رخشان بنیاعتماد همزمان با نمایش «قصهها» در جشنواره ابوظبی تاکید کرد: مهمترین مسئله برایم این است که فیلمام در داخل ایران برای مخاطبان ایرانی نمایش داده شود.
به گزارش ایسنا، فیلم سینمایی «قصهها» با حضور رخشان بنیاعتماد، کارگردان و تهیهکننده این فیلم، در جشنواره بینالمللی فیلم ابوظبی روی پرده رفت و مورد استقبال تماشاگران خارجی قرار گرفت.
این فیلم در دومین نمایش خود در بخش رقابتی اصلی هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم ابوظبی با حضور رخشان بنیاعتماد روز دوشنبه - چهارم آبانماه - در مرکز سینمایی «مارینا مال» شهر ابوظبی به نمایش درآمد ودر پایان کارگردان به سؤالات مطرح شده از سوی تماشاگران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال یکی از تماشاگران خارجی در مورد تمرکز این فیلم روی کاراکترها گفت: ساختار هر فیلم بستگی به موضوع و خود قصه دارد که بعضی از فیلمها متمرکز بر کاراکتر و ارتباط میان کاراکترها هستند و موضوعات دیگر میتواند ساختار دیگری را ایجاب کند که کاراکترها در فضا و تنوع مکانی وقایع ساختار را شکل دهند، اما از زاویه دیگر، میتوانم حرف شما را تأیید کنم که فیلمهایی که نگاهشان به روابط انسانی است طبیعتاً تمرکزشان روی کاراکترها بیشتر است.
بنیاعتماد در پاسخ به سوالی درباره ساخت این گونه فیلمها برای حضور در جشنوارههای جهانی یا نمایش برای عموم مردم در ایران بیان کرد: یقینا برای حضور در جشنوارههای جهانی فیلم نمیسازم و شخصاً برایم مهمترین مسئله این است که فیلمم توسط مخاطب ایرانی در داخل ایران دیده شود و تماشاگر ایرانی برایم در اولویت اول قرار دارد.
او در ادامه اظهارداشت: این فیلم هم قرار است تا اواخر پاییز امسال در سینماهای ایران اکران شود.
کارگردان و تهیهکننده فیلم سینمایی «قصهها» در مورد مدت زمان ساخت این فیلم با اشاره به اینکه «قصهها» سه سال پیش ساخته و آماده شد، افزود: سال گذشته بعد از دریافت مجوز نمایش و قرار گرفتن در نوبت اکران سینمایی آن را به جشنوارههای خارجی فرستادم.
رخشان بنیاعتماد در پاسخ به سوال دیگری در مورد شیوه کار با بازیگران فیلم «قصهها» برای رسیدن به نقششان گفت: قبل از فیلمبرداری بیش از چهار ماه تمرین با بازیگران این فیلم انجام شد و بعضی از قسمتها مثل قصه آخر و قصهای که در مینیبوس اتفاق میافتد زمان طولانیتری برای تمرین گرفت.
وی در پاسخ به سوالات متعدد تماشاگران فیلم، در مورد چگونگی ساخت بخش آخر فیلم و کنجکاوی در مورد باورپذیری دیالوگها، که شبه بداههگویی را متصور میکند بیان کرد: نوشتن این بخش، شیوه خاصی غیر از بقیه قسمتهای دیگر داشت، به این معنا که روند موقعیت بین دو پرسوناژ تابع یک منحنی حساب شده نوشته شد و در طول تمرینهای مداوم هر اوج و فرود، بارها توسط دو بازیگر اجرا شد و تغییرات گفتاری براساس مضمون از پیش نوشته شده باز نویسی شد. در نسخه نهایی دیالوگها به اصلاح (از آنِ خود بازیگران) شد و تا جایی پیش رفتیم که تصور بداههگویی در اجرا به نظر میآید.
بنیاعتماد در ادامه افزود: واقعاً کارکردن در این بخش، به اندازه کل یک فیلمنامه سینمایی وقت و انرژی گرفت تجربه تازهای برایم بود و از نتیجه آن بسیار راضیام. بیشک رسیدن به این نتیجه، مدیون جدیت کار مداوم و صبوری هر دو بازیگر (پیمان معادی و باران کوثری) است.
کارگردان و تهیهکننده فیلم سینمایی «قصهها» در پایان، در مورد شیوه نگارش فیلمنامه آثار سینمایی خود گفت: آن چه که مهم است فکر و انگیزه اولیه است. رسیدن به مرز آمادگی برای شروع نوشتن، پروسه طولانیای است که ممکن است سالها ایدههایی در ذهن باشد ولی هیچ وقت به نوشتن نیانجامد و گاهی برعکس، جرقه یک ایده که مطمئنا سابقه قدیمی در دغدغههایم دارد، زمینه شروع به نوشتن باشد. تحقیق و درک و شناخت نزدیک از موقعیت کاراکترها مهمترین اصل برای نوشتن فیلمنامه است.
فیلم سینمایی «قصهها» برای کسب جایزه بزرگ و تندیس «مروارید سیاه» بخش رقابتی اصلی هشتمین جشنواره فیلم ابوظبی با 17 فیلم از کشورهای فرانسه، ایتالیا، انگلستان، چین، ژاپن، مراکش، روسیه، کره جنوبی، دانمارک، هنگ کنگ، قطر، امارات، موریتانی، لبنان، آلمان، و اقلیم کردستان عراق به رقابت میپردازد.
انتهای پیام