قائم مقام وزیرعلوم در امور بینالملل گفت: ما نباید رفت و آمد دانشجویان را به عنوان فرار مغز در نظر بگیریم. مشکل ما این است که برنامهای برای بهره بردن از این افراد را نداریم. کشور چین 10 برابر ما به کشورهای دیگر دانشجو اعزام میکند. اما به این پدیده فرار مغز نمیگویند زیرا میتوانند از آنها بهره ببرند.
به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سالار آملی قائم مقام وزیرعلوم در امور بینالملل در نشست هماندیشی دانشگاههای بینالمللی و شورای عالی امور ایرانیان با اشاره به طرحهای ایکارد (توسعه همکاری های بین المللی برای پژوهشهای کاربردی) و آیسد(برنامه همکاری بینالمللی برای توسعه آموزش) گفت: ایرانیان خارج از کشور برای ما ثروت هستند.
دکتر سالار آملی با بیان اینکه پژوهشگران توانمندی در کشور داریم، افزود: پتانسیل داخل کشور بیکران است و طرحهای ایکارد و آیسد را به عنوان حامی خود میبینیم.
وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم باید بسترساز این طرحها باشد، تاکید کرد: ما باید بسترساز باشیم و اجرا را در اختیار دانشگاهها قرار دهیم.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل در ادامه در مورد محورهای مدنظر وزارت علوم در برنامه پنج ساله توضیح داد: درجلساتی که در این سه الی چهار ماه اخیر برگزار شده است، چندین محور مطرح شد که در نهایت سه محور از بین آنها انتخاب شد. بینالمللی کردن دانشگاهها و رسیدن دانشگاهها به ترازهای جهانی، نوآوری و خلاقیت و دانشگاه کارآفرین سه محور نهایی بودند.
دکتر سالار آملی ادامه داد: نگاه ما این است که بینالمللی کردن عقلانیت علمی و فناوری یک درجه بالا میببرد و اعتماد داریم که در وزارت علوم میتوانیم با افزایش عقلانیت، از طریق بینالمللی کردن به اهداف خود برسیم.
وی با تاکید بر اینکه بینالمللی شدن خود به خود نمی تواند وزارت علوم را به هدفش برساند، توضیح داد: بینالمللی شدن باید از پژوهش، فرهنگ، دانشجو و... عارض شود.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با بیان اینکه بینالمللی شدن در بطن خود نظم به همراه دارد، افزود: پژوهشهای بینظم در درون بینالمللی شدن نظم پیدا میکند. ما اکنون از نابسامانی تحقیقات و عدم به نتیجه رسیدن آنها رنج میبریم.
دکتر سالارآملی ادامه داد: ما فقط بینالمللی شدن را در دانشگاهها مطرح میکنیم اما بسیاری از کشورهای دنیا میخواهند مردمشان بین المللی شوند. اجرای برنامههای ایکاد و آیسد با همکاری ایرانیان خارج از کشور میتواند جزو فعالیتهای مهمی باشد که جامعه ما را از نظر سرمایههای مختلف فیزیکی، فرهنگی، اجتماعی و... افزایش دهد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه فعالیتهای بینالمللی در قالب ایکارد و آیسد میتواند سرمایههای ما را افزایش دهد، افزود: در سال 2014 کشور آمریکا 800 هزار دانشجوی خارجی پذیرش کرد که کشور چین و هند در صدر آنها قرار داشت.
انتهای پیام