بر اساس لایک‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی

رایانه‌ها قضاوت‌کنندگان شخصیتی بهتری هستند!

دانشمندان دانشگاه‌های کمبریج و استنفورد دریافته‌اند رایانه‌ها بر اساس لایک‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی کاربران را بهتر از دوستان، اعضای خانواده یا حتی همسر آن‌ها بسنجند.

دانشمندان دانشگاه‌های کمبریج و استنفورد دریافته‌اند رایانه‌ها بر اساس لایک‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی کاربران را بهتر از دوستان، اعضای خانواده یا حتی همسر آن‌ها بسنجند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، محققان در این بررسی، تعداد لایک‌هایی که هوش مصنوعی برای برداشت‌کردن شخصیتی دقیق از کاربران لازم داشت را محاسبه کردند.

نتایج حاصله، توانایی رایانه‌ها و افراد را برای انجام قضاوت‌های دقیق درباره شخصیت‌ها با یکدیگر مقایسه می‌کند.

در این بررسی، قضاوت‌های افراد بر اساس آشنایی‌شان با شخص قضاوت‌شده بود در حالی که مدل‌های رایانه‌ای از سیگنال دیجیتالی یعنی «لایک‌»های رسانه‌های اجتماعی برای ارائه این قضاوت استفاده کردند.

نتایج نشان می‌دهد با بررسی تعداد لایک‌های رسانه‌های اجتماعی، مدل رایانه‌ای به کاررفته توانست شخصیت فردی خاص را دقیق‌تر از بسیاری از دوستان و اعضای خانواده‌اش پیش‌بینی کند.

به گفته «وو یویو»، رهبر ارشد این پروژه، در آینده رایانه‌ها قادر خواهند بود ویژگی‌های روانشناختی ما را برداشت کنند و متناسب با آن‌ها واکنش نشان دهند. این امر به ظهور ماشین‌های دارای هوش عاطفی و اجتماعی بالا منجر خواهد شد.

در این پژوهش، مدل‌ رایانه‌ای با تحلیل فقط 10 لایک موجود در صفحه اجتماعی کاربر توانست روانشناختی وی را دقیق‌تر از همکارش انجام دهد. این مدل رایانه‌ای همچنین توانست شخصیت فرد را با تحلیل 70 لایک بهتر از یک دوست نزدیک یا هم‌اتاقی قضاوت کند؛ این مدل همچنین قادر بود با تحلیل 150 لایک کاربر، شخصت وی را بهتر از یکی از اعضای خانواده‌اش (والدین یا خواهر و برادرهایش) پیش‌بینی کند. رایانه همچنین توانست با تحلیل حدود 300 لایک تحلیل شخصیتی فرد را دقیق‌تر از همسر کاربر انجام دهد.

محققان از نمونه‌ای از 86 هزار و 220 داوطلب حاضر در رسانه‌های اجتماعی استفاده کردند که پرسشنامه‌ای 100 سوالی را از طریق برنامه‌ نرم‌افزاری myPersonality تکمیل کردند. دانشمندان همچنین به لایک‌های این افراد دسترسی داشتند. نتایج حاصله از نمره‌های شخصیتی استفاده کرد که کاربران به خودشان داده‌ بودند.

تیم علمی از طریق مدلی موسوم به OCEAN توانست نشان دهد چه لایک‌هایی معادل سطوح بالاتر ویژگی‌های خاص بود.

کاربران برنامه myPersonality این امکان را داشتند از دوستان و اعضای خانواده برای قضاوت‌کردن ویژگی‌های روانشناختی آن‌ها دعوت کنند.

محققان در این پژوهش توانستند به مقایسه‌های دقیق بین الگوریتم‌های رایانه‌ای و قضاوت‌های شخصیتی توسط انسان‌ها دست یابند. با استفاده از لایک‌های کافی، مدل‌های رایانه‌ای به قضاوتی نزدیک‌تر به قضاوت شخص از خود در مقایسه با برادرها یا همسرش رسیدند.

یافته‌های جدید درباره توانایی رایانه‌ها برای کشف ویژگی‌های روان‌شناختی فرد از طریق تحلیل صرف داده‌ها نشان می‌دهد ماشین‌ها می‌توانند انسان‌ها را نسبت به آن‌چه پیش‌تر تصور می‌شد، بهتر بشناسند و چنین نتایجی گامی مهم در حرکت به سمت تعاملات اجتماعی‌تر انسان و رایانه به شمار می‌آید.

جزئیات این پژوهش در نشریه PNAS قابل‌مشاهده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ دی ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93102815114
  • خبرنگار : 71456