ارزیابی هنرمندان از هفته فرهنگی در تونس

هنر ما باید در دنیا نشان داده شود

هنرمندان حاضر در هفته فرهنگی ایران در تونس از تأثیر برپایی این‌گونه برنامه‌ها در معرفی هنر ایران و گسترش ارتباطات کشورمان با کشورهای دیگر سخن گفتند.

هنرمندان حاضر در هفته فرهنگی ایران در تونس از تأثیر برپایی این‌گونه برنامه‌ها در معرفی هنر ایران و گسترش ارتباطات کشورمان با کشورهای دیگر سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عشرت بدر، محقق و طراح لباس‌های تاریخی و سنتی ایرانی، در این‌باره اظهار کرد: برگزاری هفته فرهنگی ایران در کشورهای مختلف عامل مهمی در معرفی کشور ماست و می‌تواند تأثیر زیادی در دیدی که مردم کشورهای دیگر نسبت به ایران دارند، داشته باشد. به وسیله برگزاری این هفته‌های فرهنگی می‌توان تبادلات فرهنگی را گسترش داد و آداب و رسوم، هنرهای دستی، البسه و... را از این طریق معرفی کرد و فرهنگ و هنر ایران را در سطح دنیا گسترش داد.

عشرت بدر

**

سعید عکاف‌زاده، هنرمند قلم‌زن، نیز در این‌باره گفت: هفته فرهنگی ایران در تونس تجربه خوبی بود و این‌که می‌توانیم از این طریق فرهنگ و هنرمان را به دنیا معرفی کنیم، مثبت است. این‌که چقدر پیشرفت کرده‌ایم جزو ممیزات ماست. در سطح دنیا تلاش‌هایی برای معرفی هنر و فرهنگ ایران شده، اما هم بهتر و هم بیش‌تر می‌توان در این زمینه فعالیت کرد.

**

همچنین عبدالناصر گیو که با جواهرات ساخت خودش در این هفته فرهنگی شرکت داشت اظهار کرد: جهت فعالیت مثبت بوده است. همیشه هر کاری انجام می‌دهیم معایب و محاسنی دارد که این‌جا وزن محاسن بیش‌تر از معایب بوده و جزییات، سفر به سفر و شرایط به شرایط بهتر و کامل‌تر می‌شود. در واقع تجربیات غنی‌تر و کیفیت بهتر می‌شود. به نظر می‌رسد آن‌چه محاسن است بخش عمده‌اش به تیم داخلی هدایت مربوط می‌شود و نقایص به خاطر شرایط بیرونی است که به یک‌سری همکاری‌ها و هم‌گرایی‌های بیش‌تر نیاز دارد.

او همچنین درباره معرفی فرهنگ و هنر ایران گفت: فرهنگ ما نزدیک به 5000 سال قدمت دارد و در تاریخ بشر دوران‌ساز بوده است. با این سابقه تاریخی و تمدنی که ما داریم آن‌قدر ظرفیت وجود دارد که بعید به نظر می‌رسد در یک مقطع کوتاه هیچ مسئول یا سازمانی بتواند آن را به طور کامل عرضه کند. چیزی که در طول 5000 سال شکل گرفته سرمایه‌گذاری عظیمی می‌خواهد تا گوشه ‌و کنارش نمایان شود. امیدوارم روزی همه ظرفیت‌های موجود برای معرفی فرهنگ و تمدن ما به دنیا به کار گرفته شود.

**

مهرنوش بشارت، هنرمند نقاش پشت شیشه، نیز در ارزیابی هفته فرهنگی ایران در تونس گفت: این هفته فرهنگی از لحاظ تعامل فرهنگی خیلی خوب بود و دو کشور از لحاظ فرهنگی از هم شناخت پیدا کردند. در این‌گونه برنامه‌ها صنایع دستی و هنر ایران شناخته و ارزشیابی می‌شوند و اگر این‌گونه تعامل‌ها با کشورهای دیگر ادامه پیدا کند به نفع هنرمندان ایرانی است، چرا که هنر ایرانی در همه جا نشان داده می‌شود و همه متوجه آن می‌شوند.

او درباره این‌که معرفی هنر ایران در سطح دنیا تاکنون چگونه بوده، اظهار کرد: این موضوع شاید تا حدودی نسبی بوده است. یک‌سری هنرهای ما را در دنیا می‌شناسند و برخی هنرهای ما کم‌تر معرفی و شناسانده شده‌اند. همچنین از هنرمندان ایرانی بعضی افراد خاص را می‌شناسند؛ در صورتی‌که افراد دیگری هم هستند که کارشان در سطح بالاست و شناخته نشده‌اند. پس چه خوب است که هنرمندان و هنرهای زیاد شناخته‌نشده در برنامه‌های روابط فرهنگی گنجانده شوند تا هنر ایرانی به طور کامل در سطح دنیا عرضه شود. مثلا نقاشی پشت شیشه هنر آنتیکی است، اما در ایران تقریبا ناشناخته است و در دنیا هم کم شناخته شده است که باید به معرض دید گذاشته شود تا بدانند افرادی هستند که با ظرافت در این هنر کار می‌کنند.

سعید عکاف‌زاده

**

فریبا مقصودی، هنرمند خوش‌نویس، هم با اشاره به تأثیر تبلیغات در برپایی هرچه بهتر این هفته‌های فرهنگی و تاثیرگذاری آن‌ها گفت: به سهم خودم از برخورد مردم و ارتباط با توده مردم راضی بودم. مردم تونس مردمی معتقدند و خط فارسی را خیلی دوست دارند. نباید فعالیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در ترویج خط فارسی نادیده گرفت. در نمایشگاه هم کسانی که خط نستعلیق کار می‌کردند آمدند و با علاقه حضور پیدا کردند.

**

همچنین فرح کیمیاقلم، هنرمند نگارگر، اظهار کرد: هنر ایران چون پیشینه دیرینه‌ای دارد در دنیا شناخته‌شده است و هنر شناسنامه‌داری است، بخصوص اهل هنر و مجموعه‌دارها هنرهای سنتی ما مثل نگارگری و تذهیب را خوب می‌شناسند. با برگزاری این‌گونه برنامه‌ها و هفته‌های فرهنگی هنر ما بیش‌تر در سطح دنیا معرفی می‌شود و از این طریق مردم عادی هم آن را می‌شناسند.

این هنرمند نیز با تأکید بر توجه به تبلیغات برای برگزاری هرچه بهتر این هفته‌های فرهنگی، گفت: این‌گونه برنامه‌ها کار ارزشمندی است و در صورت تبلیغ بیش‌تر مثلا در سطح رادیو و تلویزیون و دانشگاه‌های هنر می‌تواند بازدید و تاثیر خیلی بیش‌تری داشته باشد.

**

احمد خلیلی‌فرد، هنرمند نقاش، نیز گفت: هنر معاصر ایران در سطح دنیا معرفی شده و نقاشی و هنرهای تجسمی ما در جهان جایگاه خودش را پیدا کرده است؛ دلیلش هم فروش آثار هنرمندان معاصر ایران در حراجی‌های بزرگ مثل کریستی است. برگزاری برنامه‌های فرهنگی به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد و در صورت اجرای قوی است که می‌تواند تأثیرگذاری زیاد داشته باشد و باعث تبادل فرهنگی شود.

**

محسن کاوه، معرق‌کار، هم با تاکید بر نقش انتخاب محل مناسب برای برنامه‌های این هفته‌های فرهنگی و تأثیر آن در تعداد بازدیدکننده گفت: برگزاری این‌گونه برنامه‌ها و هفته‌های فرهنگی می‌تواند خیلی موثر باشد، به شرط این‌که محل مناسبی برای برپایی آن‌ها درنظر گرفته شود. در مجموع، در اوضاع نابسامانی که دنیا درگیر آن است وقتی کشوری مثل ایران می‌آید و در تونس هفته فرهنگی برگزار می‌کند، این ترویج دوستی بین انسان‌هاست. به این ترتیب تصویری هم که دیگران از ما دارند دیگر فقط از طریق اخبار نیست، بلکه فرهنگ و هنر ماست که ما را معرفی می‌کند. وقتی بزرگ‌ترین استاد خوش‌نویسی تونس می‌آید و این‌جا نستعلیق می‌نویسد این تأثیر خوش‌نویسی ماست.

او همچنین اظهار کرد: هنر معاصر ما کم معرفی و شناسانده شده است. مثلا برخی تاکنون قلم‌زنی و معرق را ندیده‌اند و از این طریق به آن علاقه‌مند می‌شوند. هنر ما باید نشان داده شود، چرا که از این طریق افرادی به آن علاقه‌مند می‌شوند و این موضوع باعث گسترش آن هنر و تبادل فرهنگی بیش‌تر با دنیا می‌شود.

محسن کاوه

فرح کیمیاقلم

احمد خلیلی فرد

فریبا مقصودی

مهرنوش بشارت

عبدالناصر گیو

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ آبان ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 93080703387
  • خبرنگار : 71157