منطق میادین شهری اردبیل چیست؟

یک جامعه شناس گفت: سال‌ها پیش نیز پل‌هایی با رویکردی حماسی در اردبیل ساخته می شدند تا چهارراه‌ها را حذف کنند.

یک جامعه شناس گفت: سال‌ها پیش نیز پل‌هایی با رویکردی حماسی در اردبیل ساخته می شدند تا چهارراه‌ها را حذف کنند.

محمد زینالی کارشناس ارشد علوم اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: چند سال پیش اگر در نقشه‌های تفصیلی موجود در مراکز تجاری مسکن دقت می‌کردید، نقشه‌هایی منتشر شده و در اختیار آنها گذاشته شده بود که خبر از ساخته شدن پل هوایی در روبروی شورابیل می دادند، اما اینک آنجا میدان بزرگی احداث شده است. سال‌ها پیش نیز پل‌هایی با رویکردی حماسی در اردبیل ساخته می‌شدند تا چهارراه‌ها را حذف کنند.

زینالی گفت: آن چه امروز به صورت میدان‌های بزرگ و یا پل‌های کج و معوج دیده می‌شود،‌ معلوم نیست از کجا برنامه ریزی شده است و توسط چه مهندسانی ترسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: از گذشته در اردبیل میدان شریعتی و تازه میدان مشهور بودند،‌ اما امروز هر تقاطعی استعداد میدان شدن دارد.

وی می گوید: تأسیس میدان‌های بزرگ، درست شدن چهارراه و خط کشی‌های نادرست در برخی میدان‌ها خبر از این می‌دهد که احداث پل، میدان و چهارراه در این شهر از هیچ منطقی درونی خبر نمی‌دهد در حالی که در جامعه های امروزی ساخته شدن شهر طبق منطقی فرهنگی صورت می‌گیرد که "هوای" جامعه یا سلیقه زندگی مردم آن است.

به گفته زینالی اردبیل از گذشته دارای محله‌ها و میادین محلی بود که هر کدام یک میدان اجتماعی و فضای عمومی محسوب می‌شدند و ساخته شدن آنها بعد از دوران شهر اسلامی، خبر از ازدیاد محلات شهر و گسترش این شهر اسلامی داده است. پیشتر نظریه پردازان غربی به شهرهای خطی کشورهای اسلامی" شهر اسلامی" می گفتند که از زمان سلجوقیان با احداث جمعه مسجد به جای آتشکده‌های قدیمی در اردبیل شکل گرفته بود.

وی یادآور شد: با توجه به قدمت وجود فکر در ساخته شدن شهر اردبیل، باید پرسید چه دیدگاهی در خصوص احداث میدان و پل در اردبیل وجود دارد و چه نظریه‌ها و یا دکترینی در ساخته شدن شهر و احداث میدان‌های بزرگ وجود دارد که مردم مجبورند دور این میدان‌ها به علت طولانی بودنش مسیرش سبقت هم بگیرند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 93081105513
  • خبرنگار :