طی یک پژوهش جدید صورت گرفت

شناسایی 24 ژن موثر دیگر در بروز اوتیسم

تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون تعداد ژن‌هایی را که قطعا نقش مهمی در بروز بیماری اوتیسم ایفا می‌کنند، از 9 ژن به 33 ژن افزایش داده است.

تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون تعداد ژن‌هایی را که قطعا نقش مهمی در بروز بیماری اوتیسم ایفا می‌کنند، از 9 ژن به 33 ژن افزایش داده است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، این محققان همچنین بیش از 70 ژن دیگر را شناسایی کرده‌اند که احتمالا با این اختلال مرتبط هستند. اوتیسم، توانایی شخص برای اجتماعی‌بودن و برقراری ارتباط را مختل می‌کند.

شواهد نشان می‌دهد احتمالا تغییرات کوچک در 1000 ژن نهایتا منجر به ظهور اختلال اوتیسم می‌شوند.

ژن‌های تازه‌شناسایی‌شده در این پژوهش در شکل‌گیری شبکه‌های عصبی و اتصالات نورونی مغز نقش مهمی ایفا می‌کنند. دکتر «کاترین رودر» یکی از محققان دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ آمریکا گفت: این موضوع قابل‌درک است زیرا رشد نوعی سلول‌های مغزی نیازمند تنظیمات ظریف در میان هزاران ژن و ارتباط مناسب بین سلول‌هاست. این امر رشد مغز را که پیچیده‌ترین اندام در بدن است، تضمین می‌کند.

دانشمندان حاضر در این پژوهش بیش از 14 هزار نمونه دی‌ان‌ا‌ی متعلق به کودکان اوتیسمی، والدینشان و افراد غیرمرتبط را تحلیل کردند. آن‌ها با استفاده از ابزارهای آماری جدید توانستند اثرات جهش‌های ژنی به ارث‌رسیده و جهش‌هایی را ارزیابی کنند که به طور آنی در اسپرم و تخمک‌ها ظهور می‌کنند و منجر به بروز اوتیسم می‌شوند.

جزئیات این دستاورد علمی در نشریه Nature منتشر شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93081004967
  • خبرنگار : 71456