کمبود روی مشکل خاک آذربایجان‌غربی

مدیر امور زراعت اداره‌کل جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیشتر خاک‌های استان با کمبود عنصر غذایی روی مواجهند.

مدیر امور زراعت اداره‌کل جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیشتر خاک‌های استان با کمبود عنصر غذایی روی مواجهند.

«جمشید دارا» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌غربی، افزود: محصولات غذایی به‌دنبال کمبود عنصر روی در خاک از نظر داشتن روی فقیرند که باید مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط تقویت و غنی‌سازی خاک به روی را مدنظر قرار دهند.

وی در رابطه با علائم شناخت کمبود روی در درختان میوه گفت: کمبود روی در درختان میوه به صورت تغییر شکل برگ و کوچک ماندن، رشد کم شاخه و از میان رفتن جوانه‌ها پیش از موعد نمایان است.

مدیر امور زراعت اداره‌کل جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: عنصر روی در فعالسازی بسیاری از آنزیم‌های گیاهی دخالت دارند و کمبود آن به‌شدت باعث کاهش باردهی درختان میوه می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان فسفر قابل جذب خاک شماری از شهرستان‌های استان نسبتاً کم است، تصریح کرد: زمین‌های کشاورزی استان در مرحله‌ی نخست با کمبود مواد آلی مواجه بوده که این امر مستقیم با حاصلخیزی خاک مرتبط است.

دارا در رابطه با تأثیر فسفر بر گیاهان اظهار کرد: فسفر در گیاهان بر مقاومت گیاه در زودرس کردن محصول، گل‌دهی و ایجاد محصول با کیفیت تأثیر دارد که علاوه‌بر این تأثیرات در تولید دانه و رشد ریشه نقش موثری ایفا می‌کند.

مدیر امور زراعت اداره کل جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه انواع کودهای پر مصرف در زمین‌های کشاورزی ازته، فسفات و پتاسیمی هستند، تصریح کرد: کودهای فسفره شامل سوپر فسفات و فسفات آمونیوم ونیز کودهای پتاسیمی شامل سولفات پتاسیم و کلرید پتاسیم است.

دارا در خصوص مضرات استفاده بیش از اندازه از کود اشاره و خاطرنشان کرد: مصرف بیش از اندازه کود تخریب ساختمان خاک، سفت و شور شدن اراضی زراعی ، تشدید آلودگی منابع آب و خاک و به هم خوردن تعادل عناصر غذایی در خاک و در کمبود برخی عناصر غذایی تأثیر دارد.

وی در رابطه با اقدامات لازم برای تشخیص کمبود عناصر غذایی در خاک یادآور شد: تجزیه‌ی بافت گیاهی، انجام آزمون‌های خاک و مشاهده وضعیت ظاهری گیاهان در مزرعه در رابطه با علائم کمبود از اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۳ آذر ۱۳۹۳ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 93092313705
  • خبرنگار :