مردم هنوز از مخالفت با تخریب خانههای تاریخیشان شکایت میکنند، نه از نابودی فرهنگ و تمدنی که در صورت تخریباش نمیتوانند مشابه آن را بسازند!
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، «رحمتالله رئوف»، مدیرکل دفتر رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که از زمان ورود دوبارهاش به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت تدبیر و امید، اعلام کرده بود کار ارزیابی مدیران استانها و فعالیتهایشان در طول سال را بررسی و روی عملکردشان نظارت میکند، به نظر میرسد در طول یک سال گذشته وظایف دیگری را هم برعهده گرفته است، وظایفی مانند بررسی شکایات مردمی که به دفتر رئیس جمهور میرود، شکایاتی که به طور مستقیم توسط این دفتر دیده و پیگیری میشود.
رئوف در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، بالاترین آمار شکایتهای رسیده به این دفتر را مربوط به حوزهی میراث فرهنگی میداند، شکایتهایی که بیشتر درخواست تخریب دارند تا جلوگیری از این اقدام فرهنگزد!
او در این زمینه توضیح داد: در سالهای گذشته مصاحبههای زیادی در حوزه میراث فرهنگی با مسئولان این حوزه انجام شد که کمک زیادی به آشنایی مردم با مواردی که دغدغههای سازمان میراث فرهنگی بود به دنبال داشت، در این میان من نیز به عنوان یک مدیر میدانستم که دغدغهها در این سازمان چه چیزی است و باید به چه مواردی بیشتر توجه کرد.
وی با تاکید بر اینکه آثار تاریخی، فرهنگی و تمدنی باقیمانده در کشور مربوط به هفتاد میلیون مردم ایرانی است که در ایران زندگی میکنند، تاکید کرد: همه این مردم باید نسبت به تمدن و فرهنگ کشورشان حساس باشند، من به عنوان یک کارمند در سازمان میراث فرهنگی کارهای اداری در این زمینه را میتوانم انجام دهم، اما رسانهها با اخباری که منتشر میکنند میتوانند مردم را آگاه کنند. حتی اگر من به عنوان مسئول در این زمینه کوتاهی کردم، رسانه باید به عنوان اعصاب جامعه این قضیه را دنبال کند!
او ادامه داد: به عنوان مثال پس از تعیین حریم برای یک اثر تاریخی، همسایگان آن اثر با مراجعه به ما از این اقدام شکایت میکنند، که چون قصد ساختوساز 10 طبقه در آن منطقه را دارند، نمیتوانند چنین کاری را انجام دهند، موردی که یکی از بیشترین آمار شکایتها از سوی مردم است، در حالیکه اگر حریم اثر تاریخی را برداریم اثر از بین میرود و اگرحریم را ادامه دهیم آن شخص از میراث فرهنگی شاکی است و هر روز علیه میراث فرهنگی جوسازی میکند.
وی آگاه سازی مردم در این موارد را وظیفهی رسانهها و روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست.
باید نقش حریم اثر تاریخی را به مردم گوشزد کرد
او ادامه داد: معتقدم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موظف است به مردم در میزگردهایش بگوید که چرا باید یک اثر تاریخی حریم داشته باشد، یا نباید در محدودهی یک بنای تاریخی بیش از چهار طبقه ساختوساز کرد، یا در یک نقطه به هیچعنوان اجازهی ساختوساز ندارد یا در یک محوطهی تاریخی کسی نمیتواند کشاورزی کند.
وی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی نمیخواهد مانع کار مردم شود، اگر مردم با اینگونه موارد آشنایی داشته باشند، متوجه میشوند که قصد ما از اینگونه اقدامات کمک به مردم برای فعال شدن اقتصاد منطقه و کشورشان است.
او با طرح این پرسش که اگر میراثفرهنگی را از ایران بگیریم چه چیزی داریم که یک گردشگر خارجی وقتی قصد سفر به ایران را میکند علاقهای به آن نشان دهد؟ گفت: ایران در عوض داشتن یکسری تفریحات مشابه در دیگر کشورها، یک فرهنگ و تمدن قابل عرضه برای مردم تمام دنیا دارد که میتواند با نشان دادن آنها به فرهنگ و اقتصادی پویا میرسد.
رئوف لازمهی این شناخت و همکاری مردم در این زمینه را در قدم نخست شناخت مردم از وجود این آثار تاریخی و بالا رفتن سطح فرهنگ آنها دربارهی نقش فرهنگ در حوزههای سیاست، فرهنگ، اجتماع و امنیت دانست و افزود: وقتی مردم ما نسبت به این موارد توجیه شدند خودشان نسبت به نگهداری این بناها و آثار تاریخی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کمک میکند.
یگان حفاظت فقط هزار نیرو میخواهد نه 15 هزار
مدیرکل دفتر رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اعلام نیاز یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای 15 هزار نیرو در سطح کشور اظهار کرد: من با این آمار مخالفت کردم، چون معتقدم اگر فقط هزار نیروی یگان حفاظت داشته باشیم و در کنار آن انجمنهای میراث فرهنگی را فعال کنیم و آنها در هر منطقهای مانند شوراها فعالیت داشته باشند، نیاز به وجود این آمار نیرو نداریم.
وی اضافه کرد: وقتی در یک روستا یک اثر تاریخی به عنوان منشا اقتصاد روستا وجود دارد باید با توجیه روستاییها، وجود اثر تاریخی فرهنگی در منطقه را به آنها شناساند، تا آنها متوجه باشند که این منطقه میتواند روزی قطب گردشگری استان باشد و با فعال شدن اقتصاد منطقه، به درآمد آنها نیز کمک قابل توجهی میشود، اما چون از کارآیی آن اطلاعی ندارند معمولا خودشان به تخریب آن اثر تاریخی کمک میکند.
وی توجه به آموزش در سازمان میراث فرهنگی را امری مهم دانست و گفت: رسانهها موظفند با فعالیت بیشتر روی اینگونه موارد مردم را توجیه کنند که اگر حتی از کارمند میراث فرهنگی کوتاهی دیدند، منتقد آن شوند، نه اینکه خودشان بیل به دست راههای منافع اقتصادیشان را تخریب کنند.
مردم شکایت میکنند که چرا ما وظایف ذاتی خود را انجام میدهیم!
رئوف ادامه داد: بیشتر توقعاتی که از سازمان میراث فرهنگی تحت عنوان شکوایه برای ما میآید، این است که چرا در حال انجام وظایف ذاتی خود هستیم؟ ما نمیتوانیم خلاف وظایف ذاتیمان کار کنیم، چون یک دستگاه نظارتی از ما پرسش میکند که چرا به وظایفمان آن طور که باید عمل نمیکنیم.
ما به حوزههای اجرایی ورود نمیکنیم
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دومین آمار شکایتها متعلق به حوزهی گردشگری است، گفت: هرچند سازمان میراث فرهنگی در این حوزه نظارتهای خود را از طریق اتحادیهها، صنوف و انجمنهای صنوف دنبال میکند اما آن کافی نیست، باید بیشتر در حوزهی نظارت دقت داشته باشیم و وظایف حاکمیتیمان را انجام دهیم، نباید به مسائل اجرایی ورود کنیم، ما باید این ضوابط و استانداردها را به روز و ابلاغ کنیم و با نظارت روی آنها به خوب انجا شدن وظایف کمک کنیم.
رئوف در ادامه با اشاره به میزان شکایتهایی که این دفتر در دست رسیدگی دارد گفت: ما مرجع رسیدگی شکایات مردمی به دستگاههای نظارتی هستیم و هر روز از طریق مردم شکایتها به ما میرسد، در حال حاضر آمار دقیقی نداریم. با این وجود همه مطمئن باشند که هیچ گزارشی بدون رسیدگی نخواهد بود.
او در ادامه تاکید کرد: در صورت رسیدن شکایت از آژانسهای مسافرتی یا هتلها، چون ما امکان بازدید از هتلها را نداریم، اداره کل نظارت از معاونت گردشگری در آن زمینه پرسش میکند که فلان قرارداد یا اتفاق رخ داده است یا خیر و نتیجه به ما اعلام میشود. در واقع ما به صور مستقیم با صنوف ارتباط نمیگیریم، واحدهای نظارتی ما ارتباط دارند و نتایج پیگیری را منعکس میکنند.
انتهای پیام