دکتر علی گرانمایهپور معتقد است: روزنامههای شهرستانی باید بعد از این با تفکرات اقتصادی فعالیت کنند؛ به جهت اینکه تفکر اقتصادی در مطبوعات در عصر امروز شرط اول است.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در عین حال پیشنهاد داد، برای اینکه این تفکر اقتصادی در مطبوعات و به ویژه مطبوعات محلی عملی شود، نیاز به این است که مطبوعات با یکدیگر ادغام شوند.
****
به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، دکتر علی گرانمایهپور، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی که در نشست تخصصی چالشهای رسانههای محلی در برابر رسانههای سراسری در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها حاضر شده بود، اظهار کرد: دفتر مطالعات باید یک پیشنویس مطالعاتی آماده کند که چندین پیوست داشته باشد و یکی از پیوستهایش نظرسنجی از تمامی ارگانهایی باشد که در سراسر کشور صاحب امتیاز مطبوعات محلی هستند و سپس این پیوست باید تحت عنوان اصلاح و ساماندهی مجوزهای نشریات در قالب طرح مرکز مطالعات ارائه شود. متأسفانه عنوان میشود از 1800 نشریه 500 نشریه فعال هستند. در این زمینه پیشنهاد میکنم در قالب همان طرح، کمیتهای در ارشاد راهاندازی شود به نام کمیته ساماندهی بررسی مجدد مجوزها؛ وزارت ارشاد میتواند به عنوان یک نهاد متولی که مجوز میدهد، این اقدام را انجام بدهد.
دکتر گرانمایهپور با اعتقاد بر اینکه وظیفه ما این است که از حق و حقوق و امتیاز معنوی و مادی مطبوعات محلی دفاع کنیم، در عین حال مطرح کرد: باید کمی اقتصادی فکر کنیم. کمی در قالب این باشیم که چطور بتوانیم با رقبای قوی خودمان اعم از فرماندار، استاندار و ... رقابت کنیم، در نتیجه باید کمی نگرش اقتصادی داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود درخصوص پیشنهادش به مطبوعات محلی مطرح کرد: وزارت ارشاد بیاید و اگر صاحبان امتیاز موافق هستند، روزنامهها را چند به چند تجمیع کند که همین تجمیع از طرف وزارت ارشاد با یک امتیاز همراه باشد؛ به نوعی که به موسسات فرهنگی و مطبوعات چند منظوره مجوز بدهد تا آنها بتوانند در کنار فعالیتهای فرهنگی و تبلیغاتی روزنامهها را نیز اداره کنند. البته یک اتفاق دیگر نیز میافتد و آن اینکه شاید یک یا چند روزنامه با هم تجمیع شوند و بعد از چند سال نتوانند سرپا بایستند که در این صورت این به عصر رقابتی بازار مطبوعاتی برمیگردد.
گرانمایهپور با اعتقاد بر اینکه باید بپذیریم عصر، عصر رقابت نانوشته است، بیان کرد: ما چیزی را متوقف نکردیم، مطبوعات، روزنامهها و مجلات جدیدی در راه هستند که از طرق مختلف حمایت مالی میشوند. ما یا هر نهاد متولی دیگری نمیتوانیم مقابل روزنامهها بایستیم و بگوییم چنین کاری را نکنید.
وی ادامه داد: سالهاست بحث مطبوعات محلی گل کرده است و کم و بیش از ما نظرخواهی میکنند و میگویند صرفا نشستهایی داریم که عمده محتوای این نشستها به رنجنامه خلاصه میشود.
دکتر گرانمایهپور همچنین به چند نکته در بحث اقتصاد مطبوعات اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما فقط فضای تکنولوژی خودمان را نگاه میکنیم. در حال حاضر عصری که در ایران از لحاظ اطلاعرسانی شکل میگیرد عصری است که رسانههای موازی در حال شکل گرفتن هستند، همچون شبکههای اجتماعی، موبایل، اینترنت، وایبر و...؛ بسیاری از اینها کم کم لزوم مراجعه و رجوع مخاطب به مطبوعات را تغییر میدهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به صاحبان روزنامههای شهرستانی گفت: روزنامههای شهرستانی باید بعد از این با تفکرات اقتصادی فعالیت کند. سه - چهار روزنامه بیایند و یک موسسه مطبوعاتی قوی به راه بیاندازند و اصلا به نوعی سهامدار شوند.
وی معتقد است: تفکر اقتصادی در مطبوعات در عصر امروز شرط اول است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به برپایی نمایشگاه مطبوعات امسال با ابراز تأسف گفت: امسال به نمایشگاه مطبوعات آمدم و دیدم به جای اینکه در نمایشگاه امتیاز روزنامه، فهم روزنامه و دستگاه چاپ و چاپخانه خرید و فروش کنند، یک جا یک فوتبالیست روپایی میزد و در جایی دیگر عموپورنگ ایستاده و همه دورش جمع شدهاند.
دکتر گرانمایهپور در عین حال مطرح کرد: روزنامهنگاران ما تا زمانی که اتفاق نظر نداشته باشند از جنبه اقتصادی نمیتوانند سرپا نگه داشته شوند.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: روزنامهها در قالب یک طرح باید ادغام شوند تا بتوانند آگهی خوب و قوی داشته باشند.
انتهای پیام