سخنگوی وزارت ارشاد در ایسنا:

میراث فرهنگی نباید چوب توسعه را بخورد

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: میراث فرهنگی نباید چوب توسعه را بخورد. نباید به بهانه‌ توسعه‌ موزون یا گسترش فیزیکی شهرها، بافت‌های فرهنگی، تاریخی و میراثی خود را قربانی کنیم.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: میراث فرهنگی نباید چوب توسعه را بخورد. نباید به بهانه‌ توسعه‌ موزون یا گسترش فیزیکی شهرها، بافت‌های فرهنگی، تاریخی و میراثی خود را قربانی کنیم.

حسین نوش‌آبادی با حضور در غرفه‌ی ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار کرد: اگرچه برای توسعه در شهرها گاهی مجبور به دستکاری بافت‌های تاریخی می‌شوند، اما باید مراقب باشند که دستکاری‌ها باعث ایجاد خسارت و آسیب به حوزه‌ی فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی نشود و چوب توسعه را حوزه‌ی میراث فرهنگی نخورد.

او افزود: طراحان تفکر جدا کردن بخش میراث فرهنگی از معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های گذشته می‌خواستند با ارتقای جایگاه این حوزه، کار و خدمات بیشتری را در حوزه‌ی میراث فرهنگی ببیند.

وی با تاکید بر دلسوزانه بودن طرح جدایی معاون میراث فرهنگی از وزارت ارشاد و ارتقای آن در حد معاونت ریاست جمهوری اظهار کرد: همه‌ی این حرکت فی‌نفسه نگاه تقویت بخشی و ارتقا بخشی داشته است،‌ اما این‌که چه میزان موفق بوده باید یک ارزیابی دقیق‌تری صورت گیرد و نسبت آن با گذشته در معاونت وزارت ارشاد بررسی شود.

او اضافه کرد: با این وجود معتقدم اگر معاونت میراث فرهنگی هم‌چنان در همان حد گذشته و در وزارت ارشاد باقی می‌ماند، کمتر از امروز فعال نبود.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین درباره‌ی تخریب‌هایی که در حال حاضر در بافت‌های تاریخی کشور رخ می‌دهد، اظهار کرد:‌ اگر یک اتفاق به صورت بی‌برنامه رخ دهد این به فرهنگ و میراث فرهنگی کشور لطمه می‌زند، ابنیه و اماکن تاریخی جزو سرمایه‌ها و میراث‌های عینی و فیزیکی تمدن بشری هستند، همچنین همه‌ی دولت‌ها و کشورها از اماکن تاریخی خود به عنوان میراث ماندگار و میراث عینی و آشکار تمدن خود نام می‌برند که آن را حفظ و نسل به نسل ترمیم و بازسازی می‌کنند.

وی تاکید کرد: بیشتر باید به ترمیم و بازسازی فکر کنیم نه به تخریب. تخریب کار راحتی است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۴ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93082411815
  • خبرنگار : 71191