن در درگیری‌های اطراف کاخ ریاست جمهوری و منزل منصور هادی کشته و یا زخمی شدند.

همچنین چندین دستگاه تانک و خودروی زرهی که غالبا متعلق به نیروهای گارد ریاست جمهوری است منهدم شد و ستون‌های دود در اطراف منطقه کاخ ریاست جمهوری دیده می‌شد.

ساکنان مناطق و محله‌های اطراف کاخ ریاست جمهوری نیزبه دلیل شدت درگیری‌ها از این منطقه به سوی مناطق جنوبی شهر صنعا فرار کرده‌اند.

درگیری‌های امروز صنعا شدیدترین و بارزترین درگیری میان نیروهای دولتی و حوثی‌ها بود که به احتمال زیاد باعث تغییرات زیادی در آینده سیاسی یمن خواهد شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93102915832
  • خبرنگار : 71430