انتقال "کوشکی" به تهران

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از انتقال یوز پلنگ نر(کوشکی) که در سایت میاندشت این استان زندگی می کرد، به تهران خبر داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از انتقال یوز پلنگ نر(کوشکی) که در سایت میاندشت این استان زندگی می کرد، به تهران خبر داد.

علی اصغر مطهری در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، گفت: این یوزپلنگ به منظور تکثیر نسل در اسارت به مرکز تحقیقات محیط زیست تهران انتقال داده شده است.

وی با اشاره به اینکه چندین سال موضوع تکثیر نسل کوشکی و دلبر(یوزپلنگ ماده که در منطقه توران استان سمنان زندگی می‌کند) مطرح است، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست پروژه بین المللی مطالعه تکثیر یوز را با حضور مشاوران بین المللی آغاز کرده است و به همین دلیل این دو قلاده یوز به محل مذکور انتقال داده شده است.

مطهری در پاسخ به این سوال که امکان تکثیر نسل یوزپلنگ در اسارت بسیار اندک است، ادامه داد: تجربه نشان داده است که امکان تکثیر نسل این گونه حیوانی بسیار سخت است و تکثیر در این پروژه به صورت مصنوعی انجام خواهد شد.

وی در خصوص تکثیر یوزپلنگ در فضای آزاد اظهار کرد: با توجه به اینکه باید جفت یکدیگر را بپزیرند و اگر نپزیرند بحث قلمرو و آسیب آن‌ها پیش می‌آید، به همین علت موضوع تکثیر این گونه در اسارت مطرح شده است.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که آیا بعد از اجرای پروژه کوشکی به استان بازگردانده می‌شود، توضیح داد: بحث‌های اولیه در خصوص بازگشت کوشکی مطرح است، اما هنوز تصمیم قطعی در خصوص آن گرفته نشده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۶ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 93091609507
  • خبرنگار :