از آنجایی که مهمترین بخشهای بنزین تبدیل به بخار و غیر قابل استفاده میشود، محققان کشور راهکاری را ارائه دادهاند که طی آن 90 درصد از بخارات به چرخه سوخت پایه بازگردانده خواهد شد.
مهران محمودی فیلآبادی، مجری طرح در گفتوگو با خبرنگار فناوری ایسنا با تاکید بر این که در هر سیالی بهترین بخش آن بخار میشود، گفت: بخش قابل توجهی از سوختهای فسیلی به ویژه بنزین از زمان پالایش تا مصرف پرت شدیدی به صورت بخار دارند.
وی دلبل این امر را حساس بودن بنزین در برابر محیط دما و جا به جایی دانست و اظهار داشت: از این رو بنزین دارای هدررفت زیادی است به گونهای که در خودروهای پژو 405 حدود یک لیتر پرت انرژی به ازای 70 لیتر سوختگیری دارد.
محمودی ادامه داد: از این رو در مخازن بزرگ دریچههای خاصی نصب شده است تا زمانی که میزان فشار گاز مخزن از حدی بیشتر شد بدون اینکه از این گاز استفاده خاصی شود به بیرون پمپاژ میشود.
مجری طرح با بیان اینکه این اقدام هم عاملی برای تخرب محیطزیست است و هم موجب هدررفت سرمایه ملی، ادامه داد: در این راستا با اجرای پروژه تحقیقاتی اقدام استفاده بهینه از بخارات سوختی کردیم.
وی در این زمینه توضیح داد: در این پروژه تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت دستگاه "مبدل بخارات سوختی سوختهای قابل استفاده" در بخش پالایشگاهی شدیم.
محمودی با بیان اینکه این دستگاه از بخش دو الکترونیکی و مکانیکی تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: دستگاه طراحی شده قادر است بخاراتی که از سوخت ساطع میشود را به چرخه اصلی سوخت باز گرداند.
وی بازده این دستگاه را 90 درصد عنوان کرد و گفت: این دستگاه 90 درصد از بخاری که از سطح بنزین خارج میشود را دریافت و مجددا به سوخت پایه تبدیل میکند.
این محقق با بیان اینکه این دستگاه در فاز نیمه صنعتی تولید شده است،اضافه کرد: این دستگاه در پالایشگاهها، مخازن ذخیره سازی نفت و تانکرهای انتقال نفت قابل استفاده خواهد بود.
انتهای پیام