دانشمندان دانشگاه فناوری کوئینزلند در تلاشند تا با تولید پنلهای بدنه با قابلیت ذخیره الکتریسیته، باتریهای سنگین وزن را از خودروهای الکتریکی حذف کنند.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا منطقه خراسان، خودروهای برقی با تمام مزایایی که دارند باز نیازمند حمل باتریهای سنگین وزن برای ذخیره انرژی هستند. برای ذخیره انرژی میتوان هم از باتریهای اسیدی با قیمت کمتر استفاده کرد و هم میتوان از باتریهای لیتیومی که قیمت بالایی دارند بهره گرفت.
دانشمندان معتقدند که با توجه به آلایندگی نزدیک به صفر و شتاب بسیار بالای خودروهای برقی یکی از مهمترین معایب این خودروها، حمل باتریهای بسیار سنگین و گرانقیمت است.
با توجه به نقش باتریها در وزن خودرو، محققان با ترکیب استفاده از باتریهای اسیدی و باتریهای لیتیومی در تلاشند تا مشکل وزن و حجم باتری در خودروهای برقی را برطرف کنند.
آنها با توجه به تواناییهای متمایز این دو نسل باتری سعی در افزایش کارایی باتریها دارند به طوریکه با ترکیب قابلیت باتریهای لیتیومی که توان ذخیره بسیار بالا اما خروجی متوسط دارند با باتریهای اسیدی که قابلیت ذخیره پایین اما توان خروجی بالابی دارند سعی میکنند تا بهترین کارایی لازم را ارائه دهند.
محققان در ادامه موفق به ساخت لایههای بسیار سبک و نازک متشکل از دولایه الکترود کربن شدند. خودروسازان میتوانند با قراردادن این لایهها در بدنه خودروها علاوه بر کاهش وزن خودرو، فضای بیشتری را نیز در اختیار سرنشینان قراردهند.
جزئیات بیشتر این دستاورد در مجله Power Sources منتشر شده است.
انتهای پیام