پوتین: اگر کریمه هم نبود، غرب به دنبال بهانه‌ای دیگر می‌گشت/روسیه توان دفاع از خود را دارد

ولادیمیر پوتین امروز (پنجشنبه) در سخنانی با بیان اینکه روسیه امسال از آزمون دشواری عبور و ثابت کرد توانایی دفاع از خود را دارد، گفت: آمریکا از پشت به منافع ما ضربه می‌زند.

ولادیمیر پوتین امروز (پنجشنبه) در سخنانی با بیان اینکه روسیه امسال از آزمون دشواری عبور و ثابت کرد توانایی دفاع از خود را دارد، گفت: آمریکا از پشت به منافع ما ضربه می‌زند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوزعربی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود در سالیانه خود در مسکو برای نمایندگان مجلس دوما و شورای فدراسیون روسیه گفت: روسیه ثابت کرد می تواند از مردم و شهروندان خود دفاع کند. ما می دانیم که می توانیم با وحدت به هر چه می خواهیم برسیم. در مارس امسال اتفاق تاریخی همه پرسی در کریمه رخ داد و مردم کریمه نشان دادند می خواهند به روسیه ملحق شوند. پس از آن پارلمان روسیه پیوستن کریمه را به روسیه طبق خواست مردم این منطقه به شکلی قانونی تصویب کرد. بعد از آن ما شاهد وحدت دوباره و تاریخی کریمه و روسیه بودیم. روس‌ها در این منطقه زندگی کرده‌اند و کریمه از نظر استراتژیک بسیار مهم است. کریمه جایی است که شاه ولادیمیر به دین مسیحیت گرایید.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: روسیه همیشه از اوکراین و دیگر جمهوری‌های سابق شوروی حمایت و به توسعه و پیشرفت آنها کمک کرده است. همه کشورها حق دارند شرکای خود را خودشان انتخاب کنند و راه خود را برای توسعه نظام اقتصادی و سیاسی خود برگزینند. روسیه همیشه به انتخاب هر کشوری احترام می گذارد. درباره اوکراین به عنوان کشور برادر و دوست نیز روسیه همین موضع را دارد. ما درباره اوضاع و تحولات اوکراین نگران هستیم. باور آن سخت است که بگوییم این اتفاقات با تصمیم یانوکوویچ، رئیس جمهور وقت در تاخیر برای امضای توافقنامه شراکت با اتحادیه اروپا شروع شد. در نهایت تصمیم گرفته شد رئیس جمهور مشروع و قانونی مردم سرنگون شود. ما چگونه می توانیم از خشونت‌ها دفاع کنیم در حالیکه می دیدیم افراد زنده زنده سوزانده می شدند. ما شاهد مذاکراتی بودیم که ساختگی بودند و کسانی حرف از حقوق بشر می زدند که خود ناقض آن بودند.

پوتین گفت: ما تلاش کردیم با همکاری دوستان اروپایی و آمریکایی خود به حل بحران کمک کنیم. همه می دانند که دوستان آمریکایی ما همیشه از پشت پرده بر روابط ما با شرکایمان و همه تاثیر می گذارند. آنها حتی نمی خواستند حرف ما را بشنوند. ما نیز گفتیم اگر نمی خواهند با ما گفتگو کنند پس ما نیز از منافع خود دفاع می کنیم. حق با ما بود. متاسفانه این کارها باعث نابودی اقتصاد اوکراین شد. درباره اوکراین نباید فقط حرف زد بلکه باید در عمل به این کشور کمک کرد. به نظر من همکاران غربی من بعید است عزم و قصد جدی و قوی برای این منظور داشته باشند. روسیه همچنان پشتیبان بزرگ اقتصاد اوکراین است. بانکهای روسیه تا کنون مبالغ زیادی به اوکراین کمک کرده اند. بانک‌های روسی 25 میلیارد دلار در اوکراین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گازپروم کمک زیادی به اوکراین کرده است. ما حق داریم این سوال را بپرسیم که این همه مصیبت و فاجعه در اوکراین با چه هدفی انجام شد. آیا نمی شد مشکلات اوکراین را با گفتگو و فرایندهای قانونی حل کرد. اما اکنون بسیاری تلاش می کنند ما را متقاعد کنند که آن اتفاقات و سیاست‌ها درست بوده است اما ما از این سیاست پیروی نمی کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: شاید در برخی از کشورهای اروپایی غرور ملی فراموش شده باشد اما برای روسیه غرور ملی یکی از شروط بقاست. در بحثهای بین المللی باید با همه طرفها و بازیگران با احترام برخورد شود و نباید از اسلحه و جتهای جنگنده برای برقراری صلح استفاده کرد و نیازی نیست مردم و کشورهای دیگر را به تحریم و انزوا تهدید کرد. باید توجه داشت تحریم‌ها علیه روسیه واکنشی عجولانه و از روی عصبانیت آمریکا و متحدانش بر سر مناقشه اوکراین و کریمه ، نبود بلکه تاکید می کنم اگر بحران اوکراین هم وجود نداشت ، آنها بهانه‌های دیگری برای جلوگیری از توسعه و پیشرفت روسیه پیدا می کردند. این سیاست همین دیروز تدوین نشده است بلکه این سیاست دهه‌هاست که اجرا می شود. هر بار که آنها احساس می کنند روسیه خیلی قدرتمند شده است، این استراتژی را به سرعت اجرا می کنند. اما باید بگویم تهدید روسیه بی معناست. حتی در دهه 1990، همه آشکارا از تروریسم و جدایی طلبی در روسیه حمایت می کردندو تروریست‌ها در روسیه را جنگجویان آزادی می‌خواندند.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: تحریم‌ها فقط به روسیه ضرر نمی‌رساند، بلکه به طرفی که این تحریم‌ها را اعمال می‌کند، لطمه می‌رساند.

وی افزود: در جنگی که غرب علیه روسیه به راه انداخته است، از اطلاعات نادرست به روشی غیرمسوولانه استفاده می‌شود. ما خواهان تقویت روابط خود با کشورهای آمریکای جنوبی و کشورهای خاورمیانه هستیم و روابط خود با اروپا را از بین نخواهیم برد. استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا، امنیت روسیه و جهان را تهدید می‌کند. سپر موشکی آمریکا خطری است که امنیت ملی ما را مختل می کند و تهدیدش برای جهان پیش از روسیه است. ما به دنبال کشیده شدن به رقابت تسلیحاتی با هزینه های سنگین نیستیم، اما امنیت ملی خود را حفظ خواهیم کرد.سپر موشکی آمریکا نتیجه توهم های آمریکاست و ما توان دفاعی خود را در سایه تحولات جدید تضمین خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: دشمنان ما برای تکرار سناریوی یوگسلاوی در روسیه طرح ریزی می‌کردند تا روسیه را دچار تجزیه و تقسیم کنند. غرب خوشحال می‌شد که ما هم به راه یوگسلاوی برویم و فروبپاشیم اما چنین اتفاقی نیفتاد. هیتلر را به خاطر بیاورید، او تلاش کرد به روسیه ضربه بزند، اما چه اتفاقی برایش افتاد؟ همگان باید این پایان و سرنوشت را به یاد داشته باشند. برخی در گذشته برای نابودی روسیه تلاش کردند اما موفق نشدند.شرکای ما باید بدانند که ما مسیر خود را در سیاست خارجی پیش خواهیم گرفت.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنانش نیز بر ضرورت مقابله با تروریسم به هر شکلی که باشد، تاکید کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: تلاش برای گفت‌وگو با روسیه از موضع قدرت حتی زمانی که با دیدگاه‌های مختلف داخلی نیز روبه‌رو است کار بیهوده‌ای است. . ما به تقویت ایده گوناگونی جهانی ادامه می‌دهیم و همگان باید شاهد یک روسیه واقعی باشند. ما هرگز انزوا را انتخاب نمی‌کنیم. ما قدرت و اعتماد به نفس داریم و هدف ما داشتن شرکای قابل قبول در غرب و شرق است.

وی تصریح کرد: بسیاری از قدرت‌های اقتصادی جهان اکنون دوست و شریک روسیه هستند. درهای روسیه به روی جهان برای همکاری و سرمایه‌گذاری باز است، اما توسعه در ابتدا به خود ما بستگی دارد. تحریم‌های اعمال شده بر روسیه می‌تواند انگیزه‌ای برای حرکت رو به جلوی ما باشد. ما باید رقابتی شویم و ظرفیت این کار را داریم.

پوتین افزود:هر کسی که عاشق روسیه است باید آزادی‌خواه باشد. روابط بین کشور و بازرگانان باید براساس برابری و شراکت باشد. من برای تمام سرمایه‌هایی که به کشور بازگردند عفو اعلام می‌کنم تکرار می‌کنم عفو کامل. عفو کامل مالیاتی به این معناست که کسانی که سرمایه‌های خود را به روسیه می‌آورند نباید در مورد اینکه این پول را از کجا به دست آورده‌اند، مورد بازجویی قرار گیرند. باید به همه فرصت دارد. ما شرایط ویژه‌ای برای توسعه گردشگری و ماهیگیری در شبه‌جزیره کریمه ایجاد می‌کنیم. ما به طرح‌های خود برای توسعه شرق دور روسیه متعهدیم. اقتصاد ما باید با نقش ژئوپلتیک ما همخوانی داشته باشد و در راستای تقویت نفوذ ما باشد. تاثیر و کارآیی اقتصاد ما باید هر سال حرکتی رو به جلو داشته باشد. ما باید از شر وابستگی به تکنولوژی و تولیدات خارجی رها شویم. اولویت ما باید شرکت‌ها و مقاطعه‌کاران روسی باشد. اختلاس در بودجه دفاعی تهدیدی مستقیم علیه کشور نظیر سرمایه‌گذاری و تروریسم است. روسیه باید تولیدکننده ایده‌ها و تکنولوژی باشد. من پیشنهاد ایجاد طرح ابتکاری تکنولوژی ملی را می‌دهم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۳ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 93091308160
  • خبرنگار : 71457