ابداع ماده‌ای برای ساخت نازک‌ترین ابزار تصویربرداری جهان

دانشمندان دانشگاه رایس در آمریکا ماده‌ای به ضخامت یک اتم تولید کرده‌اند که می‌تواند به ساخت نازک‌ترین ابزار تصویربرداری جهان منجر شود.

دانشمندان دانشگاه رایس در آمریکا ماده‌ای به ضخامت یک اتم تولید کرده‌اند که می‌تواند به ساخت نازک‌ترین ابزار تصویربرداری جهان منجر شود.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، تیم علمی حاضر در این پروژه، ماتریکس تک‌لایه‌ای متشکل از اتم‌های مس، اندیم و سلنیم تولید کرد و پس از آن، نمونه‌ اولیه‌ای از نوعی «ابزار جفت‌شده باری» (CCD) سه‌پیکسلی را برای اثبات قابلیت تصویربرداری این ماده ارائه داد. ابزار جفت‌شده باری، نوعی سیستم الکترونیکی محسوب می‌شود که از تعداد زیادی از دیودهای بسیار کوچک و حساس به نور تشکیل شده و قادر به شکار تصاویر است.

به گفته تیم علمی، ماده حافظه اپتوالکترونیک جدید که برای عملکرد خود به شدت به نور حساس است، می‌تواند مولفه مهمی برای ساخت ابزار الکترونیکی دوبعدی باشد که تصاویر را شکار می‌کنند.

در حال حاضر، ابزارهای جفت‌شده باری معمولی ضخیم و سخت هستند و ترکیب‌کردن آن‌ها با ابزار دو بعدی مفهومی ندارد. با این حال، سیستم جفت‌شده باری جدید که مبتنی بر ماده «سلنید اندیم مس» است، فوق‌نازک، شفاف و ارتجاع‌پذیر بوده و قطعه گمشده‌ در تولید ابزار تصویربرداری دوبعدی به شمار می‌آید.

هم‌اکنون، مواد دوبعدی زیادی وجود دارند که می‌توانند نور را حس کنند اما هیچ یک از آن‌ها به اندازه ماده جدید کارآمد نیستند و این ماده 10 برابر کارآمدتر از نمونه‌های پیشین است. می‌توان ابزار جفت‌شده باری ساخته‌شده از این ماده را در ترکیب با سامانه‌های الکترونیکی دوبعدی دیگر و در ابزارهای ریز زیست‌پزشکی به کار برد که بر شرایط بدن در زمان واقعی نظارت می‌کنند.

جزئیات این دستاورد بزرگ علمی در نشریه Nano Letters قابل‌مشاهده است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۶ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93102614174
  • خبرنگار : 71456