محمدمهدی دادگو در حالی که کوچکسازی بنیاد سینمایی فارابی را درست میداند، در عین حال معتقد است: باید برند این بنیاد که طی 30 سال در خارج از کشور معرفی شده است، حفظ شود.
این تهیهکننده که از آغاز شکلگیری بنیاد سینمایی فارابی با آن همکاری داشته است، در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مأموریت این بنیاد را در آغاز شکلگیری با امروز بسیار متفاوت دانست و گفت: در سال 62 بنیاد سینمایی فارابی با مأموریت روشنی فعالیتش را آغاز کرد و راهاندازی سینمای حرفهای و هدایت آن و تشکیل صنعت سینمای ایران را بر عهده گرفت.
وی ادامه داد: این مأموریت با استمرار مدیریت، سیاستها و برنامهریزیها موفق بود و موقعیت خوبی را برای سینمای ایران فراهم کرد و در ادامه نیز با اضافه شدن بخش بینالملل، این بنیاد توسعه پیدا کرد و همچنین در راستای سیاستهایش فیلمهای خارجی نیز در اختیار فارابی قرار گرفت تا با کنترل آن به ارتقاء سینمای ایران کمک شود.
دادگو با بیان اینکه تغییر مدیریتها باعث دور شدن فارابی از مأموریتش شد، اظهار کرد: فارابی با شرایط روز وفق پیدا نکرد و به پیری زودرس دچار شد. در مواقعی میتوانست نقش خود را به خوبی ایفا کند و در مواقعی هم فراموش میشد که برای چه تشکیل شده است.
این تهیهکننده با اشاره به مصاحبهای که سیدمحمد بهشتی مدیرعامل وقت فارابی در سال 62 با روزنامه کیهان داشته است، گفت: ایشان در آن مصاحبه اظهار امیدواری کرده بودند که روزی برسد تا سینمای ایران به بنیاد فارابی نیاز نداشته باشد. هدف اولیه همین بود که سینمای ایران به مثابه کودکی بزرگ شود و وقتی به برنایی رسید، خود زندگی کند و این اتفاق هم افتاد.
وی افزود: پس از این دوران گاهی مأموریت فارابی تنها دادن امکانات و پول بود و بعضی اوقات تنها به کمک سازندگان آثاری گزینش شده اختصاص پیدا میکرد که خاطرات خوبی را در نزد اهل سینما به جا نگذاشت.
دادگو با اشاره به حضور حجتالله ایوبی در سازمان سینمایی ادامه داد: با حضور ایشان بخش خرد و اندیشه بازیافت شد و قرار شد بازنگری در کل ساختار صورت پذیرد. درواقع بعد از تبدیل شدن معاونت سینمایی به سازمان، روابط بین دستگاهها و موسسات کناری مشخص نبود و نیاز بود دوباره بازنگری شود. فارابی هم سرتیتر اصلی بود و اینکه در نقشه جدید چه راهی را باید طی کند؟
وی با بیان اینکه در شکل جدید، فارابی با جایگاه ارجمندی دیده شده بود، گفت: آقای ایوبی هم روی فارابی و بازیافت نقش آن در سینمای حرفهای تأکید زیادی داشتند و به همین خاطر آقای جعفری جلوه را قانع کردند این مسئولیت را بپذیرند. شخصی که در بین مدیران فرهنگی نمونه است و همینکه در موقعیت پایینتری نسبت به قبل قرار گرفت قطعا از تواضع و به منظور خدمت به سینما و بازیافت نقش فارابی بوده است که طی این مدت هم کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشته است.
دادگو با بیان اینکه سیاستهای کلی سازمان سینمایی در چابکسازی و توزیع مأموریتها قرار گرفت، ادامه داد: با کوچک شدن فارابی موقعیت شخصی مانند آقای جلوه با جایگاه جدید فارابی متناسب نبود و به عنوان سرمایهای ملی در حوزه دیگری مشغول به کار شدند.
وی تأکید کرد: البته من به عنوان یک کارشناس کلیات را گفتم و از جزییات اطلاعی ندارم اما معتقدم این اتفاق باید ده-پانزده سال پیش رخ میداد و پیش از اینها باید نقش فارابی در سینمای حرفهای کمرنگ میشد.
این تهیهکننده در عین حال خاطر نشان کرد: بنیاد سینمایی فارابی تحت نام FCF یک برند بینالمللی است و نزدیک به 30 سال است که جهان این نام را میشناسد و حیف است این برند را از دست بدهیم. قطعا باید فعال باشد و تحت همین نام امور بینالملل سینمای ملی ایران انجام شود. روی این برند سرمایهگذاری مالی و معنوی زیادی شده و حضورهای بینالمللی مثبت سینمای ایران تحت این نام انجام شده است و قطعا آقای ایوبی که در زمینه فعالیت های بینالملل آگاهی دارند، این برند را حفظ خواهند کرد.
انتهای پیام