مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اعلام این که وقتی صحبت از نقص فنی خودرو به میان میآید، اولین و مهمترین تصویری که به ذهن میرسد، مشکل در سیستم موتور یا ترمز است، گفت: موارد سادهای در خودرو وجود دارد که نقص احتمالی در عملکرد هر یک از آنها، میتواند حادثه رانندگی مهیبی را رقم بزند.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهندس ولی آذروش افزود: 18 نقص فنی حادثهساز در خودروها وجود دارد که نادیده گرفتن و بیتوجهی به هر کدام از آنها میتواند موجب وقوع حوادث رانندگی شود.
وی با تأکید بر این که ِاشکال در بالابر شیشهها، عملکرد برف پاککن، کارکرد شیشهشوی و وضعیت کمربند ایمنی، از جمله این نقصهای فنی است، اعلام کرد: وضع لاستیک، وضعیت بدنه خودرو از لحاظ دفرمگی و پوسیدگی و دود خودرو جهت تشخیص روغنسوزی، از دیگر نقصهای فنی خودرو محسوب میشوند.
سلامت خودرو باعث افزایش ایمنی و کاهش آلودگی هوا میشود
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران همچنین با اشاره به این که کنترل وضع بلوری چراغهای جلو و طلق چراغهای عقب، عملکرد چراغهای ترمز و کارکرد چراغهای پلاک خودرو، از نقصهای فنی مربوط به چراغهاست، اظهار کرد: همچنین کنترل عملکرد چراغهای راهنما و کارکرد چراغهای جلو از لحاظ شدت نور و میزان انحراف، از دیگر موارد مرتبط با چراغهاست.
آذروش با بیان این که متعلقات اضافی، صدای ناهنجار اگزوز و صدای گوشخراش بوق هم از جمله نقصهای فنی خودروست، تصریح کرد: آزمون سنجش آلایندگی خودرو، آزمون همراستایی چرخها، آزمون کمک فنر، تست ترمز، کنترل زیر خودرو بر روی جک و بررسی اهرمبندی فرمان و اتصالات جلوبندی، بخشی از بررسیهای فنی خودرو به شمار میآید.
وی با تأکید بر این که سالم بودن این موارد، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و ارتقای ایمنی خودرو دارد، اضافه کرد: به عنوان مثال، نقص کارکرد چراغهای ترمز یک خودرو به دلیل هشدار ندادن به موقع به راننده خودروی پشتی به خصوص در بزرگراهها، میتواند موجب تصادف شود.
صافبودن لاستیک از عوامل حادثهساز است
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه با اشاره به این که خرابی چراغهای جلو، از جمله نور بالا و پایین و نیز شدت و زاویه نور، موجب پایین آمدن سطح دید راننده نسبت به خودروهای رو به رو خواهد شد، اظهار کرد: بی توجهی به خرابی و صافی لاستیکها، یکی از عوامل حادثهساز در رانندگی است.
مهندس آذروش با بیان این که خراب بودن لاستیکها و صاف بودن آنها، باعث ترکیدگی لاستیک و انحراف خودرو خواهد شد، تصریح کرد: این مسأله در سرعتهای بالا، میتواند موجب واژگونی خودرو یا تصادف با دیگر خودروها شود.
وی با تأکید بر این که ایراد در میزان فرمان و وجود ناهمراستایی در چرخها هم میتواند باعث عدم پایداری خودرو، کشیدگی فرمان و ساییدگی شدید لاستیکها شود، اضافه کرد: خرابی در کمک فنرها نیز میتواند موجب انحراف خودرو هنگام ترمز گرفتن، واژگونی خودرو در پیچها و آسیب رسیدن به دیگر قطعات جلوبندی خودرو شود.
ترک خوردگی شیشه بسیار خطرناک است
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به این که خرابی سیستم ترمز هم میتواند موجب کاهش نیروی ترمز در هر چرخ، شتاب ترمزگیری و توقف نکردن به موقع خودرو پس از ترمز باشد، اظهار کرد: وجود هر گونه ایراد در اتصالات اهرمبندی و جلوبندی و وجود لقی و ضعف در سیبکها، موجب شکستگی و جدا شدن قطعات جلوبندی و وقوع فاجعه میشود.
آذروش در ادامه با بیان این که وجود شکستگی و ترک خوردگی شیشه جلوی خودرو بسیار خطرناک است و میتواند باعث اختلال در دید راننده و ضعیف شدن مقاومت شیشه و خرد شدن آن هنگام تصادف شود، تصریح کرد: سلامت کارکرد چراغهای هشدار و اخطار در خودروها، از الزامات اولیه و مهم ایمنی است، زیرا بسیاری از تصادفات فقط به واسطه خرابی همین چراغها اتفاق میافتد.
وی با تأکید بر این که خودرویی که چراغ راهنمای آن معیوب است، با تغییر مسیر و گردش به چپ و راست به دلیل ندادن هشدار به دیگر رانندگان موجب تصادفات شدید خواهد شد، اضافه کرد: در مجموع 18 نقص فنی حادثهآفرین در خودروها وجود دارد که هر یک از آنها به تنهایی میتوانند حوادث مرگباری را رقم بزنند.
افزایش سن معاینه فنی ضربه مهلکی به آلودگی هوا زد
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به این که به قانون پنجساله شدن معاینه فنی خودروهای نو احترام میگذاریم، اظهار کرد: اما باورمان این است که قانون مذکور باید اصلاح شود، چرا که وضع ایمنی برخی خودروهای تولید داخل به حدی نامطلوب است که کمتر از یک سال پس از تولید، دارای مشکلات و نقایص فنی مشهودی میشوند.
مهندس آذروش با بیان این که لایحهای مبنی بر بازنگری در قانون افزایش سن معاینه فنی خودروها از 5 سال به 2 سال از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده، تصریح کرد: با جدیت پیگیر اصلاح این قانون بودیم که خوشبختانه امسال لایحهای برای بازنگری این قانون به مجلس ارائه شده است.
وی در پایان با تأکید بر این که افزایش سن معاینه فنی از 2 سال به 5 سال، ضربه مهلکی به آلودگی هوا بود، چرا که با این کار در عمل تعداد بیشتری از خودروهای واجد شرایط که سهم قابل توجهی در انتشار آلایندهها دارند، از چرخه معاینه فنی حذف میشوند، خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس با توجه به نقش معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا از یک سو و اهمیت و ضرورت بازنگریهای دورهای سیستم ایمنی و فنی خودروها از سوی دیگر، به اصلاح سن معاینه فنی خودروها رأی مثبت دهند.
انتهای پیام