چالش غرب و روسیه بر سر ادعای استفاده از گاز کلر در سوریه

دولت روسیه گزارش سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی مبنی بر استفاده از گاز سمی کلر در سوریه را رد کرد.

دولت روسیه گزارش سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی مبنی بر استفاده از گاز سمی کلر در سوریه را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت روسیه گزارشی را که کمیته تحقیقات سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در خصوص استفاده از گاز سمی کلر در درگیری‌های این کشور منتشر کرده، رد کرد.

در این گزارش که در 117 صفحه جمع آوری شده در سومین گزارش کمیته تحقیقات سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی است کمیته مذکور اعلام کرده که تا حد زیادی اطمینان دارد در درگیری‌های سوریه از گاز سمی کلر به عنوان یک سلاح استفاده شده اما این کمیته مشخص نکرده که کدام گروه مسئول استفاده از این سلاح‌هاست.

گزارش مذکور ماه گذشته میلادی به اعضای شورای امنیت ارائه شد و در آن آمده که برخی از شاهدان عینی اظهاراتی را ایراد کردند که نشان می‌دهد گاز سمی کلر از طریق چند بالگرد استفاده شده است.

در متن این گزارش آمده که تعداد کسانی که هدف حملات با گاز کلر در سه روستای شمال سوریه در ماه‌های آوریل و مه 2014 قرار گرفته‌اند حدود 350 تا 500 تن است که 13 تن آنها جان خود را از دست داده‌اند.

در دو گزارش پیشین این کمیته نیز آمده که از گاز کلر در آغاز سال 2014 در شمال سوریه استفاده شده اما اعلام نشده که کدام گروه مسئول استفاده از این گاز است.

این در حالی است که مقامات فرانسه و آمریکا انگشت اتهام را به سوی نظام سوریه نشانه گرفته‌اند.

سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل در صفحه شخصی‌اش در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت: گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی شامل شهادت‌های بسیار قانع کننده قربانیان درباره استفاده نظام سوریه از گاز کلر است.

وی افزود: بهتر است به نظام سوریه بفهمانیم تنها از بین بردن سلاح‌های شیمیایی که لیست آنها را ارائه داده کافی نیست و باید از استفاده حملات شیمیایی علیه غیرنظامیان دست بکشد.

از سوی دیگر دولت سوریه تروریست‌های تکفیری را عاملان استفاده از گاز سمی کلر معرفی کرده است.

دولت سوریه پیشتر 1300 تن از مواد شیمیایی را در راستای اجرایی کردن توافقنامه روسیه و آمریکا از این کشور خارج کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93101709276
  • خبرنگار : 71434