شبیه کشتی تایتانیک است با مسافرانی هیجانزده که نخستین سفرشان را با «قطار» به ایران تجربه میکنند؛ قطاری که به دو بخش پولدارتر و ارزانتر تقسیم شده است.
به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، قطار اکسپرس عقاب طلایی دانوب با 102 مسافر، پنجشنبه (اول آبان ماه) به ایران وارد شد و نخستین توقف را در ایستگاه زنجان داشت. مسافران قطار حدود پنج ساعت در این شهر توقف داشتند و تنها موفق شدند «گنبد سلطانیه»، بزرگترین گنبد آجری جهان را آن هم در تاریکی شب ببینند.
قطار عقاب طلایی با چهار ساعت تاخیر از ترکیه خارج شد و برای همین توقف کوتاهی را در نخستین مقصدش در ایران داشت. قطار، شب گذشته زنجان را به قصد یزد، بزرگترین شهر خشتی جهان ترک کرد.
عقاب طلایی یکی از صاحبان قطارهای لوکس در جهان است که به تازگی ایران را به فهرست مقاصد گردشگری خود اضافه کرده، سفر با این قطار به ایران برخلاف آنچه تاکنون اعلام شده بود، هزینهای بین 9 تا 15 هزار دلار را دربرمیگیرد.
پیش از این در خبرهای متعددی اعلام شده بود، هزینه سفر با قطار لوکس عقاب طلایی به ایران هزینهای بین 14 تا 32 هزار دلار است؛ اما «تیم لیتر»، رییس شرکت قطار عقاب طلایی میگوید: هزینهای که تاکنون تصور میشد برای ایران باشد، مربوط به مسیر روسیه با قطارهای لوکس دیگری است. هزینهی دو هفته سفر به ایران با این قطار نهایت تا 15 هزار دلار است که سعی می شود این قیمت ثابت نگه داشته شود.
این قطار لوکس اروپایی دارای 13 واگن به ظرفیت 67 مسافر است که 35 خدمه آن را در این سفر همراهی میکنند. واگنهای این قطار با چوبهای گران قیمت و به سبک دهه 50 میلادی طراحی شده است. قطار دو رستوران و یک بار دارد که فضای داخل برخی کوپهها، رستورانها و سالن جلساتش کاملا متفاوت است با آنچه در قطارهای داخل ایران دیده می شود. برخی کوپههای این قطار که در واگن ویژه با قیمت 15 هزار دلار برای هر نفر است، مجهز به سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی است.
البته نمای داخلی قطار اکسپرس دانوب با برخی تصاویری که تاکنون از آن منتشر شده، متفاوت است. بیشتر این تصاویر حاکی از ورود یک قطار لوکس و پر زرق و برق به ایران بود که به قطار لوکس عقاب طلایی در مسیر روسیه مربوط می شود. با این حال عقاب طلایی دانوب جزو قطارهای لوکس دنیا به شمار میآید که به گفتهی رییس این شرکت، سفر با قطارهای آن جزو سفرهای گران ریلی است.
سرعت این قطار گردشگری معمولا 70 کیلومتر بر ساعت است که گاه تا 100 کیلومتر بر ساعت هم رسیده است. صندلیهای داخل کوپهها که به طور معمول دو نفره است، در طراحی متفاوتی از سایر قطارها، روبروی پنجرهها تعبیه شده تا مسافران به راحتی از پنجره بزرگ این قطار گردشگری مناظر بیرون را تماشا کنند. این پنجرههای بزرگ بدون مانعی برای دید، در سراسر قطار حتا در راهروها دیده میشود.
نخستین مسافران عقاب طلایی از 9 ملیت، به ترتیب تعدادی که به ایران سفر کردهاند، استرالیایی، امریکایی، انگلیسی، هلندی، آلمانی، فرانسوی، مکزیکی، ایسلندی و دانمارکی هستند.
عقاب طلایی که حدود یک هفته پیش سفرش را از مجارستان آغاز کرد، بدون هیچ معطلی از مرز ایران گذر کرد، این موضوع باعث شگفتی برخی مسافران شد، به طوری که برخی از آن ها بلافاصله پس از پیاده شدن از قطار به این موضوع اشاره و قدردانی می کردند.
ابراهیم پورفرج مسوول اجرای این پروژه در ایران هم به این نکته اشاره می کند و می گوید: گذرنامه های تمام مسافران در کمترین زمانی که تصور میشد، کنترل شد. قطار بدون هیچ معطلی از مرز رازی گذر کرد.
به گفته ی او، هر یک از مسافران این قطار برای ایران حدود 2 هزار دلار درآمد ایجاد میکنند. این یعنی هر قطار با 67 مسافر بدون احتساب 35 خدمهاش، درآمدی در حدود 134 هزار دلار عاید می کند. عقاب طلایی تا سال 2015 میلادی 11 برنامه سفر خواهد داشت.
تیم لیتر، مدیر انگلیسی شرکت عقاب طلایی میگوید: بلیتهای این قطار تا سال 2015 فروخته شده است. عقاب طلایی تا پایان سال 2014 دو سفر و در سال 2015 نیز 9 سفر دیگر به ایران دارد.
این قطار در ایران فعلا در دو مسیر متفاوت با عنوان «جواهرات پارسی» حرکت میکند؛ مسیر نخست شهرهای زنجان، یزد، شیراز، اصفهان و تهران است. در مسیر بعدی، مشهد و کرمان هم اضافه می شود.
لیتر برای تغییر مسیر و توقف در ایستگاه های دیگر ایران تمایل نشان میدهد، چرا که معتقد است، راه آهن ایران ظرفیت زیادی دارد که باید از آن استفاده شود.
او دربارهی نگرانیها که پیش از راه افتادن این قطار در مورد نبود امنیت در ایران و البته دیگر کشورهای در مسیر، همچون ترکیه، ابراز شده بود، اظهار میکند: من قبلا برای آشنایی با ایران به این کشور سفر کرده بودم، خیلی احساس آرامش و امنیت داشتم و هیچ مشکلی را از این نظر مشاهده نکردم.
رییس این شرکت خصوصی اروپایی ادامه میدهد: «داعش» مساله امروز جهان است و احساس ناامنی نسبت به آن برای همه است و فقط ارتباط به ایران ندارد.
مسافران این قطار اروپایی درباره تبلیغات منفی که علیه ایران شده، نگرانی ندارند. این پرسش از آنها معمولا با پاسخی یکسان مواجه میشود؛ «ایران کشوری زیبا و امن با آثار تاریخی فراوان است.»
کریستینا پرستون، دستیار جوان تور در این قطار میگوید: پیش از آمدن به ایران مطالعات زیادی داشتم، ایران کشوری جذاب با آثار تاریخی فراوان یا همان «جواهرات پارسی» است که ما در این سفر قرار است آنها را ببینیم.
او هیچ اهمیتی به تبلیغات منفی درباره ایران نمیدهد و بیان میکند: اصلا احساس نگرانی درباره این مساله ندارم، چون ایران را کشور امن و زیبا می دانم، این احساس مشترک من و خانوادهام است، چرا که آنها هم در این سفر همراهم هستند.
رنج سنی مسافران این قطار از 50 تا 88 سال است که شاید خدمه قطار جزو جوانترین مسافران آن باشند.
لیتر، رییس شرکت عقاب طلایی درباره این موضوع میگوید: این یک قطار گران است، جوانترها برای سفر با آن باید زمان و پول کافی داشته باشند، برای همین بیشتر مسافران آن سن بالایی دارند و جزو افراد بازنشسته هستند که وقت بیشتری برای سفر با قطار میتوانند بگذارند.
عقاب طلایی پس از حدود یک هفته با گذر از شهرهای یزد، شیراز و اصفهان به تهران میرسد، قطار به انتظار 60 مسافر دیگر در راه آهن تهران می ماند و مسافران قبلی با هواپیما ایران را ترک می کنند.
اقامت مسافران در طول این سفر همواره داخل قطار خواهد بود. به گفتهی پورفرج، رییس شرکت گردشگری پاسارگاد که ورود این قطار را به ایران هماهنگ کرده، با وجود آشپزهای اروپایی که همراه این قطار به ایران آمدهاند، سعی شده در توقفهای شهری، استفاده از خوراک ایرانی در برنامه قرار گیرد تا آنها سفر کاملی را در ایران تجربه کنند.
انتهای پیام
تهیه گزارش: سمیه حسنلو - خبرنگار ایسنا