اسپیس‌ایکس به دنبال ارائه اینترنت در مناطق دورافتاده با صدها میکروماهواره

«الون ماسک» بنیانگذار شرکت اسپیس‌ایکس از طرح ساخت و پرتاب 700 میکرو ماهواره برای تأمین اینترنت کم‌هزینه‌ در مناطق دورافتاده و توسعه‌نیافته جهان خبر داد.

«الون ماسک» بنیانگذار شرکت اسپیس‌ایکس از طرح ساخت و پرتاب 700 میکرو ماهواره برای تأمین اینترنت کم‌هزینه‌ در مناطق دورافتاده و توسعه‌نیافته جهان خبر داد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، حدود دو سوم مناطق جهان به اینترنت دسترسی ندارند و شرکت‌های مختلفی مانند گوگل و فیسبوک در حال رقابت برای تأمین اینترنت در این مناطق با استفاده از ماهواره، پهپاد و حتی بالن‌های غول‌پیکر هستند.

پروژه LOON گوگل شامل پرتاب بالن‌های عظیم هلیومی برای فراهم کردن دسترسی به اینترنت نسل سوم (3G) در مناطق دورافتاده جهان است.

شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس علاوه بر قرارداد با ناسا برای ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از طریق کپسول باری دراگون، ماه گذشته میلادی در رقابت ساخت و آزمایش تاکسی فضایی ناسا به ارزش 2.6 میلیارد دلار نیز برنده شد و اکنون قصد دارد وارد رقابت تأمین اینترنت کم‌هزینه شود.

این طرح در مراحل اولیه تحقیق و بررسی قرار دارد و جزئیات این پروژه تا دو،سه ماه آینده بطور رسمی اعلام خواهد شد؛ «گرگ ویلر» متخصص ماهواره و از کارمندان سابق شرکت گوگل در این پروژه با «الون ماسک» همکاری خواهد داشت.

«ویلر» پیش از این در پروژه تأمین اینترنت در مناطق کمتر توسعه‌یافته جهان شرکت گوگل همکاری داشت.

در این طرح، 700 میکروماهواره هرکدام به وزن 113 کیلوگرم به فضا پرتاب خواهند شد؛ وزن هر میکروماهواره‌ تنها نصف وزن کوچکترین ماهواره موجود است.

هزینه ساخت این تعداد میکروماهواره بالغ بر یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که احتمالا تا پایان دهه جاری میلادی آماده پرتاب خواهند شد.

«ماسک» قصد دارد کارخانه‌ای را برای ساخت میکروماهواره‌ها در فلوریدا یا کلورادو راه‌اندازی کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93082110835
  • خبرنگار : 71452