مشارکت هلند و روسیه در رفع ایرادات خطوط انتقال سوخت ایران

یک مقام مسوول از مشارکت دو شرکت هلندی و روسی برای انجام پیگرانی هوشمند در سطح شبکه ملی خطوط نفتی کشور خبر داد و گفت: عبور خط لوله از جنگل ابر مشکلی ندارد و برنامه‌ای برای تغییر مسیر این خط لوله نداریم.

یک مقام مسوول از مشارکت دو شرکت هلندی و روسی برای انجام پیگرانی هوشمند در سطح شبکه ملی خطوط نفتی کشور خبر داد و گفت: عبور خط لوله از جنگل ابر مشکلی ندارد و برنامه‌ای برای تغییر مسیر این خط لوله نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قاسم عرب یارمحمدی، مدیر منطقه شمال شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفتی ایران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بیش از 14 هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی در سطح کشور فراورده های نفتی را منتقل می کند، تصریح کرد: هزار کیلومتر خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی در منطقه شمال و شمال شرق کشور وجود دارد، و اولین خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی بین تهران و مشهد در سال 1343 به بهره‌برداری رسید و همچنین یک خط لوله جدید 22 اینچی انتقال فرآورده‌های نفتی در سال 1362 در این منطقه راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه 5.8 میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی از تهران به ٥ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان و گلستان منتقل می شود، خاطرنشان کرد: به طور متوسط هر نیروگاه برق روزانه حدود یک میلیون لیتر فرآورده نفتی مصرف می‌کند که با اتصال نیروگاه‌های جدید برق به شبکه ملی، این نیروگاه‌ها علاوه بر گاز طبیعی می‌توانند از فرآورده‌های نفتی به عنوان سوخت جایگزین هم استفاده کنند بنابراین اتصال نیروگاه‌های برق به شبکه ملی فرآورده‌های نفتی از برنامه‌های در دست اجرا است.

وی به انتقال بنزین و گازوئیل یورو4 از تاسیسات نفتی تهران به مشهد از طریق خطوط لوله این منطقه اشاره اظهار کرد: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون بیش از 91 میلیون لیتر گازوئیل یورو4 معادل روزانه 380 هزار لیتر و از ابتدای آبان ماه سال جاری تا کنون حدود 37 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 به کلان شهر مشهد منتقل شده است همچنین به طور متوسط سالانه بیش از 280 میلیون لیتر بنزین هواپیما از تاسیسات نفتی تهران به مشهد منتقل می‌شود.

به گفته او در سال گذشته بخشی از عملیات پیگرانی هوشمند در خطوط لوله منطقه شمال و شمال شرقی کشور به یک شرکت روسی واگذار شد.

مدیر منطقه شمال شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفتی ایران با بیان اینکه مهمترین هدف از انجام پیگرانی هوشمند ارتقا کارایی سطح شبکه انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی، افزایش شناسایی نقاط ضعف و گلوگاه‌های انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: پس از انجام عملیات پیگرانی هوشمند اقداماتی مانند تغییر پوشش، رفع نقاط خوردگی و مشکلات فنی در سطح خطوط لوله انجام می‌ شود تا پایداری شبکه خطوط لوله انتقال نفت و فراورده های نفتی افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، پیگ (از انگلیسی PIG که سرنام Pipeline Inspection Gauge است) وسیله‌ای مورد استفاده در لوله‌های انتقال سیالات از جمله لوله‌های آب، فاضلاب، انتقال نفت و انتقال گاز است. از پیگ معمولاً برای اهدافی چون تمیزکاری لوله، ایجاد حائل فیزیکی بین دو سیال متفاوت، نظارت بر بدنه لوله و ضبط اطلاعات هندسی و خط لوله

به کار استفاده از پیگ در داخل لوله‌ها، «پیگ‌رانی» گفته می شود که پیگ‌رانی بدون متوقف کردن جریان سیال امکان‌پذیر است. پیگ‌های اولیه تنها برای تمیز کردن لوله – به عنوان روشی کم‌هزینه و سریع – مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و در حال حاضر نیز پیگ‌رانی معمولی (تنها برای تمیزکاری) استفادهٔ فراوانی دارد. پیگ‌رانی هوشمند، توسط پیگ‌های هوشمند انجام می‌شود که وظایفی از قبیل نظارت بر بدنهٔ لوله و ضبط اطلاعات هندسی لوله را نیز به عهده دارند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۹ آذر ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93090905363
  • خبرنگار :