ماندگاری:

امام حسین(ع) با قیام تاریخی خود بشریت را برای همیشه بیدار کرد

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه قیام امام حسین (ع) را به قصد اصلاح دین و اجرای شیوه جدش دانست و گفت: این قیام تاریخی منجر به بیداری بشریت و مسلمانان در دنیا شد.

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه قیام امام حسین (ع) را به قصد اصلاح دین و اجرای شیوه جدش دانست و گفت: این قیام تاریخی منجر به بیداری بشریت و مسلمانان در دنیا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری جمعه شب در جمع عزاداران و سوگواران حسینی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) افزود: امام حسین (ع) در قیام تاریخی خود به دنبال ریاست و حکومت داری نبود و تنها با هدف اصلاح دین جدش پا به کربلا گذاشت و در راه جلوگیری از انحراف دین اسلام به شهادت رسید.

وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) برای جلوگیری از انحراف دین اسلام قیامی تاریخی کرد و بشریت را در این راه آگاه نمود، گفت: این امام همام می خواست چهره واقعی دین را به مسلمانان عرضه کند، اما نگذاشتند و وی را به شهادت رساندند.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) در راه احیای اسلام از مرگ نمی‌هراسید، گفت: متاسفانه برخی از مردم از مرگ می هراسند و حاضر نیستند به مرگ فکر کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این افراد در مراسم های تشییع شرکت نمی کنند، وصیت نامه ای نمی نویسند، به مرگ فکر نمی کنند، داستانی از مرگ نمی شنوند و اصلا نمی خواهند که کسی از مرگ سخن بگوید، این افراد فکر می کنند که می توان این گونه از مرگ فرار کرد.

وی با تاکید بر ضرورت معرفی مرگ در جامعه تصریح کرد: هنری مانند سینما و یا رسانه اگر در مسیر قرآن و عترت قدم بگذارند می توانند مردم را با بسیاری از ارزشها آشنا نمایند و اثرگذار باشند مانند یکی از فیلم‌های سینمایی به نام زنگ ها که نشان می داد هیچ تجهیزات و ابزاری مانع از مرگ نمی شود و هر چه از مرگ فرار کنی در لحظه فرا رسیدن اجل، راهی برای گریز نداریم.

ماندگاری خاطرنشان کرد: هنگامی که مرگ فرا برسد فرصتی برای جبران یا فرار بشر نخواهد داد و هرچه تلاش کنیم مرگ را از یاد ببریم و به زندگی دنیوی سرگرم باشیم یک روزی مرگ را ملاقات خواهیم کرد.

وی با عنوان اینکه در مواجهه با مرگ مردم سه دسته هستند، گفت: عده‌ای از مرگ به هر نحوی فرار می کنند؛ زیرا به شدت از مرگ می‌ترسند. دسته دوم کسانی هستند که مرگ در نظر آنها شیرین است و شهادت نیز در درجه بالاتری از مرگ برای آنها لذت بخش است؛ همان گونه که امام علی(ع) فرمود انس من به مرگ از انس کودک به آغوش مادر بیشتر است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دسته سوم افرادی هستند که همواره به یاد مرگ هستند و با یادآوری مرگ زندگی خود را کنترل می کنند؛ زیرا می دانند که مرگ پایان زندگی نیست و آغازی برای زندگی جاودانه است.

وی دلبستگی به دنیا را یکی از عوامل مهم در هراسیدن از مرگ برشمرد و عنوان کرد: هر چه بیشتر به دنیا، مال، همسر و فرزندان وابسته و دلبسته باشیم بیشتر از مرگ می هراسیم. انسان باید وابستگی خود را به دنیا کم کند تا بهتر برای مرگ مهیا باشد.

ماندگاری اظهارکرد: در صحنه کربلا، یاران سیدالشهدا همگی از دلبستگی‌های دنیوی دست برداشتند و مرگ در نظر آنها شیرین بود، همچون علی اکبر و قاسم که مرگ را با آغوش باز در راه اسلام پذیرفتند، همچون زینب کبری که دلبستگی خود را به برادر کنار گذاشت تا سیدالشهدا در راه دین به شهادت برسد.

وی تصریح کرد: امام حسین (ع) نیز یاران خود را با مرگ گزینش کرد تا هر کس از مرگ می‌هراسد به میدان کارزار نیاید. آنها در سخنان و رجزهای خود می گفتند که هیچ ترسی از مرگ ندارند.

این استاد اخلاق به ذکر مهم‌ترین شاخصه‌های یاد مرگ اشاره کرد و گفت: برای اینکه همواره به یاد مرگ باشیم سه شاخصه مهم باید مورد توجه ما قرار گیرد دل به دنیا نبندیم، دل کسی را نشکنیم و برای آخرت توشه برداریم.

وی خاطرنشان کرد: در قیامت از اعمال خوبمان برمی‌دارند و به آن‌هایی که حقی بر گردن ما دارند می‌دهند از این رو برای آخرت به گونه ای توشه برداریم که نگوییم کاش به دنیا برگردیم و توشه بیشتری برداریم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 93081004924
  • خبرنگار :