معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه فقدان مدیریت واحد شهری در حل نشدن مشکل ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن بسیار تأثیرگذار است، گفت: در حال حاضر دستگاههای متعددی برای رفع ترافیک و تسهیل تردد در شهر تلاش میکنند اما تصمیمگیری مدیریت ترافیک بر عهده یک نهاد واحد نیست.
به گزارش سرویس شهری ایسنا، مهندس کامران اخباری افزود: به دلیل فقدان هماهنگی میان دستگاههای مختلف، این امر نه فقط موجب تشدید و بینظمی ترافیک میگردد، بلکه باعث میشود تا نتوان مسئولیت را متوجه یک نهاد دانست و آن نهاد را از باب انجام ندادن وظایف خود مورد مؤاخذه قرار داد.
وی با اعلام اینکه تصور عامه مردم از ترافیک تشکیل صفهای طولانی خودروها در معابر شهری است اما مفهوم اصلی واژه ترافیک همان عبور و مرور وسایل نقلیه و اشخاص در معابر است، تأکید کرد: وقتی این ترددها در حدی باشند که سرعت در معابر از حد متعادل کمتر شود، به اصطلاح عامه میگویند ترافیک اتفاق افتاده است.
تشدید ترافیک تهران با خودروهای تک سرنشین
معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به اینکه آنچه در رابطه با ترافیک اهمیت دارد و لازم است بررسی شود، علل ایجاد و چگونگی تشدید این پدیده است، اظهار کرد: مشکل ترافیک منحصر به تهران نیست و مشکلی است که در اکثر کلانشهرهای جهان وجود دارد و ماهیت آن با حجم جمعیت و خودروها، میزان معابر موجود و نیز ارتباطات و مناسبات اجتماعی و فرهنگی مرتبط است.
اخباری با بیان اینکه عوامل بسیاری منجر به تراکم ترافیک تهران شدهاند، تصریح کرد: در کلان شهرهایی مانند تهران که محل تجمع مراکز کسب و کار و واحدهای اداری و تجاری در محدوده مرکزی شهر واقع شده و مراکز مسکونی در نقاط مختلف شهر پراکنده شدهاند، جذب سفر از حومه شهر بیشتر شده و همین موضوع باعث تراکم ترافیک در محدودههای متفاوتی از شهر میشود.
وی با تأکید بر اینکه رشد سریع جمعیت و خودروها در هر شهر با موضوع تراکم ترافیک و پیچیدگیهای آن در ارتباط است، اضافه کرد: یکی از مهمترین عوامل افزایش ترافیک تهران، ورود روزانه تعداد زیادی خودروی جدید به معابر شهری است که با افزایش تمایل شهروندان به استفاده از وسیله نقلیه شخصی و هجوم خودروهای تک سرنشین به خیابانها، تشدید میشود.
تبدیل تهران به یکی از ۵ شهر بزرگ دنیا در توسعه مترو
معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت کاهش معضل تراکم ترافیک تهران، اظهار کرد: به رغم تلاشهای گسترده مدیریت شهری در خصوص احداث بزرگراهها و تکمیل شبکه بزرگراهی، اجرای تقاطعهای غیر همسطح و ساخت پلها و تونلها، کماکان در تهران با مشکل تراکم ترافیک رو به رو هستیم.
اخباری با بیان اینکه حمل و نقل عمومی به میزان قابل توجهی در کاهش ترافیک تأثیر دارد، تصریح کرد: با ترغیب و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه شخصی رفته رفته به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی روی میآورند و در این صورت، میتوانیم امیدوار باشیم خودروهای شخصی کمتر در معابر شهری تردد نمایند.
وی با تأکید بر اینکه عملکرد مدیریت شهری در توسعه حمل و نقل عمومی و به خصوص گسترش جهشی خطوط مترو خوب بوده و در صورت کمک دولت بهتر نیز خواهد شد، اضافه کرد: بهرهبرداری از خطوط ۳ و ۷ مترو در سال جاری به پایان خواهد رسید و با توسعه ۱۵۰ کیلومتر خط جدید مترو در پایان برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران، به سقف ۳۰۰ کیلومتر مترو خواهیم رسیده و به یکی از ۵ شهر بزرگ دنیا در توسعه حمل و نقل ریلی تبدیل خواهیم شد.
محدودیت آموزش رانندگان به آزمون دریافت گواهینامه رانندگی
معاون اجرایی سازمان ترافیک در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به نقش برجسته فرهنگسازی در حل معضل ترافیک، اظهار کرد: با توجه به برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، یکی از رویکردهای اساسی مد نظر مدیریت شهری، نگاه فرهنگی به موضوع ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت حاکم بر ترافیک تهران است
اخباری با بیان اینکه آموزش قوانین و مقررات به رانندگان، صرفاً به زمان دریافت گواهینامه رانندگی محدود میشود، تصریح کرد: به رغم آموزشهای صورت گرفته، شهروندان به عنوان راننده وسیله نقلیه، نسبت به زمانی که به عنوان عابر پیاده در سطح شهر تردد میکنند، رفتار بسیار متفاوتی دارند.
وی با تأکید بر تجربه موفق تغییر در نگرش و باور مردم نسبت به بستن کمربند ایمنی طی چند سال گذشته، اضافه کرد: در حال حاضر بستن کمربند ایمنی نه تنها اقدامی لوکس نیست، بلکه بسیاری از رانندگان با علم به این که استفاده از این وسیله به نفع خود آنهاست، به دقت از کمربند ایمنی استفاده میکنند.
تأثیر خطکشیها در تغییر رفتارهای ترافیکی
معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به اینکه رعایت نظم و انضباط در رانندگی از جانب رانندگان، منجر به کاهش معضلات ترافیکی خواهد شد، اظهار کرد: از مصادیق این مهم، حرکت منظم خودروها بین خطوط و عدم تغییر ناگهانی خط عبوری آن-هاست.
اخباری با بیان اینکه در اجرای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه مسئولان به تغییر سبک زندگی و تحقق سبک زندگی اسلامی- ایرانی، شهرداری تهران از نخستین سازمانهایی بود که این مهم را مورد توجه ویژه قرار داد، تصریح کرد: رویکرد مدیریت شهری، تبدیل شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی است و بر این اساس، در کنار توجه به ارتقای کالبدی شهر متناسب با نیازهای شهروندان، اصلاح رفتارهای شهروندی و فرهنگ حاکم بر شهر را نیز مورد توجه قرار داده-ایم.
وی با تأکید بر اینکه امکانات ترافیکی از جمله خطکشیها در سطح شهر از جمله زیرساختهای مورد نیاز به منظور تغییر رفتارهای ترافیکی در شهر محسوب میشوند، اضافه کرد: ارتقای سطح کیفی تجهیزات ترافیکی همچون علائم رانندگی، تابلوها، خطکشیها، تقاطعها، چراغهای راهنمایی و ملزومات ایمنی از جمله اقداماتی بود که در مرحله نخست در دو منطقه ۶ و ۸ اجرا شد و هم اکنون در تمامی مناطق تهران در دست اجراست.
پیشبرد فعالیتهای اجرایی به پشتوانه برنامههای فرهنگی
معاون اجرایی سازمان ترافیک با اشاره به اینکه در طرح ارتقای فرهنگ ترافیک، تمامی زیرساختهای حمل و نقلی و علائم و نشانهای ترافیکی در سطح شهر باید به صورت یکپارچه دیده شوند، اظهار کرد: با اجرای این طرح، انجام خطکشیها، نصب علائم و تابلوهای ترافیکی و ایجاد هر گونه تغییر در آنها در قالب یک طرح مدون و منسجم برنامهریزی میشود.
اخباری با بیان اینکه هدف از اجرای پروژه مذکور، نظم بخشیدن به رفتارهای ترافیکی شهروندان است، تصریح کرد: به طور یقین همراهی و همکاری مردم با مجریان قانون در حوزه ترافیک، نقش بسیار تعیین کنندهای در رفع مسائل و مشکلات موجود و کاهش حوادث رانندگی و خسارتهای جانی و مالی ناشی از آن دارد.
وی در پایان با تأکید بر اینکه اقدامات فرهنگی در حوزه ترافیک، مکمل اقدامات اجرایی در این حوزه است، خاطرنشان کرد: فعالیتهای اجرایی و سختافزاری در بخشهای مختلف حمل و نقلی، زمانی موفق خواهند بود که از پشتوانه برنامههای فرهنگی و نرمافزاری در این حوزه برخوردار باشند.
انتهای پیام