مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پاسخ داد

از جشنواره‌ سینما حقیقت تا آخرین وضعیت «لاله»

دبیر هشتمین جشنواره سینما حقیقت اعلام کرد که از سال آینده هیأت انتخاب بخش ملی این جشنواره نیز معرفی نخواهند شد.

دبیر هشتمین جشنواره سینما حقیقت اعلام کرد که از سال آینده هیأت انتخاب بخش ملی این جشنواره نیز معرفی نخواهند شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد با ارائه توضیحاتی درباره شیوه انتخاب آثار بخش بین‌الملل جشنواره مستند حقیقت تصریح کرد: همه ساله هیأت انتخاب بخش بین‌الملل اعلام می‌شد اما امسال این هیأت را معرفی نکردیم چرا که آثار توسط شورای مشاوران و زیر نظر دبیر جشنواره انتخاب شد.

وی این شیوه انتخاب را مطابق با استانداردهای جهانی دانست و ادامه داد: سال آینده نیز در بخش ملی به جای هیأت انتخاب شورای مشاوران خواهیم داشت و این روالی است که در بسیاری جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا وجود دارد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که امروز 4 آذر ماه در نشست رسانه‌ای جشنواره سینما حقیقت سخن می‌گفت درباره معرفی جشنواره مستند حقیقت به عنوان یک جشنواره بین‌المللی و اقبال فیلمسازان مطرح جهان برای نمایش آثارشان در این جشنواره در پاسخ به سوال ایسنا گفت: یکی از محاسن جشنواره ما این است که با وجود نوپا بودنش جای خود را در سطح بین‌المللی باز کرده و جشنواره محترم و معتبری است. همچنان که امسال بزرگداشت‌های ما هم‌سطح بزرگداشت‌های دنیا برگزار می‌شود و ارتباطی دوسویه میان ما و دیگر کشورها وجود دارد.

چرا 12 فیلم خارج از مسابقه داریم؟

طباطبایی‌نژاد درباره حضور 12 فیلم در بخش خارج از مسابقه این جشنواره نیز توضیح داد: از سال آینده سخت‌گیری‌مان در مورد بخش مسابقه بیشتر خواهد شد و از دوره دهم بخش مسابقه فقط ویژه فیلم‌های رده A برگزار می‌شود اما به هر حال فضای رقابت و جشنواره باعث ارتقای آثار مستندسازان می‌شود.

او اضافه کرد: امسال بسیاری از فیلم‌ها تقاضای حضور در بخش مسابقه را نداشتند. ضمن اینکه برخی از آثار بودند که گرچه به لحاظ ساختاری مناسب بخش مسابقه نبودند اما فیلم‌های آموزشی خوبی به شمار می‌آیند که نمایش‌شان در جشنواره اتفاق خوبی است.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به پرسشی درباره ادغام جشنواره آوینی و حقیقت به پیشینه برگزاری جشنواره شهید آوینی اشاره کرد و یادآور شد: این جشنواره به نمایش فیلم اختصاص نداشت و فقط جایزه‌ای به آثار برگزیده اهدا می‌شد اما ما فکر کردیم آثار این جشنواره ارزش دیده شدن دارد بنابراین این آثار در بخش مسابقه ملی جشنواره حقیقت نیز به نمایش درمی‌آید. ما حمایت از فیلم‌های ارزشی و دینی را وظیفه خود می‌دانیم. آنچه در گذشته اتفاق می‌افتاد رفع تکلیف بود و آنچه امروز رخ می‌دهد ادای تکلیف است.

عرضه مستند مهم‌ترین آسیب سینمای مستند است

دبیر جشنواره مستند مهمترین آسیب سینمای مستند را در عرضه آن دانست و افزود: 70 درصد بازار فیلم مستند در همه دنیا تلویزیون‌ها هستند اما در کشور ما تلویزیون به دلایل گوناگون کمتر به خرید مستند اقبال دارد. از سوی دیگر متأسفانه بازاریابی خارجی را در مورد تلویزیون‌های خارج از کشور نمی‌دانیم به همین دلیل تعداد پخش‌کنندگان مستند در ایران بسیار اندک است و چون سود رضایت‌بخشی برای پخش این آثار نیست کمتر ابراز تمایل می‌کنند. ضمن اینکه در شبکه نمایش خانگی هم مشکلات دیگری وجود دارد. به همین دلیل امسال کارگاهی آموزشی درباره بازاریابی بین‌المللی خواهیم داشت که در مدت سه روز و با حضور 100 مستندساز برگزار می‌شود.

طباطبایی‌نژاد در عین حال یادآور شد: به هر حال سینمای مستند سرگرم‌کننده نیست و بیشتر مخاطبان آن فهیم و اهل فضل هستند که این قشر مخاطب خیلی گسترده‌ای را شامل نمی‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ضعف کیفی برخی از مستندها توضیح داد: تلاش می‌کنیم آثار با بهترین کیفیت تولید شوند اما ضعف کیفی بخشی به کوتاهی فیلمساز یا تغییر سوژه برمی‌گردد. اما تصور نمی‌کنم بیش از هفت درصد آثار ما ضعیف باشند که این رقم طبیعی است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره تعریف بخش عاشورایی به عنوان یکی از بخش‌های مستند حقیقت توضیح داد: به دلیل همزمانی ایام برگزاری جشنواره و ماه صفر توجه به موضوع عاشورا را وظیفه خود دانستیم اما بخشی ویژه برای این موضوع در نظر نگرفتیم بلکه جایزه‌ای را در بخش ملی به آثاری که به عاشورا توجه دارند، تعریف کردیم.

حواشی پروژه لاله به سازمان بازرسی رسید

وی در بخش دیگری از این نشست درباره‌ سرانجام حواشی «لاله» گفت: نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور فرستادیم تا این سازمان نظر خود را برای ادامه این پروژه اعلام کند. آن‌ها فعلا در حال بررسی هستند. ممکن است این سازمان اجازه دهد که این اثر با تغییر کارگردان ادامه پیدا کند یا اینکه پروژه متوقف شود. متأسفانه آقای نیک‌نژاد هرگز ادعاهایش را مبنی بر اینکه رایت «لاله» صدیق در اختیار آنان است اثبات نکرد و بنده به عنوان مدیر دولتی اجازه ندارم به کسی اعتماد کنم بلکه وکیل بیت‌المال هستم و باید قواعد حقوقی را رعایت کنم.

طباطبایی‌نژاد در بخش دیگری از این نشست درباره تبعیض در پرداخت کمک به مستندسازان تصریح کرد: دوست پیشکسوتی که در این زمینه ادعا داشت، متأسفانه سخنان نادرستی را مطرح کرده است. گلایه کردن بد نیست اما بیان مطالب غیرواقعی خلاف شرع و اخلاقیات است.

اگر انتظار دارند پپسی ویژه‌ای برای فرزندانشان باز کنیم ....

او اضافه کرد: دوستانی که مویشان را در سینما سپید کرده‌اند اگر انتظار دارند پپسی ویژه‌ای برای فرزندانشان باز کنیم باید بدانند چنین نیست بلکه وظیفه من برقراری عدالت در تخصیص امکانات است. تاکنون هیچ پروژه‌ای نبوده که جمع مشارکت ما در آن به مبلغ 500 میلیون تومان رسیده باشد. اگر کسی ادعا دارد که ما مبالغ 800 میلیون تومانی کمک کرده‌ایم آن پروژه‌ها را اعلام کنند.

برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت در حوزه هنری

دبیر جشنواره مستند حقیقت با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری گفت: تالار وحدت سال گذشته 16 میلیون تومان اجاره گرفت اما امسال این مبلغ را به 40 میلیون تومان افزایش داد و ما به صلاح ندانستیم بودجه‌ای را که متعلق به مستندسازان است برای یک شب برنامه در این سالن بپردازیم به همین دلیل قرار شد اختتامیه در تالار اندیشه حوزه هنری که همکاری بهتری با ما داشت، برگزار شود.

به گزارش ایسنا، در این نشست اعلام شد دو برنامه تلویزیونی از شبکه چهار و یک آثار جشنواره مستند را پوشش می‌دهند. ضمن اینکه آثاری که برای اولین‌بار در جشنواره اکران می‌شوند، برنامه افتتاحیه خواهند داشت.

همچنین کتاب‌هایی که در این دوره از جشنواره منتشر شده‌اند رونمایی خواهند شد، ضمن اینکه انجمن منتقدان و نویسندگان سینما پیش از برگزاری جشنواره آثار ملی و بین‌المللی را دیده‌اند و برای آن‌ها نقد نوشته‌اند.

پوستر این دوره از جشنواره نیز توسط علی باقری طراحی شده و مضمون آن برگرفته از یکی از اشعار مولاناست و این پوستر نشانگر قطعات آیینه شکسته‌ای است که هر یک از این قطعات بخشی از حقیقت را در خود دارد.

هشتمین جشنواره مستند حقیقت 9 تا 16 آذرماه در سینماهای فلسطین و سپیده برگزار می‌شود.

نشست خبری جشنواره حقیقت

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93090402720
  • خبرنگار : 71342