اسپانیا جزو پنج بازار مهم گردشگری دنیا و یکی از پردرآمدترین کشورها از این لحاظ است که بیشترین شاغلان صنعت گردشگری را در خود جای داده و هر ساله یکی از مهمترین نمایشگاههای بینالمللی گردشگری در پایتخت آن برگزار میشود؛ «فیتور» اسپانیا که ایرانیها هم پای ثابت آن بهشمار میآیند.
نمایشگاه فیتور از هشت تا 12 بهمنماه امسال در شهر مادرید اسپانیا برگزار میشود. قرار است ایران با 10 آژانس گردشگری در زمینی به وسعت 267 متر در این نمایشگاه حضور داشته باشد، ظاهرا طرفداران ایرانی فیتور بیشتر از این تعداد بودهاند، اما آنها شانس حضور در این نمایشگاه را از دست دادهاند!
عبادرضا اسلامی، مدیرحوزه گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره جزئیات نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا و حضور ایران در این نمایشگاه به خبرنگار ایسنا گفت: نمایشگاه فیتور سیوپنجمین دورهی برگزاری خود را امسال پشت سر میگذارد و یکی از مراجع مهم گردشگری دنیا به شمار میآید، چرا که بازار کشورهای لاتین است و سالانه 200 هزار نفر برای حضور در این نمایشگاه علاقه نشان میدهند. این نمایشگاه فضای خوبی برای تجارت گردشگری بهشمار میآید، برای همین ملاقاتها و کنفرانسهای تخصصی به منظور رفع مشکلات صنعت گردشگری برگزار میشود.
وی ادامه داد: ایران در نمایشگاه امسال با حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 267 متر زمین گرفته که سعی شده با سازهای ایرانی اسلامی و شرکتکنندگانی حرفهای، تصویری حرفهایتر از ایران نشان داده شود. علاوهبر این یکی از دستورات ما تفاهم با مدیریت نمایشگاه بینالمللی فیتور است تا ایران به مدت سه سال در این نمایشگاه غرفهی مشخص داشته باشد.
اسلامی اضافه کرد: اگر قرار است در برنامهای کوتاه و یا میان مدت به نتیجهای برسیم، به برنامهریزی نیاز داریم و احساس کردیم اگر هدفمند کار کنیم حتما بهتر به نتیجه میرسیم، برای همین چنین دستوری لحاظ شد.
او سپس با اشاره به حضور 10 آژانس گردشگری ایرانی به همراه دو شرکت ایرانگردی و جهانگردی در این نمایشگاه افزود: با توجه به اینکه سه روز از این نمایشگاه به صورت تخصصی برگزار میشود، دیدارهایی را با سرمایهگذاران و توراپراتورهای اروپایی در این زمان ترتیب خواهیم داد و در دو روز باقیمانده از نمایشگاه که به صورت عمومی است، شبهای ایرانی را برگزار میکنیم.
اسلامی در پاسخ به اظهارات برخی از آژانسهای بازمانده از نمایشگاه فیتور امسال مبنی بر اینکه کانون به عنوان مجری غرفهی ایران به آنها گفته است، 120 متر از فضای این غرفه به شهرداری تهران اختصاص یافته و جای خالی برای آژانسهای دیگر باقی نمانده! گفت: ما به حضور شهرداری در این نمایشگاه علاقهمند بودیم، چون معتقدیم مدیریت حوزه شهری میتواند مدافع و حامی این صنعت باشد و در اموری چون حمل و نقل و گردشگری میتواند همکاری کند، برای همین نامهای به شهرداری نوشتیم، حتی از حوزههای درمانی به منظور فعالیت در حوزه گردشگری سلامت دعوت کردیم، ولی آنقدر زمان کوتاه بود که به نتیجه نرسیدیم.
وی اضافه کرد: ما میتوانیم حضور چنین بخشهایی را در طرح میان مدت پیگیری کنیم. شهرداریها، مناطق آزاد ودیگر بخشها میتوانند تفاهمنامهای را با ما داشته باشند تا حضور جدیتری را در نمایشگاههای بینالمللی تجربه کنیم.
او با بیان اینکه شهرداری در نمایشگاه فیتور امسال حضور ندارد، گفت: ما با آنها مذاکره داشتیم، شهرداری نیز ابراز علاقه کرده بود؛ ولی فعلا خروجیای نداریم.
اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود لغو حضور شهرداری در نمایشگاه امسال برخی از آژانسهای گردشگری از نمایشگاه فیتور بازماندهاند؟ اظهار کرد: ما 20 روز برای ثبت نام در این نمایشگاه زمان تعیین کرده بودیم، حتی یک هفته تا 10 روز هم این زمان را تمدید کردیم؛ ولی برخی از آژانسها پس از پایان این مهلت تماس گرفتند که ما دیگر فضای خالی برای متقاضیان جدید نداشتیم.
او در پاسخ به این سوال که حال با حذف شهرداری از نمایشگاه فیتور امسال تکلیف آن 120 متر فضای خالی در غرفهی ایرانی نمایشگاه گردشگری اسپانیا چه میشود؟ گفت: ما در غرفه ایران فضایی برای پاویون، اجلاس و انبار نیاز داریم. باید در نظر بگیریم همه اینها چقدر فضای آزاد میخواهد. علاوهبر این آژانسهای شرکتکننده نیز مهمانان و حریم مشخصی دارند. ما میخواهیم نمایشگاه امسال منظم باشد، البته به باقی آژانسها هم گفتهایم اگر فضای خالی بود به دیده منت. ما وظیفه داریم برای آنها نیز جا تهیه کنیم؛ ولی به دلیل ابعاد غرفه این امکان واقعا وجود ندارد.
مدیرحوزه گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که آیا کمبود بودجه در بخش نمایشگاهها و تبلیغات باعث شده است کانون به سمت مشارکت با بخشهایی مثل شهرداری برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری برود؟ گفت: واقعیت آن است که غالب سرمایهگذاریها را برای این نمایشگاه کانون گردشگری و اتومبیلرانی انجام داده است. دفاتر گردشگری نیز بخشی از هزینهها را پرداختهاند و جز این به لحاظ مالی هیچ کمک دیگری به ما نشده است.
اسلامی ادامه داد: حضور شهرداری در نمایشگاههای بینالمللی هر دو علت را در برمیگیرد؛ هم مالی و هم معنوی. شهرداری میتواند حامی گردشگری باشد ضمن آنکه در جلسهای با تورگردانها پیشنهاد شد هر سال باید استانی میزبانی نمایشگاهها را برعهده بگیرد و همه بخشهای کشور باید درگیر این کار باشند. گردشگری صنعتی نیست که به تنهایی آن را اداره کرد.
انتهای پیام